Bogvalg 4.sem KU?

Hej! Er der ingen af jer erfarne studmeder som kan anmelde nogle af 4.sem bøgerne? Jeg synes da det er lidt tyndt det der står…

Især undrer jeg mig over Biokemi: “Meisenberg og Simmons” anbefalles på SIS og der er et par enkelte her der virker glade for den også. Så den er måske fin. Men så har jo også “Baynes og Dominiczak” fået to gode anmeldelser, men den findes ikke på SIS. Hvilken skal man vælge?

Og sen er der farmakologien, som også Ninah undrede sig over i den her tråd. Jeg har ikke blevet så meget klogere af at læse det lille der står, og der mangler anmeldelser af “Golan et al.: Principles of Pharmacology”, som anbefalles af SIS. Er der ingen venlig sjæl som kan udtale sig?

/En lykkelig eks-3.sem studmed

Jeg har læst efter Golan, og var ret glad for den.

Der er ganske meget information i den - men det er heldigvis delt op, så man kan sortere den grundlæggende fysiologi fra og kun læse farmakologien.

Afsnittene om generel farmakologi er relativt korte og koncise - så vidt jeg kunne vurdere, indeholder de alle de begreber, der bliver gennemgået i undervisningen.

Emneopdelingen er temmelig bred - f.eks. behandles alle kemoterapeutiske stoffer (antibiotika, antimykotika, antivirale- og antecancermidler) under ét. Det betyder at det kan være lidt vanskeligt at afgrænse sin læsning, men indholdsfortegnelsen er ganske god, så det hjælper en del.

Herudover synes jeg at der mangler noget om mave-tarmsystemets farmaka - men det er måske kun fordi jeg ikke har ledt tilstrækkeligt grundigt.

Men, masser om CNS-farmakologi og lokalanæstesi, meget cardiovaskulær farmakologi og et kæmpe afsnit om kemoterapeutika i ordets bredest forstand. Jeg vil umiddelbart tro, at den skyder en lille smule over målet - til gengæld er den overordentlig behagelig at læse i.

Klart anbefalelsesværdig fra min side…

  • Mikkel

Meisenberg er en skidegd bog. Stor tekst, gode figurer og små followup ? sidst i kapitlerne.
Jeg købte oprindelig RAng & Dale på 4. til farma, men har fortrudt det bitterligt. Til 5.+6. har jeg brugt FADL’s farma-kompendium suppleret med lægemiddelkataloget(den lille grønne), og det har været fint.

held og lykke

Jeg har haft Golan stående på hylden uden at åbne den på hverken 4. eler 5, men jeg er sikker på at det er en fremragende bog :roll:

Undervisningen (og eksamen) i farmakologi på disse semestre er desværre så tynd at man sagtens kan klare sig med FADLs kompendium til at bestå, men hvis man har overskud til det så kan man jo altid læse mere - jeg prioriterede biokemien!

Angende biokemi kan jeg også kun varmt anbefale Meisenberg. Har set at der er en ny udgave på vej (10. feb 06 ifølge amazon), men ved ikke om den når at komme til DK før semesterstart.

[quote=“troelsb”:39c20rgl]Jeg har haft Golan stående på hylden uden at åbne den på hverken 4. eler 5, men jeg er sikker på at det er en fremragende bog :roll:

Undervisningen (og eksamen) i farmakologi på disse semestre er desværre så tynd at man sagtens kan klare sig med FADLs kompendium til at bestå, [/quote]

Troels-basse… hvor hyggeligt!

Jeg vil give dig ret… man kan faktisk klare sig helt uden at læse farmakologi til eksamen på nye studieordning. Jeg er helt sikker på, at det vil komme til at at svie senere, hvis man slet ikke har, men alligevel.

… og iøvrigt - står der noget om bisphosphonater i FADLs kompendium? :wink:

  • Mikkel

jamen goddaw gybel - du har sikkert ret, men indtil videre har det virket fint for mig med mindstemiddelsprincippet i farma!

Tror at pensumlisten på http://www.farmakol.ku.dk/Ny%20mappe/PB05.rtf er lavet vha. copy/paste af indholdsfortegnelsen fra FADLs komendium så man har hurtigt noget generelt at sige omkring de fleste stoffer, også bisfosfonater.

Angående bisfosfonater så fylder rettevejledningen til sidste 5. sem eksamen (jan 06) fire sætninger - en om molekylær-strukturen (ikke med i kompendiet) og tre omkring angrebspunkt og indikationer (med i kompendiet). Om man så lige kan huske det i kampens hede, se det er jo en helt anden snak :slight_smile:

… ja jeg ku’ det heller ikke :shock:

  • Mikkel

Hej Johan

Jeg vil også klart anbefale dig Meisenberg. Det er en rigtig god bog, og har en detaljeringsgrad, der passer fint til niveauet. Til gengæld kan man godt forberede sig på at skulle kunne stort set alt det, der står, da man kan få brug for det meste af det.

I fysiologi kan du sagtens bruge den fysiologibog, som du allerede har, hvis du er glad for den. Jeg købte Guyton & Hall som supplement til Berne & Levy, da den skulle være velegnet til kredsløbsfysiologien, men efter at have læst kredsløbsfysiologien i dem begge, synes jeg ikke, at Guyton & Hall er værd at købe.

I anatomi kan du fortsætte med at bruge Geneser, der faktisk ikke er så tung i organkursus 2+3 og Indre organer, hvor man som sædvanlig ikke skal gå op i alle detaljerne.

Jeg havde faktisk lige det samme spørgsmål, men hvad I ikke har svaret på, er bøgerne i den kliniske anatomi. På KU dækker de anbefalede bøger, foruden makroskopi, histologi og embryologi, også klinisk anatomi. Hvadså med disse (Larsen, Lindsey’s eller Moore), har I overhovedet brugt dem eller kun i lille grad? I nævner dem ikke en gang, så er de måske ikke så relevante?

Efter min mening er det penge ud ad vinduet at købe så mange bøger, som anbefales… bøger i klinisk anatomi er fuldstændig overflødig, hvis man blot hører efter i timerne, eller palperer lidt på sin læsemakker.

  • Mikkel

enig mikkel, det er spild af penge.

Mht fysiologi, så nøjes med at bruge den du har. Hvis du vil læse noget efter de andre bøger, så er der masser af dem på panums bib. ellers kan du jo købe dig fattig på hvert semester, da der sjældent er en enkelt bog, som er helt raket i alle facetter.
jeg læste mave/tarm efter berne/levy, hjerte/lunge efter guyton/hall og endokrinologi efter boron/boulpaep.
Geneser er en genial bog, jeg var vild med den til hele 4.
meisenberg synes jeg er den bedste af biokemi bøgerne, men mit ambitionsniveau i faget var heller ikke superhøjt. i det fag er det vigtigste eftermin mening at regne gamle sæt.

hej med jer.

kan man nøjes med boron & boulpaep, geneser, indre organer, meisenberg og fadls kompendie (til farmakologien) på 4. eller synes I man skal købe flere bøger?

steen: læste du fysiologi efter tre forskellige bøger eller hvordan?

vh. Katrine

Jeg er lige blevet færdig med 4. sem. i januar… Eller dvs. det håber jeg at jeg er! :wink:
Biokemien kan jeg klart anbefale at læse i Meisenberg, den skulle desuden være den der eksamineres udfra.
Geneser er som altid et dejligt kompakt valg til histologien. Den læste jeg efter, og man får også repeteret lidt i nogle andrefag. Anatomi, det er jo bare indre organer endnu engang. Farmakologi kan snildt klares med FADLS farmakologi kompendie, undervisning og eksamensopgaverne.

Fysiologien er lidt være… Jeg læste mave-tarm fysiologi i Berne Levy - det er “kun” 100 sider, så det kan sagtens kopieres - og det står super godt. Hjertefys læste jeg efter Boron Bpulpaep (Berne Levy skulle også være udemærket). Lungefys. læste jeg efter West, den er klart anbefalelsesværdig, en rigtig god lille bog der kommer godt omkring alle emner, uden at der bliver alt for vildt.
Ellers så kan color atlas of Physiology (af Despopoulos og Silbernagl) godt anbefales som en lille bog hvor al fysiologi kommer i kompendieform, og er god til at bldrer i på f.eks. FADL-vagter osv.