Bøker til 6. semester

Så er sommeren over og vi setter i gang med lesingen igjen.

Jeg kan ikke finne noen boklister til 6. semester (KU) så jeg får heller spørre her. Er det behov for å kjøpe “Squires Fundamentals of Radiology”? Så vidt jeg kan se er den ikke nevnt noen steder på studmed.dk. :?

Hvilke andre bøker, utenom kompendiet, bør anskaffes?

På forhånd takk.

Du bør ikke anskaffe kompendiet. Det er bare min mening. Der er så mange andre gode(og billige) engelske bøger, så hvorfor vælge et dyrt fesent alternativ på dansk. Den eneste hage er at antibiotika foreskrifterne i infektionsmedicin ikke er de samme, men det burde man nok kunne finde ud af på en anden måde.

Jeg kender slet ikke den der radiologibog, jeg købte de 2 tynde hæfter, vist nok fra FADL, og det var fint.

Så burde du nok anskaffe basisbogen(til ortopædkirurgi), og kompendiet i mikrobiologi.

Mvh. Christian.

Jeg læste ortopædkirurgi i Kir. lommekompendium og brugte antibiotikaforskrifter fra medicinfortegnelsen - det fungede fint…

• Mikkel

Jeg havde ikke nogen radiologi-bøger - basisbogen og undervisningen var nok. Undervisningen gennemgik det vigtige synes jeg.

Mht. antibiotika, så brugte jeg den lille grønne - og så fik jeg på 7.semester en H:S bog, der hedder “Rationel anvendelse af Antibiotika”. Den gennemgår retningslinierne i H:S for behandling af de fleste infektioner med kendt eller ukendt agens. Jeg fik den på Medicinsk Centers sekretatriat på Bispebjerg - men prøv at spørge på andre medicinske afdelinger… den har i hvert fald været meget værd både i klinik og på 8.semester.

Mvh Cille

Jeg kan kun sige, at jeg var glad for at læse i medicinsk kompendium. Jeg kender ikke, de engelske alternativer, men jeg vil helt sikkert fortsætte med at læse i medicinsk kompendium. Jeg synes, det fungerer fint, hvis man blot sorterer lidt i det.

Jeg synes basisbogen er meget kortfattet og særdeles uinspirerende at læse efter. Jeg medgiver gerne, at den kan bruges til ortopædkirurgien, men det var mit klare indtryk, at Basisbogen inden for f.eks. reumatologien og endokrinologien på ingen måde var dækkende.

Hvis jeg skulle vælge i dag, ville jeg slet ikke købe Basisbogen, men det er naturligvis et valg, som den enkelte må træffe. Brug lidt tid på Panums bibliotek på at danne dig et indtryk af bøgerne, så vil du sikkert være mere afklaret.

Held og lykke.

Det er nærmest like mange meninger om bøker som studenter. Jeg vil anbefale deg å søke rundt på denne siden, gå på biblioteket å bla litt i bøkene og finne ut hvilke som passer ditt behov.

Jeg leste efter Davidson som jeg synes er formidabel, hadde ingen radiologibok, men kopierte et kapittel fra basisboken hvor det står kort om MR/CT osv. Jeg leste ort.kir. efter et kopiert kapittel fra basisboken samt Sneppen og Kir. kompendiet kittelbog. Sneppen er overkill, men hvis du synes ort.kir. er spennende kan jeg bare anbefale boken.

Til mikrobiologi synes jeg kompendiesamlingen+ Davidson var perfekt.

Jeg er veldig glad jeg ikke leste i kompendiet, eller kjøpte basisboken. Kjøper du de engelske bøker er det mange penger å spare samt bedre enn kompendiet efter min mening.

Takk for svarene!

Høres det ok ut om jeg går for dette alternativet:

• Harrison’s internal medicine
  • Med. og Kir. komp lommebog
  • Kopierer MR/CT fra basisbogen

Hva er det Harrison’s mangler i forhold til danske bøker? Mangler noe på listen?

TIl mikrobiologi har jeg kjøpt:

• Medical Microbiology av Mims et al
  • FADLs kompendium

Finnes det noen leseliste for Mims? Jeg finner kun leseliste til Høibys bok fra 1998.

Overkill!

Drop Harrisons og skift den ud med Davidson - meget billigere og rigeligt pensumdækkende, medmindre naturligvis du virkelig er hardcore. Min erfaring er dog, at de fleste ender med at måtte læse i noget andet end Kompendiet eller Harrisons fordi det bliver for voldsomt.

Efter min mening behøver du ikke kopiere noget fra basisbogen - så god er den heller ikke…

Det er IMO også i overkanten at bruge både Mims og Mikrokompendiet.

• Mikkel

Kan bare støtte meg til det mgybel sier i forhold til Mims og kompendiet. Jeg synes det var rikelig med mikrobiologikompendiet sammen med Davidsons.

Indtil videre kan jeg kun rose Harrisons…Velskrevet bog, klar i mælet, og det er let at sortere fra, da afsnit er tydeligt markeret.

Derudover er der adgang online, med daglige opdateringer…bogen er altså up-to-date - hver dag! Man kan enten se alle updates eller søge på updates til specifikke kapitler/sygdomme…

Der er en ny udgave på vej Feb. 2008.

Takk for svarene!

Hvilke problemer støter man på dersom man benytter amerikansk litteratur i forhold til dansk? Hvor er de store forskjellene?

De ter primært antibiotikaanbefalinger som sjelden kan overføres til danske/nordiske tilstander, da det er helt andre resistensforhold her. Ellers er det primært detaljer ved andre områder som kan være forskjellig.

Ok, takk! :wink:

Hvilken “lille grønne” er det cillets skriver om? :?

medicin.dk - kittelbogen… Tidligere kendt som medicinfortegnelsen. Kan fås gratis hos FADL, hvis man er medlem. Kan også hentes på medicin.dk under afsnittet ‘generelt om medicin’

I den står et afsnit om antibiotikabrug, som dog er blevet kritiseret for ikke at være evidensbaseret. Det skuller der dog blive lavet om på i den nye udgave. Alternativt kan man læse anbefalingerne fra Institut for Rationel Farmakoterapi (http://www.irf.dk). Jeg brugte selv medicin.dk - kittelbogen.

• Mikkel