Hej alle,
Jeg kan ikke finde nyere opslag om dette emne hvorfor jeg skriver dette nu.
Jeg er 26 år og læser på bacheloren på AAU. Jeg ville høre om der er nogen som har erfaring med at få børn under studiet - herunder tænker jeg særligt mellem bachelor og kandidaten. Er det mere fordelagtigt at vente til efter første år på kandidaten hvor vi kan få jobs som lægevikar også, for at kunne bidrage med mere økonomi til familien? Og hvordan har det generelt været at jonglere børn, familie, studie og karriere med hinanden?
Jeg vil super gerne have børn en dag, og kunne give dem en hel masse kærlighed og tid, men jeg frygter, om der er “tid nok” til børnene/familien under studiet og ifm KBU. Her tænker jeg særligt på en artikel der for nyligt udkom i Ugeskrift for Læger hvor en KBU-læge fortæller, at lægelivet og familielivet ikke hænger sammen.
Hvis der er nogen af jer, både studerende og måske allerede KBU-læger har lyst til at dele jeres erfaringer med at få børn under studiet, tages de imod med kyshånd <3
Følger også lige med. Går med samme overvejelser om at få barn på kandidat, så de kan nå at blive lidt ældre, før man begynder at få lange vagter på dumme tidspunkter
Pas, kunne forestille mig, det er mere fleksibelt end på KBU og i introstilling. Jeg er selv på bachelor, men har hørt, man kan kompenseres ift. klinikpladserne, hvis man har børn - hvilket man jo ikke kan på KBU’en.
Edit: har fundet flg.: på AU man kan søge om fortrinsret til klinikpladser i pendlerafstand, hvis man har børn under 4 år eller er enlig med børn over 4 år.
En af de ting jeg kan fortryde var at jeg ikke fik børn noget før. Fik mit første barn da jeg var 28 og gik på 12/13-semester (der var 13. semestre). Jeg er så også endt med 5 børn
Anyway, den gang, som jo er ved at være et par dekader siden var der da en del der fik børn på kandidaten.
Livet har lært mig at mange “venter på det perfekte tidspunkt til at få børn”. Så sidder man der som 37 årige kvinde og ovarierne er udbrændt. Der er intet perfekt tidspunkt at få børn. Alt i livet kan ikke times. Men er man fleksibel kan alt tilpasses.
Så lad det være ønsket om børn der styrer det og ikke de ydre rammer…
Fik barn på 11. Semester KU. Jeg gik på hold med min mand og far til mine børn. Der var SÅ fedt for os ar få første barn på studiet da vi så samtidig kunne holde er helt års barsel sammen. Vi havde udfordringer på 12. Semester men ikke noget vi ikke fik klaret.
Jeg læser selv på AAU og har fået to børn under bacheloren. På bacheloren er der en hel masse frihed og stort set ingen obligatoriske elementer, og at have børn hér er intet problem.
På de to første år af kandidaten er klinikken fra 8-12 obligatorisk, med Max 10% fravær: dvs én sygedag på 2 uger. Dette har været helt ekstremt stressende, for små børn i institutionsalderen har rigtig mange sygedage.