Cand. Med på halv tid

Hej derude.

Jeg ved at man bl.a. på CBS, og andre “studieretninger” på KU kan gennemgøre studiet på halv tid, dermed tage dobbeltsemestre hvert halve år.
Ergo;
1.+2. semester sammen
3.+4. semester sammen.
Osv…

er dette også muligt på lægestudiet? (Vel at mærke, skal man være forberedt på abnormal mangel på fritid).

Men er det muligt :)?

På Forhånd tak

Petar :slight_smile:

Jeg ved at man på SDU desværre ikke må køre 2 semestre på samme tid på bachelor-delen.

På KU er det muligt.

Til Petari: Jeg tillader mig, at svare på den besked du sendte mig her, så andre muligvis kan få glæde af det senere.

[quote]Hej Steenberg.
Angående at tage 2 semestre på ½ år, hvem skal man snakke med for at dette kan lade sig gøre?
Jeg er meget ivrig efter at få “tilbagevundet” det halve år jeg har “spildt” da jeg er vinterstarter.

  • Er det noget man kan snakke med lektorene på skolen om/receptionen?
    Og er du fra KU, eller noget andet :slight_smile: ?
    Mvh.
    Petar [/quote]

Først, ja jeg går på KU og tager pt. 1. og 2. sammen.

Du kan snakke med studieservice, det er dem som står for rådgivningen. Men jeg må ærligt indrømme, at jeg synes bestemt ikke at de var behjælpelige med noget som helst. Men det er min personlige erfaring. Det kan være andre har en anden opfattelse.

Der er lidt forskelle på det praktiske omkring hvilke semestere man vil tage samtidigt, så der følger lige lidt generelt og så semester specifikt:

Generelt:
A: Hvis man vil tage flere semestere samtidigt, så skal man være opmærksom på at læsemængden bliver ganske stor; det vil svare til to fuldtidsstillinger. Så jeg kan kun fraråde det medmindre at man har en solid sundhedsvidenskabelig baggrund. En måde du kan teste det på (KUN om man kan komme let igennem 1. semester) er, at gå ind på den her side http://hubeck-graudal.dk/humanbiologi/ og prøve at besvare multiple choice testen. Jeg vil sige, at hvis du ligger under 40 til 35 points, så glem det.

B: Mange af timerne og forelæsningerne vil ligge oveni hinanden. Så hvis du får meget ud af undervisningen fremfor at læse selv, så kan det blive et ret stort problem.

C: Du vil føle, at du går glip af en masse, ikke kun fagligt men også socialt.

D: Eksamensdatoer: For mit vedkommende ligger de godt i år, men det er der ikke nogen garantier for, at de vil gøre for dig… du kan se tidligere årganges eksamensdatoer og se om du vil kunne leve med noget lignende her: http://medicin.ku.dk/eksamen/eksamensplaner/.

1+2. semester:
A: Når man får at vide, at man er optaget, så er tilmeldingsfristen til 2. semester overskredet. Man skal derfor søge dispensation om for sen tilmelding. Du kan se herinde hvordan man gør osv. http://sund.ku.dk/for_studerende/blanketter/. Min gik rent igennem ret hurtigt. Du skal dog selv finde et hold på 2. semester du gerne vil på (øvelserne og obligatorisk undervisning må ikke ligge oveni hinanden, det er ret svært at bytte rundt).

B: Obligatorisk undervisning; sammenlagt på 1. og 2. er der 10 obligatoriske øvelser (nogen flere dage), 3 dage med førstehjælp, minimum 4 dage med tidlig patient kontakt… så skemaet er desværre ikke så frit at man kan sige; “Jeg har godt styr på fag A, så det dropper jeg i dag og tager timer i fag B”. Mange gange vil du være tvunget til at deltage i noget.

Senere semestere:
Her gælder alle de generelle ting. Med det administrative vil være lidt lettere, da man ikke skal søge dispensation for for sen tilmelding. Du melder dig blot til fx. 4, når du alligevel melder dig til 3. Det kan dog blive nødvendigt at søge dispensation for at du ikke har bestået et semester inden du påbegynder et andet. Du kan læse om det i studieordningen: http://medicin.ku.dk/om_uddannelsen/2006-bachelorstudieordning_pr._01.09.11.pdf/.

…alt i alt: Vær tidligt ude hvis du skal have godkendt noget fra KUs side og forsøg dig kun med det, hvis du har godt styr på fagene i forvejen.

Håber det gav lidt indsigt

1 Synes om

Beskeden hjalp rigtigt meget, jeg er dog vinterstarter, og starter som sagt først til Februar.

  • Ville det være For sent at søge om dispensation nu? således at jeg kan få 1.+2. semester sammen?

Desuden, ville jeg gerne høre om du selv mener det er uoverskueligt at tage dobbeltsemester? For jeg ser helst at jeg tager det, medmindre jeg virkeligt bliver overbevist om noget andet.

Hvornår man kan søge dispensation, det skal du høre studieservice om…

Jeg synes til tider, at det kan være lidt uoverskueligt. Så jeg gør det, at jeg reelt set ikke læser på 1., men kun 2. i hverdagen (er selvfølgelig til obligatorisk undervisning) og så har jeg lidt mere læsning, når jeg når til eksamen på 1.

…før jeg kan give dig et råd, så skal jeg lige høre om noget. Har du nogen anden sundhedsfaglig uddannelse bag dig? For hvis ikke, så tvivler jeg på at du kan.
Nu vil jeg ikke lyde arrogant eller noget; men jeg gør det her fordi jeg har en bachelor som overlapper cirka 90 % med medicin, som jeg kom igennem med stortset kun 10 og 12-taller. Så jeg skal næsten kun læse op på tingene igen. Hvis du er mere eller mindre frisk ud af gymnasiet så lad være.

Hvad er egentligt din grund til, at du gerne vil gøre det? Jeg løber fx tør for SU to år før tid (hvis ikke jeg tager nogen dobbelt semestre). Har du den slags problemer eller hvad er grunden hertil?

  1. og 2. semester kan nok godt tages sammen, men forsøger du det samme med 3. + 4. dumper du begge dine eksamener.

Dem der forsøger at blive cand.med’ere på 3år ønskes held og lykke.
Men kan riskere at tage sit Klinikophold på Youtube fremfor hands-on
på Riget :slight_smile: pga tidsmanglen eller overlapniger på skemaer

Det er slet ikke muligt at tage medicinstudiet på halv tid, og det bør det heller ikke være… Jeg gik op til 8. og 9. semester eksamenerne samtidig fordi jeg ikke har SU tilbage og er økonomisk præsset, men jeg vil ikke anbefale en lægestuderende et sådant forløb. Det er nu lukket for at tage 10. og 11. semester samtidig, og nye ændringer i indtegningsbetingelser gør at man skal bestå alle eksamenerne på et semester inden man kan tilmeldes det næste, der foreligger dispensation. Så: det absolutte mimimum man skal læse til læge er nu 5,5 år - måske 5 om man får en dispensation.

Det skal også siges at gennemsnitstiden på studiet er nærmere 7 år, og det betyder ikke at der er nogle dovne imbeciler der læser til læge på KU :wink:

det går i den rette vej! gennemsnitstiden var 8-9år :-). Da kunne man slet ikke tage 2 semestre på éngang.