Cellebiologi

Hej…

ville bare lige høre hvilke erfaringer i har med de forskellige bøger der omhandler cellebiologien? Jeg har kun haft biologi i 1g. på gymnasiet(5år siden) så det hele ligger meget langt tilbage og det var ikke den store viden jeg modtog mig der :roll:
Har Genesers histologi bog, syns dog bare den er mgt “tung” at læse i. Har i nogle bud… ved der er basisbog i cellebiologi og har hørt the cell nævnt et par gange… eller skal jeg bare holde mig til Geneser?
mvh. en nystartet stud.med med brug for lidt vejledning :book:

Hey

I cellebiologi er der 2 “bibler”.

Den ene er Genesers Histologibog som omhandler al den mikroskopiske anatomi. Det er min erfaring at langt størstedelen af de studerende bruger den. Mht sværhedsgraden, så har du ret i at den kan være tung. Men efterhånden som man vænner sig til bogen bliver man også bedre til at sortere fra og kun lægge vægt på det væsentlige. Jeg blev faktisk helt glad for bogen…

Den anden bibel er “The Cell”, som du bruger i biokemi. Der er vist to andre alternativer til denne bog, men personligt synes jeg at The Cell er en fremragende bog. Kan ligesom Geneser være omfattende, men der er mange godt illustrationer som letter indlæringen.
Jeg kan kun anbefale den!

Husk du skal bruge begge bøger el deres respektive alternativer!

Håber du kunne bruge det til noget :slight_smile:

I København er det flere som synes The cell er for stor, og leser istedet Karp-Cell and molecular biology. Den skal visstnok dekke pensum og ikke så mye mer.

Jeg leser selv The cell, og kan anbefale den på det varmeste. Den har gode figurer og lettleselig tekst.

Jeg kan også fra KU anbefale The Cell på det varmeste, jeg tror, det er den bedste bog, jeg endnu har haft på studiet (nu 6.sem). Enormt pædagogisk!

Mht anatomien, så havde jeg stor stor glæde af Stevens og Lowes Human Histology. Den er meget kortfattet, og man skal kunne alt i bogen, men den er meget nem og god at læse med super illustrationer. Nogle siger, den er FOR kortfattet, men det kan jeg ikke genkende. Jeg fik 9 til celleeksamen og havde ingen fejl i spotten, så den kan ikke være helt håbløs :wink:

Held og lykke og god fornøjelse - Cellebiologi er rigtig spændende!

Astrid

“The cell” er fantisk en af de bedste bøger jeg har læst, kun overgået af Paham (Immunologi) på visse punkter :slight_smile:
Geneser, er nok en af de væste bøger jeg har læst i, den er dårlig på mange punkter, og specielt, pga at han spreder sig over for mange emner, så man kun får ½ eller delvis usande eller forvirrende historier.
Hvis man specielt kigger på kønscelle deling, er hans tegning dårlig, og manler pol legmer…
Ellers til ren histoligi er den god.

mvh
svend

Hej

Du skal helt klart holde dig til Geneser. Og ja den kan godt virke tung i starten men efterhånden som du vænner dig til den bliver den nemmere og nemmere at læse.
Men undervisningen er tilrettelagt efter den bog, så hold du dig til den. Som supplement kan du evt. bruger Ellen Holms kompendier og Cd’rom, men her skal du dog være opmærksom på at hun sommetider bruger andre betegnelser for de samme ord.

Held og lykke med det!

Ved AU blev vi i sin tid anbefalet Essential Cell Biology, også af Alberts men mindre omfattende end The Cell. Mange købte den også men der var ikke meget tid til at læse i den ved siden af Geneser. Kan ikke huske hvor svær Essential Cell Biology var, men du kan jo prøve at bladre lidt i den. Det er i hvert tilfælde en mulighed. :slight_smile:

Jeg kna ligesom mange af de ovenstående klart tilslutte mig “The Cell”! Hvis du bare kan lidt skolengelsk, skal du nok få knaldet dig igennem. Det er en suværen bog med en masse gode illustrationer, som letter det hele en hel del!

Altså: Køb “The Cell” - du vil ikke fortryde det! :smiley:

Hvis jeg husker rigtigt indgår cellebiologi I odense i en integeret eksamen efter 1. år sammen med:

alm og spec. histologi, bevægeapparatets anatomi, hoved-hals, samt embryologi.

Derfor vil jeg mene at “the cell” er overkill omend den er en god bog eller ej.

Tak for svarene allesammen…

jeg går lige ind og ser om jeg kan finde the cell i boghandlen… evt. bladre den igennem… Hvad angår the cell i biokemien, tror jeg de henviser til devlin herovre på sdu???
Det ville os være trist at bruge unødvendige penge på en bog man ikke får brug for… den er vist ikke helt billig jo…
Men tak endnu engang

Når jeg nu sagde at man skulle bruge The Cell til biokemi, så er det fordi at Cellebiologi på KU deles i en række underfag. ( Biokemi, Biofysik, Histologi osv…)
“The Cell” bruges til Biokemi-delen hvor den i mine øjne er fantastisk og det klart bedste alternativ.

Den biokemi du snakker om er formentlig den “hardcore” biokemi, som på KU ( og vel også på SDU) ligger senere på studiet. Her er Devlin også en af de anbefalede, men jeg vil dog klart anbefale Meisenbergs “Medical Biochemistry” - men det er en helt anden historie :wink:

Held og lykke