Clinical Examination: A Guide to Physical Diagnosis

Clinical Examination: A Guide to Physical Diagnosis
~Nicholas J. Talley, Simon O’Connor
Paperback: 520 pages
Publisher: Churchill Livingstone; 5 edition (21 Dec 2005)
Language English
ISBN-10: 0729537625

Dette er så absolut en af de bedste bøger, jeg har læst på studiet. Bogen gennemgår anamnese, differential diagnostik og “objektive undersøgelse” indenfor den intern med. + lidt ekstra til den helt store guldmedalje, men en gang i mellem tager det lidt overhånd (fx udperkutering af hjertegrænser). Desuden lidt anatomi og fysiologi, hvilket gør, at bogen i modsætning til flere konkurrenter ikke blot bliver udenadslære.

Bogens helt store force ligger i den detajlerede gennemgang af differential diagnoser og ikke mindst hvordan de evt. skelnes klinisk - således er den velegnet både op til skriftelige eksaminier, men især til de mundtlige eks. hvor undersøgelsesteknik og differential diagnostik oftest har højeste prioritet. I mine øjne burde denne bog (eller måske bedre den lettere tilgængelige “Macleod’s Clinical Examination”) være pensum til 7. semesters ellers ubrugelige tentamen…
Fortryder, at jeg først købte den på 12.sem, gl. ordn… Se desuden de konsekvent gode anmeldelser på Amazon.com (prøv også “Search inside”), samt på amazon.co.uk
Får 4 + stjerner ud af 5 herfra. Den sidste stjerne ville kræve angivelse af de forskellige undersøgelsers sensitivitet og specificitet eller tilsvarende - andre vil måske finde dette irrelevant og forstyrrende.

Opdateret til 2005 udgaven