Dansk Folkeparti vil ikke ha norske og svenske studerende

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=147759

Mens Danmark har en desperat mangel på legespesialister, er opptil 40 prosent av medisinstudentene i landet norske eller svenske.

Er til en hvis grad principielt enig.

Hvis ordningen blev brugt begge veje, eller hvis størstedelen af de norske eller svenske studerende blev i DK efter endt uddannelse - ville det være fair - men det at norske og svenske studerende efterhånden konsekvent udgør en så stor del af medicinstuderende i Danmark - uden trafikken væsentlig går den anden vej synes jeg er ved at blive for meget - specielt taget i betragtning af hvor ekstrem høj kvotienten er ved at bygge sig op for optagelsen.

Når det så er sagt har jeg kun gode erfaringer med norske og svenske studerende der (for dem jeg kender) er mindst lige så gode og aktive som de danske - man skal jo heller ikke bebrejde dem for at tage brug af det tilbud som den danske stat tilbyder - jeg tror da jeg ville gøre det samme - men det at ordningen eksisterer på stats-niveau synes jeg er ved at være for meget.

Med hensyn til lægemangel er det dog den sædvanelige harpe der spiller - medierne sætter sig ikke ordenligt ind i tingene - der er ikke mangel på unge turnus kandidater - men derimod speciallæger - og det har intet at gøre med hverken norske eller svenske studerende - snarere en manglende evne til at have rustet det danske sundhedsvæsen bedre, - tidligere - lidt ala’ det vi ser med den manglende vilje til at fjerne efterløn i dag.

Anyways, uden at være stolt af det, er jeg til en hvis grad enig med DF i den her sag. Når kvotienterne på de mennesker der læser medicin af norsk eller svensk herkomst nærmer sig 30-40% af det samlede antal stud. med. synes jeg det er ved at være for meget - det er simpelthen (for svenskerne i hvert fald) udnyttelse af europæiske ordning.

Enig… den svenske stat burde tage konsekvensen og lave flere pladser på deres egne medicinstudier - men det er vel en helt kynisk overvejelse, at det er billigere at sende de studerende til DK end at uddanne dem selv.

Men, i bund og grund er det vel den danske stat selv, der skyder sig i foden ved ikke at præstere en realistisk “oversættelse” af karakterer…

Heller ikke jeg har det fjerneste at udsætte på mine svneske/norske holdkammerater (udover, at mange af dem nok burde lægge sig lidt i selen med det danske sprog - det kan simpelthen ikke være rigtigt, at man har læst tre år i DK og stadigvæk snakker norsk/svensk :wink: )

  • Mikkel

Man kan dog som modsvar sige at i 80’erne da Danmark ikke kunne uddanne spec.læger der tog danskerne til sverige og blev spec. læge, hvorefter de tog hjem til Dk - igen.

Men jeg er sådan set enig i at 40% er ALT for mange. Men det har været oppe før og som det er med DF forslag - så kan de sjældent lade sig gennemføre og ej heller det her. Det er en EU beslutning at vi som studerende må læse i hele EU.

Jeg er norsk, men er ligevel tildels enig i det Dansk folkeparti siger i denne artikel. Det ER mange svenskere og nordmænd, men det er altså konsekvensen af at være med i EU og EØS… Og selv om trafikken ikke er lige så stor den anden vej - så har jo danskerne precis den samme mulighed til at tage til Sverige/Norge for at studere medicin eller andre fag!

Det er STOR pågang af danske læger som ønsker (godt betalte) vikariater eller speciallægeuddannelse i Norge, hvis Danmark ønsker at holde lægerne (norske, svenske, danske) indenfor landets grænser - må I nok se nærmere på lønsforhold og den måden specialeuddannelsen er organiseret på… Som det er nu, er ikke Danmark et “attraktivt” alternativ i fht de øvrige nordiske lande - i hvertfald ikke efter min mening…

Når nu det er sagt, vil jeg også tilføje at jeg er PISSE TRÆT af at blive konfronteret med påstanden om at “snylte” på den danske stat! Jeg har overhovedet ingen dårlig samvittighed for at være her - jeg føler kun en dyb taknemmelighed fordi jeg fik muligheden til at komme herned og realisere et mangeårigt mål om at blive læge :slight_smile:

Såvidt jeg kan se, så har ingen leveret udfald mod de norske studenter…

Problemet er undervisningsministeriet - ikke EU eller EØS.

En tidligere diskussion her op sitet klargjorde vist (SVJH), at norske studerende som sådan ikke har fri adgang til medicinstudiet i DK, men at der var en fast kvote. Svenske studerende har derimod adgang til at søge på lige fod med danskere, så her er problemet, at omformningen af karakterer er helt i skoven.

  • Mikkel

Jeg siger det samme som Rikke, jeg har ikke dårlig samvittighed for at studere her i Danmark. Så længe som systemet muliggør det, synes jeg at det burde være i orden med udlændinge på studiet. Selv kommer jeg fra Finland og er den eneste finlandssvensken/finnen på mit semester. Hvad som forbløffer mig mest i det danske system er at så mange stopper - trods at folk har superhøj kvotient vælger de ikke at fortsætte efter måske de tre første semestre. Det kan jo ikke være gratis for samfundet at finansiere dyre laboratoriekurser og holdundervisning i den grad som per tidspunkt sker. For mig virker det næsten som et luksusproblem; man har fået en eftertragtet plads på medicin og så stopper man bare. I Finland har vi optagelsesprøver i maj og der er ikke særlig mange pladser; man kan læse medicin ved fem universiteter, men på svensk kun i Helsingfors/Helsinki. Til gengæld er det historisk hvis nogen stopper, fordi det bare er så svært at komme ind. Man skal altså læse i mange måneder inden prøven og kommer derfor at investere ikke kun af sin energi i projektet, men også planlægge sin økonomi for at kunne tage fri fra alt andet. Jeg synes det er lidt for svært at begynde et medicinstudium i Finland, det burde ikke kræves at man er ekstremt god til anatomi og fysiologi (på nivå med Basal humanbiologi ved KU), kemi og fysik, men jeg synes alligevel at det er bedre, end at så mange stopper (jeg kender ikke en eneste udlænding der har stoppet, kun danskere). Og så til sidst en kommentar om sproget, dvs. at svensker og nordmænd nogle gange er lidt dårlige til at lære dansk; jeg har ikke oplevet “problemet” særlig mange gange faktisk. Jeg siger ikke at jeg er meget god til det, men noget har jeg i hvert fald fanget siden 2004.

Det er så en generelisering idet et af de store problemmer er der er større frafald blandt svenske studerende versus danske. Læs tidligere tråde. Der er sågar en del der ikke en gang møder op.

Det er jo en provokativ generalisering, men min pointe mellem linierne er også, at det er attraktivt for udlændinge at søge til Danmark, fordi systemet baseres kun på karakterer. I Finland søger man på både karakterer og optagelsesprøve; kvote 1 er for resultat fra bægge, kvote 2 kun for optagelsesprøve, sådan at de med dårligere resultat i studentereksamen også kan få en plads.

Hvis det i Danmark var obligatorisk at deltage i en optagelsesprøve af nogen slags, ville ikke ligeså mange udlændinge søge. Den nordiske aftale dækker også Finland, men jeg tror ikke at flere end et par udlændinge per år søger. Er det så en god ting kan jo diskuteres.

Synes selv at det er fedt med en internationel atmosfære på studiet og kan godt lide Danmark. Jeg ved ikke hvis jeg tager hjem igen eller hvis jeg bliver her, det kan ske mange ting i løbet af seks år. En gang imellem føler jeg næsten, at jeg skal forsvare mit valg at flytte herhen og min position som udlænding på studiet - ikke helt fedt.

Så vidt jeg husker det har Norge et fast antal pladser som de betaler for. Sverige og Finland er med i EU og man kan derfor ikke sætte grænser for hvor mange der må komme ind. Desværre er karakteromregningen fuldstændig tåbelig så mange svenskere får en alt for høj dansk karakter.

Jeg vil gætte på at både den danske og svenske kvotient kurve er klokkeformet, dog er der mange i Sverige som får maksimumkvotient, hvorfor den er skubbet ind i væggen til højre.

Hehe. Det er vist et skoleeksempel på den ukontrollerede erfarings svigefulde natur. Den bør komme med i videnskabsteori-kompendiet :wink:
Der er en meget højere andel der dropper ud blandt udlændinge, ifølge tallene fra universitet. Det værste vi oplevede på mit starterhold (som havde mange dejlige svenskere :slight_smile: som det var en fornøjelse at studere med - desværre er der i dag kun en tilbage) var en svensker som ikke dukkede op, og som ikke svarede på henvendelser fra universitet og derved forhindrede en andens persons drøm om en standbyplads i at gå i opfyldelse. Det var usselt.

Jeg synes også det er uhyrligt at den svenske stat bevidst hensynsløst freeloader på den danske statskasse, men det er bare vigtigt at det ikke skal gå ud over de svenske studerende i DK.
Jeg har stor forståelse for at nogle følger deres livsdrøm og tager til DK når de ikke kan komme ind på universitetet i Sverige, også selvom jeg mener at ordningen er forkert.

Den nemme vej.
Jeg bestemt ikke er enig med Dansk Folkeparti.
De argumenterer, så vidt jeg kan se, at de vil nedsætte antallet af norske/svenske studerende på medicinstudiet fordi de ikke bliver i Danmark og arbejder, ok.

Dette vil vel sige at der er et ønske om at flere af de personer der påbegynder en uddannelse som læge i Danmark fuldføre denne og derefter arbejder som læge i Danmark.

Dette kan jeg være enig i, men så må man vel kigge på problemet i hele sin udstrækning, heriblandt aspekter som en bedre optagelsesstrategi, bedre karakter sammenligning etc som nogen har været inde på, og så løse problemet med den hensigt at flere går igennem og flere bliver og arbejder i Danmark.

Istedet ser Dansk Folkeparti på en del, det er svenskernes og nordmændenes skyld, og forsøger at løse problemet ved at nægte/nedsætte adgangen for norske og svenske studerende.

Dette er endnu et eksempel blandt mange på at Dansk Folkeparti ikke prøver at forstå problemstillingen, men peger på en løsning uden at tænke over hvilket konsekvenser den får, og om det i det hele taget løser det egentlige problem.

Hej ebsen

Hvad mener du? For mig lyder det som om du er enig med DF, men bare gerne vil være uenig med dem for princippets skyld.

Jeg er da enig med DF i, at hvis man nedsatte andelen af svenskere på studiet, ville der være plads til flere danske studerende. Det er da logik der er til at tage at føle på. Det er bare ikke muligt med de regler for omregning af karakterer der findes i dag.

Men at svine DF til for ikke at tænke over konsekvenser, synes jeg er forkert.

Måske var det en idé at holde partipolitik ude af spørgsmålet og så først en gang tage stilling til hvad problemet er, og dernæst komme med et løsningsforslag. Det er for nemt bare at skyde på DF, når man ikke har noget konstruktivt at sige.

Mvh Steen

Personligt har jeg heller ikke noget bedre løsningsforslag end at ændre reglerne for karakteromregning.

Min holdning er bare at det er forkert at blande personlig politisk holdning ind i sagen. Det er netop en af dette site’s forcer at vi kan diskutere sagligt om emnerne uden den “mudderkastning”, man finder i andre fora.

Er der nogen som ved hvordan kurven for svenske gennemsnit ser ud? Da jeg i sin tid startede var der så vidt jeg husker en som fortalte at der var flere /mange af en årgang som gik ud med SE20.0 = DK11,0. For at komme ind i Sverige kræves der vist også 20.0 på de medicinske fakulteter og det kommer an på ens levnedsbeskrivelse om man kommer ind.

Hvor mange er det nu af en årgang i DK som går ud med 11,0 i snit?

Husk nu også at Norge selv betaler for de pladser de norkse studerende optager.

[quote=“RuneMaagensen”:oxvflelx]
Husk nu også at Norge selv betaler for de pladser de norkse studerende optager.[/quote]
Men glem nu heller ikke at prisen kun er halvdelen af, hvad det rent faktisk koster den danske stat at have nordmændene gående!

Det er også værd at tænke på, at selv om vi mister nogle svenskere til sverige efter endt uddannelse i DK, så er vi selv med til at dræne uddannede læger fra Polen, Tyskland, Balkan etc., som ikke er uddannede i Danmark og dermed “gratis” for den danske stat. Det er især i de danske yderområder, hvor lægemanglen er størst, som drager nytte af de læger…
Det billede glemmer folk lidt at tage med i debatten… :idea:

Se dette er jo netop et sagligt løsningsforslag, hvorved man ville forsøge at gøre det lige for Danske og Svenske studerende at søge ind, som det burde vær hvis man er enig i at man skal kunne læse og arbejde der hvor man vil.

Dansk Folkeparti har skrevet at;
“…få lavet en aftale med Norge og Sverige, så det primært er danskere, der får mulighed for at komme ind på medicinstudiet…”(1)

uden anden umiddelbar løsning end at:
“…man skal binde sig i en længere periode efter, at myndighederne har betalt studierne ved at en medicinstuderende underskriver en kontrakt, hvor de indvilger i at bruge en del år efter endt lægevidenskabelig embedseksamen i Danmark”(2)

her nævner de dog ikke om dette skal gælde alle eller kun dem der ikke er danske…
og dog dette giver dog noget der hen ad:
“…så vi i fremtiden får danske studerende ind på studiet, der også ønsker at fortsætte deres karriere i Danmark”(1)

1:Forside - Dansk Folkeparti – Danskerne Først

2:Forside - Dansk Folkeparti – Danskerne Først

jeg mener hermed stadig ikke at DF ser på de langstrakte konsekvenser, hverken ved en begræsning af de nordiske studerende eller ved at stavnsbinde lægerne.

Der er nogle svenskere i min klasse. Ifølge dem var problemmet at karakteren er i inflation, samt at den ikke er endelig. Man kan forbedre sit gennemsnit selv efter afgangseksamen…Derfor er 20 langtfra uopnåeligt. Desuden er der det der med at de ikke som sådan har eksamner som vi kender dem…Tror alt andet lige at det sværer at blive kastet hovedkulds ind i eksamenssituationerne på universitetet når man ikke har prøvet det før i gymnasiet.

Tror selv på at adgangsprøver kan være løsningen.

I min klasse er 3/5 svenskere ude her på 3. semester…

Man må ikke forskelsbehandle EU borgere. Hvis danskere kan komme ind på kvotienten, skal svenskere også kunne komme ind.

Den eneste løsning som ikke berører danske ansøgeres muligheder er at ændre karakterskalaen, eller sørge for at der ikke er så mange som har lyst til at søge medicin i DK.