Den økonomiske del af studiet?!

Hej allesammen!

Jeg håber på at få en smule hjælp fra nogle af alle jer kloge medicinere derude :slight_smile: Jeg skal starte på 1. semester i København d. 1. februar, og jeg har hørt indtil flere rygter om studiet. Et af dem hører til de økonomiske spekulationer omkring studiet, hvilket giver lejlighed til en del spørgsmål fra min side, som jeg håber, der er nogle, der vil svare på.

  1. Hvor mange penge skal man regne med at bruge på studieartikler i løbet af studiet? (her tænker jeg nærmest på bøgerne?
  2. Er der nogle af semestrene, som er særligt økonomisk krævende, hvor de bøger man skal have er dyrere end på de andre semestre?
  3. Er der nogle, der har prøvet at leve udelukkende på SU og vagter gennem FADL under studiet og kan bidrage med erfaringer til, hvorvidt dette godt kan lade sig gøre uden at skulle vende hver en 25 øre?
  4. Desuden har jeg hørt at man, når man modtager SU ikke kan tage så mange FADL vagter af hensyn til fribeløbet, da lønnen efter sigende skulle være temmelig god. Er det et problem? FADL vagterne virker for mig umiddelbart til at være en god måde at tjene penge på under studiet, da det i nogen grad også er studierelevant.

På forhånd tak for hjælpen! :smiley:

Hilsen Janni

Hey Janni

Tillykke med optagelsen på KU.

Jeg er i gang med mit andet semester, og har indtil videre klaret mig på SU og lidt arbejde ved siden af. Det kan godt lade sig gøre. Det handler meget om, hvor meget du skal betale for at bo. Der er flere af mine medstuderende, der bor i værelser/lejligheder til 3500/md. - og de har sgu lidt svært ved at få det hele til at hænge sammen. Men hvis du finder noget til omkring 2000 kr (og det kan lade sig gøre), så ser tingene lige pludselig temmeligt meget nemmere ud.

Jeg brugte omkring 1000 kr på bøger 1. sem. Jeg købte alle mine bøger brugt, og det hjælper virkelig på bogbudgettet. Hvis man bare kigger sig lidt for, kan det sagtens lade sig gøre at finde nogle der er praktisk talt som nye. 2. sem har jeg brugt omkring 1600 kr - her var der en bog til 1000 kr der væltede hele mit bogbudget - men jeg kunne jo bare have valgt en anden. Desuden er der en del bøger man ikke behøver at købe og bare kan læse på biblioteket i stedet (TAS-bøger f.eks) Hvis du køber alle bøger nye, kommer man nemt af med 2500 kr - og det gør rimeligt ondt på en SU. Men der er nogle der prioriterer det højt at have alle bøger - og helt fra nye. Hørte et eller andet sted, at hvis man skulle købe alle bøger gennem hele studiet fra ny, skulle man lægge omkring 50.000 kr - men det er der vist ikke mange der vælger at gøre.
Et råd omkring bøger: Vent med at købe bøger til du ved hvad du skal bruge, og tag på bogmarkedet i starten af semesteret . Der er virkelig mange penge at spare .

FADL-vagter giver gode penge - men man skal nok ikke sætte for høje tanker om det studierelevante i dem. Man lærer miljøet på hospitalerne at kende - men langt de fleste vagter er rent ud sagt røvkedelige. Måske bliver det federe når man kan specialicere sig og komme på f.eks ventilatørhold…men så langt er jeg ikke endnu.

Det er rigtigt at der er et maksbeløb som man må tjene ved siden af SUen. Mener de i øjeblikket ligger på omkring 65000 om året. Jeg tror, det er de færeste, der når op og tjene så meget - ihvertfald ikke på 1. del. Hvis man gør, kan man jo altid vælge SU fra i en måned…så må du tjene flere penge og slipper for at betale SU tilbage. Det er vist også de færeste der har brug for så mange penge for at få det til at løbe rundt.

Hvis alt andet glipper er der jo altid SU-lån…

Håber du kommer til at nyde Panum lige så meget som jeg gør…vi ses til vinter.

JC

Det er dyrt, men det er pengene værd. Brug studielån og studiejob, så du også har råd til at være ung. Det er man efter sigende kun en gang.

Hans

Om ikke andet kan man vel altid smide studielånet efter aktiemarkedet :wink:

jc: Det lyder fornuftigt, og desuden kan man vel også sælge bøgerne igen efter semesteret, hvis bare man ikke har misbrugt dem.