Det kan ikke betale sig at læse videre i DK konkluderer OECD

Års slid med næsen i bøgerne og en lav indtægt i studietiden giver ikke belønning i form af en væsentlig højere indtægt efter skat, når uddannelsen endelig er afsluttet.
Det er de seneste tal fra OECD fra september i år, der viser, at det næsten ikke kan betale sig at tage en videregående uddannelse i Danmark.

Mens f.eks. finnerne kan forøge deres livsindtægt med mere end 15 procent ved at studere videre, så må danskere, der udskyder indkøb af hus og bil for til gengæld at blive klogere, nøjes med gennemsnitligt fire procent mere i livsindtægt, skriver Berlingske Tidende mandag.

  • Alle de smukke sange om, at vi skal konkurrere på viden, kommer til at klinge noget hult, når man ikke belønnes for at tilegne sig viden i Danmark.

Kilder:
http://www.berlingske.dk/grid/indland/a … =100100876
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=408988/

Hørte det lige i TV-avisen her til morgen, men når alt kommer til alt er det vel ikke den store overraskelse 8(

På trods af at danske læger i forhold til udenlandske kollegaer ikke tjener så meget tror jeg næppe at den offentlige lægeløn herhjemme er skyld i statistikken, jeg kunne lettere forestille mig at den begrænsede løn herhjemme stammer fra humanisterne - der er trods alt en del uddannelser indenfor humaniora hvor lønninger er en del ringere end den offentlige lægeløn + det nok også er en del sværre at få arbejde, ikke desto mindre er det jo en sørgelig statistik.

Det er sørgeligt synes jeg. Det må da være til gavn for hele samfundet hvis det giver en god løn at læse videre…En eller anden gulerod skal der vel være at brug 6-8 år på bøgerne (altså udover interessen i faget)

I visse dele (kantoner) af Schweiz har de en omvendt topskat. Man betaler mindre i skat af den sidst tjente krone end af den først tjente.

Hehe - hvad tror du det småborgerlige og DF forpestede DK og ikke mindst jantelovsplagede Danmark vil sige til det… Regeringen tør end ikke lytte til velfærdskommisionens forslag. Det var den velfærdsdebat - død før den kom igang “Det er fandme en ommer…”

Statistikken kan jo også til dels skyldes at de lavtuddannede i visse lande er ekstremt lavtlønnede - de år jeg havde et sommerjob i Finland og USA var det til en timeløn på 45-50 kroner…

Dvs en finsk læge med præcis samme indtægt som en dansk læge vil procentvis tjene meget mere i forhold til en kassedame…

[quote=“aporskrog”:32vskov2]Statistikken kan jo også til dels skyldes at de lavtuddannede i visse lande er ekstremt lavtlønnede - de år jeg havde et sommerjob i Finland og USA var det til en timeløn på 45-50 kroner…

Dvs en finsk læge med præcis samme indtægt som en dansk læge vil procentvis tjene meget mere i forhold til en kassedame…[/quote]

Og?

Det ændre jo ikke ved det faktum at der kun er en gennemsnitlig gevinst på 4% ved at tage en lang uddannelse i Dk. Er det optimalt? Jeg synes i hvert fald ikke 4% lyder af meget.

Norske kvinder forøger deres livsindtægt med 13 procent! Det siger vi gerne ja takk til :slight_smile:

Mere opmuntrende læsning, Frold:

“Studenterråd ligeglad med lav livsløn”, Berlingske Tidende Indland.

"Danske Studerendes Fællesråd er ikke bekymret over den relativt lave løn, som færdige akademikere får. Organisationen fokuserer på at opretholde en høj SU.

Penge er vigtige, når man studerer - men når man er færdig, er de ikke så vigtige. Således ræsonnerer talsmanden for Danske Studerendes Fællesråd, Mads Svaneklink…"

Jeg tvivler oprigtigt på, at jeg deler den gudsbenådede studenterpolitikers verdensoplevelse; penge er kun vigtige, mens man studerer - derfor er den relativt ringe livsløn, færdige akademikere modtager, uvæsentlig. Kun en person, der har akut brug for behovtilfredsstillelse, kan argumentere således. Hvis Svaneklink er så utilfreds med den stærkt begrænsede SU herhjemme, hvorfor tager han så ikke et fedt banklån og drejer sine argumenter 180 grader?

PS. Jeg glemte flg. generalisering: “Det er interessen, folk vælger fag efter. Og jeg er sikker på, at der ikke er så mange tysklærere, der har overvejet at blive tømrere på grund af pengene,” siger han.

Personligt kender jeg flere, der har valgt uddannelse efter et ønske om en høj livsløn. Jeg er ikke selv blandt dem, for jeg har valgt efter interesse - men hvis livslønnen er SÅ ringe, når jeg kommer ud, så ligger udlandet kun et par flyvetimer væk…

mau mau mau…tør så de øjne I stakkels små kommende dermatologer der må gå tiggergang i det danske sundhedsvæsen.
Jeg kan virkelig ikke se hvilket “offer” det er I yder overfor samfundet når I læser/tager en længere videregående uddannelse.
Jeg er personligt mere end glad for omkring 10 års studietid(med dertil hørende studenterliv på godt og ondt) efter 9. klasse med efterfølgende meningsfuldt arbejde, frem for 50 år bag kassen i fakta.

Andreas Lundh

Vi læser jo trods alt fordi vi er glade for studiet og studielivet. Det er lysten der driver værket; interessen for det faglige og vores kommende erhverv. Det at være studerende er en livsstil.
Bevares, penge er da rare og have, men den person der læser videre alene pga. økonomisk gevinst har ikke forstået, hvad det handler om.

Hvad pokker Frold - det lød jo næsten skabsliberalt, det der - skal du snart på gaden og demonstrere for topskattens afskaffelse :wink:

Nevermind, at højtuddannede ikke tjener voldsomt meget mere end håndværkerne, når det store regnskab skal gøres op, bliver nok et problem på længere sigt, hvis vi vil gå fra industri til videnssamfund. Som tingene er nu, er det nok de færreste, der af monetære årsager hænger i med studierne. Det er selvfølgelig meget smukt, at lysten driver værket, men både samfundet og de studerende/færdiguddannede ville have gavn af en større økonomisk gulerod.

Den progressive beskatningsmodel, vi har i Danmark er ikke fordrende hverken for samfundets eller den enkeltes økonomi. Folk gider efterhånden ikke arbejde ekstra, da man får forsvindende lidt af den sidsttjente krone, hvad enten man er tømrer eller læge. Derfor vælger folk ikke-beskattede goder i stedet såsom frihed/fryns etc., hvilket er helt hen i vejret. Vi har aldrig lavet så lidt, som vi gør nu - 37 timers arbejdsuge, færre børn, 6. ferieuge etc.

Hvis produktiviteten i samfundet skal sikres, så mener jeg, at marginalskatten skal ned, så folk gider arbejde mere. Som det ser ud nu, løber man ind i topskatten, bare man arbejder mere end 37timer/uge, og det kan ingen være tjent med.

Min indre nørd byder mig at stille et helt igennem off-topic spørgsmål: undervises der i topologi (knudeteori) på medicinstudiet ved KU? (Den matematiske teori skulle give en formidabel forståelse af molekylers stabilitet.) Jeg ved, at der undervises i emnet ved andre universiteter (beliggende i udlandet).