Dispensation fra 3. gangsreglen

Jeg har netop sendt tre ansøgninger om dispensation fra 3. gangsreglen afsted. KU vil ikke se på den før 1. februar, så den må jeg vente på. De tre andre universiteter lover svar i løbet af mellem 2 og 8 uger, så nu kommer jeg til at gå rundt med nerverne uden på tøjet de næste maaaange uger! :pinch:

Der sidder vel ikke nogen derude med (positive) erfaringer med at få dispensation? Jeg synes godt nok det er svært at få en fornemmelse af, om det er et helt ude i hampen at håbe på at få den! Også fordi det er så forskelligt, hvad de vil have i ansøgningen de forskellige steder. AU vil f.eks. ikke have en motiveret ansøgning, men blot dokumentation for de afbrudte studieforløb, mens SDU vil have en ansøgning med overvejelser omkring, hvordan jeg har tænkt mig at gennemføre medicinstudiet! Og hvad er det mon så, der tæller mest hos SDU - motivationen eller begrundelserne for at afbryde de to andre studier? :blink:

Argh, jeg synes det er surt at skulle vente på, det er næsten ikke til at holde ud!

Krydser fingre og tænker på dig!

Held og lykke! Det lykkes sikkert, selv om det er bøvlet.

Kh
Mignon

Hej Dr.

Du spørger om positive erfaringer med at få dispensation fra 3. gangsreglen: det har jeg.
Fik dispensation fra alle tre universiteter (der blev ikke på daværende tidspunkt udbudt medicin i Ålborg). Det lyder som om du har gjort det hele rigtigt (kontaktet uddannelsesstederne mv.), så jeg kan vist ikke bidrage med noget meningsfuldt til tråden.

Skriv endelig hvis du har spørgsmål.

Tak for tanken, Mignon - det varmer :slight_smile:

Eiset - fedt, at du fik den. Jeg håber jo virkelig også at den går igennem for mig, så det er skønt at høre fra én, at det faktisk kan lade sig gøre :slight_smile: Jeg har talt med AAU og SDU og begge steder lød det som om, det mere eller mindre var en formalitet, hvis man ellers havde rimelige begrundelser. KU og AU lød lidt mere “strikse”, i mangel af bedre ord… Så det bliver i hvert fald et par spændende uger indtil det første svar (forhåbentlig) kommer! SDU lover svar i løbet af to uger, så det håber jeg de holder :wink:

Hvad vil det sige at man søger dispensation?

Når man har afbrudt to videregående uddannelser kan man som udgangspunkt kun optages på en tredje, hvis der er ledige pladser. Det er jo ikke ligefrem tilfældet med medicin, derfor søger man dispensation fra denne regel for at få lov til at søge på lige fod med alle de andre.

Medicin er et studie der fordrer et vist drive og engagement. At springe fra en masse uddannelser inden tæller derfor ikke just for en optagelse. Men held og lykke :wink:

Nu er en del af dispensationsansøgningen jo så også at redegøre og dokumentere for hvorfor man er sprunget fra de pågældende uddannelser - således sorterer man vel de værste lallende idioter fra, går jeg ud fra.

Og det er nu engang ikke så ualmindeligt at være hoppet fra mere end én gang, spørgsmålet er så bare, om dem der bedømmer ansøgningen finder det værende velbegrundet.

Og personligt er jeg ikke hoppet fra “en masse” uddannelser, af og til former livet sig bare ikke lige efter den skabelon man havde lavet fra begyndelsen.

Men tak for et konstruktivt indlæg… :wink:

[quote]SDU vil have en ansøgning med overvejelser omkring, hvordan jeg har tænkt mig at gennemføre medicinstudiet! Og hvad er det mon så, der tæller mest hos SDU - motivationen eller begrundelserne for at afbryde de to andre studier?
[/quote]

Du skal skrive den rigtige årsag - ellers komme du til at lyde som en børsspekulant der bare er ude efter en høj bonus. Hvis det er motivationen så er det der du placerer vægten, hvis det er drømmen om berømmelse så skriv det osv osv. Der er ikke noget korrekt taktisk svar … på SDU er det alligevel det personlige interview der afgør om du kommer ind.

Så er der tikket tre styks dispensationer ind til mutti - tak til AAU, AU og SDU!

Det kan åbenbart godt lade sig gøre, selvom man hverken besidder drive eller engagement! :woohoo:

[quote=“Dr.Mom” post=80009]Så er der tikket tre styks dispensationer ind til mutti - tak til AAU, AU og SDU!

Det kan åbenbart godt lade sig gøre, selvom man hverken besidder drive eller engagement! :woohoo:[/quote]

Hvor fedt, Dr. Mom! Det glæder mig virkelig på dine vegne. Rigtig hjertelig tillykke og god arbejdslyst med supplerende fag! :slight_smile:

[quote=“Mignon” post=80012][quote=“Dr.Mom” post=80009]Så er der tikket tre styks dispensationer ind til mutti - tak til AAU, AU og SDU!

Det kan åbenbart godt lade sig gøre, selvom man hverken besidder drive eller engagement! :woohoo:[/quote]

Hvor fedt, Dr. Mom! Det glæder mig virkelig på dine vegne. Rigtig hjertelig tillykke og god arbejdslyst med supplerende fag! :)[/quote]

Mange tak - det giver lige et boost til eksamenslæsningen! B)

Hej Dr Mom.

Jeg er i samme situation som dig. Hvor lang var din dispensationsansøgning?
Må man evt se den?

Jeg regner med ca 2/3 side, opdelt i klare overskrifter og præcise formuleringer.

Mit forløb kort ridset op:
2003: Indskrevet på bacheloruddannelse på CBS. Hurtigt fundet ud af at det ikke var mig og afbrudt den samme år.
2004: Indskrevet på bacheloruddannelse på CBS. Gennemført denne.
2008: Indskrevet på kandidatuddannelse på CBS. Ikke færdiggjort - men heller ikke afbrudt. Jeg vil selvfølgeligt gerne have så meget som muligt i baghånden hvis ikke jeg skulle komme ind (men søger igen næste år, samt nok også i udlandet), men virker det useriøst stadigt at være indskrevet på en uddannelse?

Blød tekst:

  • Jeg havde dengang slet ikke overvejet medicin eller lignende fag.
  • Var glad for hvad jeg lærte og blev undervist i på CBS, dvs har været ok motiveret, men viste ikke helt rigtigt hvad det skulle bruges til.
  • Sideløbende næsten fuldtidsansættelse i et firma hvor jeg dagligt fik en berøringsflade med medicinske problemstillinger, og samtidigt samarbejdet tæt med mange læger med et bredt spektrum af specialer at kende.
  • Dette har:
  1. inspireret til at jeg meldte mig som frivillig i Beredskabsstyrelsen, hvor jeg har været igennem flere præhospitale kurser, bl.a. håndtering af tilskadekomne (HAT) og behandlerpladsassistent.
  2. gjort mig mere interesseret i kost, træning, livstilssygdomme osv. Jeg læser allerede en del artikler om disse emner, og vil meget gerne lære mere på celle-/kemisk niveau.
  • Dette har løbende næret min interesse og jeg er til sidst blevet overbevist om at det er det jeg vil bruge min fremtid på!

Kort slutbemærkning:

  • Jeg har prøvet at have for mange bolde i luften på en gang, bl.a. fuldtidsjob og er klar over at medicin skal have min primære opmærksomhed. Dette har også gjort at jeg kun har brugt ét års videregående SU.

Mon det overbeviser KU/SDU om at de skal lade mig søge ind på kvote 2?
Lyder det med kost og træning næsten ikke som om jeg burde søge klinisk diætist i stedet for? :slight_smile:
Jeg kan selvfølgeligt nå at skifte mening 100 gange under evt studie, men hælder pt. mest til alment praktiserende læge. Vil det (med begrundelse) være relevant at inkludere, eller er det at tænke for langt ud i fremtiden? Det kan evt komme på min motiverede ansøgning til KU i stedet for.

Min ansøgning var på én side. Jeg er ikke meget for at vise den frem, den er MEGET personlig. Men der er selvfølgelig beskrevet helt faktuelt, hvilke begrundelser jeg har haft for at springe fra. Dette er jo så dokumenteret i form af bl.a. lægeerklæring. Jeg har sluttet den af med en motiveret del, nok ca. 1/3 side.

Det, jeg kan blive i tvivl om ift din ansøgning er, om de begrundelser du har er gode nok. Som jeg forstod det på de forskellige studievejledninger, skal der mere til, end “bare” vægelsind.

Jeg er ikke sikker på, om jeg læser hvad du skriver helt korrekt, men jeg vil bare lige gøre dig opmærksom på, at du kommer til at falde for kandidatregelen, hvis du gør din kandidat færdig. Den skulle være nærmest umulig at få dispensation fra, såvidt jeg ved.

Som du selv er inde på, så ville jeg nok ikke tænke så langt ud i fremtiden som specialevalg, men evt. gemme det til den motiverede ansøgning.

Held og lykke :slight_smile: