Dispensation og Kemi B

Hej alle.

Jeg er kommet i den glædelige knibe at jeg har fundet ud af at drømmestudiet er medicin. Til daglig læser jeg til fysioterapeut på 4. semester. Mit problem er at jeg har et snit der hedder 7,9(13) og jeg skal have 8,0 for at komme til prøve på SDU. Ud over studiet har jeg arbejdet en masse med mennesker i en masse forskellige sammenhænge plus været i 8 ugers praktik på et sygehus.
Fra min gymnasietid, hvor jeg sprang lidt let over tingene, har jeg kun Kemi på C og skal jo have det på B.

Jeg har to spørgsmål jeg håber i kan svare på:

  • Tror I jeg har nogen som helst mulighed for at komme med til prøven - på en dispensationsbillet?

  • Jeg har hørt at man kan tage Kemi B efter man har fået svar på om man er kommet ind via kvote 2. Er det rigtigt?

Håber I har tid og lyst til at komme med lidt kommentarer!

Mvh Kasper

Som ved alle spr. vedr. optagelse.
Snak med en studievejleder.
Husk at dit snit fra gymnasiet, aldrig kan ændret.
Men at du kan supplere det med fx. kemi B/A niveau og andre fag på højere niveau.

Om det kan gøre at du kan prøve at søge uddannelsen, ved jeg ikke…det ved en studievejleder…

mvh
svend

Hej Kasper

Jeg var selv i den knebne situation at jeg kun havde mig et gennemsnit på 7,4 da jeg søgte om at komme til kvote 2 prøverne… Jeg sagde at jeg havde været på sygeplejeskolen i 1 semester, og læste i øjeblikket Mat A og Kemi B som supplering.

De sagde: “Du er velkommen til prøven den og den dag, men på den betingelse at du får minimum 6 (7-tals skalaen) i de to fag, i gennemsnit. Får du ikke det anses din prøve for at være ugyldig.”

Håber det giver lidt håb :slight_smile:

Hej Rosenlund.

Jamen bestemt et svar som giver håb. Kom du ind? Hvis ja, jamen så håber jeg vi ses dernede om et år :smiley:

Skrev du en dispensationsansøgning og i så fald hvad lagde du vægt på?

Mvh Kasper

Kasper.

Undertegnede var selv stud. fys. og gennemførte 4. semester, imens jeg tog kvote 2 prøven i Odense. Jeg blev optaget og meldte mig hurtigt på et sommerkursus i Kemi B. Jeg havde dog et snit på 9,1 fra gym, så skal ikke kunne sige om du kan gå til kvote 2-prøven med et snit på 7,9. Prøv en mediciner-vejleder på det nærmeste universitet, måske er det bedste med den i Odense.

Tvivler på at du kan få dispensation fordi du har været på fys.

Det sværeste ved medicin er sgu at komme ind…

Hej Kasper,

Du kan sagtens søge om dispensation for at deltage til prøverne på kvote 2. Du skal dog argumentere for, hvorfor du mener du skal deltage, til trods for at du ikke har et snit på 8. Det kan være alt fra at du havde et særligt gym. forløb, eller at du pga din nuværende erfaring er bedre egnet til at kunne få lov til at deltage?
Det du nok skal ligge vægt på i dit dispensationsbrev er, hvorfor du ikke fik det krævede snit, og hvad du kan nu, som gør, at du kan ligestilles med alle de andre som har et snit på 8 og derover.

Sandsynligheden for at de godkender dit brev er stor. Kender en del der fik lov til at deltage, dog alle med betingelser, så som et snit på 8 (6 ny skala) i de fag de nu mangler og supplerer. Så hvis du mangler Kemi B, så vil jeg tro de kræver at du får minimum 7 (ny skala) i faget? Men igen, snak med en studievejleder, de vil kunne give dig et præcist svar.

Derudover, så kan du (sådan som optagelsesreglerne er pt.) godt tage Kemi B i sommerferien, før studiestart. Så længe de får dit bevis inden d. 1 sept.

Håber det lykkes for dig at komme igennem nåleøjet.

Held og lykke.

Hej alle. Tak for de gode svar. Det giver alt sammen blod på tanden. Men kæft hvor kan man ærge sig over at man ikke fattede at ens karakterer ville have så stor betydning. Men sådan er det vel når man er teenager…

Gik ud af gymnasiet i 2004. Jeg registrerede mig her i 2005, kom ind i 2008.

Hvor der er vilje, er der vej.

Kæmp for det Kasper!

Tror jeg har hørt om dig på SDU Andreas:) Er det ikke dig der er kommet ind efter 5. forsøg? :slight_smile:
Du er berømt blandt studerende på SDU, samt et godt forbillede for alle de kommende medicinstuderende!
Jeg tager hatten af for din vilje og kamp!

[quote=“KasperFys”:3nqaub1c]Hej Rosenlund.

Jamen bestemt et svar som giver håb. Kom du ind? Hvis ja, jamen så håber jeg vi ses dernede om et år :smiley:

Skrev du en dispensationsansøgning og i så fald hvad lagde du vægt på?

Mvh Kasper[/quote]

Hej igen :slight_smile:

Jeg skrev i første omgang bare min ansøgning, og fik at vide at den var afslået, da jeg havde for lav en karakter ifht. hvad de krævede, så jeg greb knoglen (vent lige et par dage, da de ellers er så stressede :stuck_out_tongue: ) og sagde om det ikke var muligt at få dispensation p.g.a. bla. bla. og den rare telefondame sagde; “Jo, kom du blot til prøven”. Hvad jeg nok lagde mest vægt på, var at jeg var igang med at supplere to fag, og da jeg havde fået 12 i mat B (også supplering), samt at jeg allerede havde en del erfaring fra mit sygeplejestudie ville jeg mene det nok kunne opveje for den manglende karakter.

Ja… Det gik rent ind i begge prøver - og fik pæne karakterer til mine eksamener - så skal starte nu her til februar :slight_smile: .

Vil de have du supplerer dit kemi B, tror jeg ikke du fået noget problem med at opnå den nødvendige karakter.
Hvis du stadigvæk vil læse på dit fys.-studie, mens du supplerer, vil jeg nok anbefale dig et turbokursus, så har du i mellemtiden fået svar på dine (forhåbentlig) 2 prøver, om hvorvidt du er optaget eller ej:)

Hej Alle.
Tusind tak for de gode svar. Jeg ville bare lige give oplysningen videre om at jeg hermed har fået dispensation fra mit lave karaktergennemsnit. De skriver i brevet at det især er mit nuværende studie der har trukket i den rigtige retning.

Dermed er der givet lidt mod videre til andre der måtte være i samme situation :smiley:

Fortsat god søndag!

Mvh Kasper