Dissektion SDU

Da jeg snart skal i gang med dissektion på SDU, kunne jeg godt tænke mig at vide mere om dette. Jeg har læst de forskellige ting der står rundt omkring ang. dissektion…men vil gerne høre mere uddybet hva det går ud på…

Jeg forbereder mig ved at læse i regionær anatomi, finn-bojsen møller og har kigget i Dissektions-kompendiet… men en af de ting som bekymrer mig er fx når man skærer i kadaveret… hvordan ved man hvordan man præcis skal gøre… synes ikke at det står klart for mig umiddelbart ved læsning…

Er der nogen der kan uddybe hvad det er man skal “kunne” eller hvad det er der forventes…

Tak…

Lyder umiddelbar som om, at du har forberedt dig fint. Der er ingen “adgangskrav” til kurset, men hvis du vil have det fulde udbytte, kræver det selvfølgelig, at man læser på sin anatomi hjemmefra. Især skal man læse på den/de regioner man bliver tildelt. De andre regioner vil blive fremlagt af dine medstuderende - ligesom du skal fremlægge dine regioner. Sådan var det i hvert fald da jeg tog kurset.

Mht hvor man skal skære, så har du din underviser at læne dig op af. Der er én underviser til hver kadaver og denne vil kunne svar på dine spørgsmål. Det er bare at klø på. Det er virkelig “monkey see monkey do”. :shock:

Håber det kan opmundre dig lidt. Læs noget teori på forhånd, men smut så hjem når dagen er omme og tag endnu et kik på det du har dissikeret.

Enjoy 8)

Jeg synes også du gør det du kan inden kurset.
Man kan ikke gøre meget mere end at læse på anatomien, alt det praktiske skal instruktoren nok hjælpe med, og alle dine andre medstuderende er jo lige så meget på bar bund mht det at skære i kadavere…håber jeg :blink1:

er man meget på den hvis man ikke kan anatomien indefor det område man er tildelt…
Har godt nok læst det osv. men synes ikke endnu at der er noget der hænger ved…

Svaret er: NEJ!

På det tidspunkt du er i studiet nu, var jeg seriøst ikke blevet ædru endnu efter rusintroen. Jeg havde læst nada da jeg nåede til dissektionskurset, men det var ikke noget problem at læse op på mine områder i løbet af eftermiddagen/aftenen.

Jeg får næsten stress af at læse dit stress :lol: Jeg startede med at læse seriøst i november måned på 2.sem, og lur mig om jeg ikke bestod :shock:

Så slap du bare lidt af og få så meget ud af kurset ved at prøve dig frem og observere.

Indtil videre har jeg også taget det stille og roligt og mest fokuseret på kemien… men jeg ser og hører fra studiekammerater hvor meget de egentlig kan og hvor mange latinske navne… generelt hvor meget af anatomien og histologien de kan… og det virker som meget i forhold til mig selv… deraf stresset…
:o )

Det lyder til du er i gang med den process der hedder at være studerende. At lære at den måde man selv gør tingene på er god nok og lære at man ikke skal lytte til alle mulige andre - eller i hvert fald ikke lade sig slå ned af at andre virker 100 gange dygtigere - nogle er det, andre gange skyldes det at de måske lige dagen før har læst det omtalte etc.

Med tiden vil du lære ikek at lade dig påvirke af det…

I starten brugte jeg også meget krudt på at måle mig med andre - men jeg lærte hurtigt at folk er forskellige nogle læser 10 om dagen og blir skide dygtige andre læser (i følge dem selv) 10 om dagen og alligevel dumper de…

Jeg tror det vigtigste er en ren og skær jævn indsats gennem sem. med lidt upspeed tempo en månede før eksamen. Det har i hvert fald virket for mig…