Dissektionstur

Har nogen været på IMCCs dissektionsture? Vil I dele ud af jeres erfaringer? Hvad måtte I af med rent økonomisk? Hvornår på studiet var I af sted, og hvor meget hjalp det jer “hjemme igen”?

På forhånd tak!

hej!

Ja, jeg var med i år (jeg er pt. 3. semester, dengang afsluttet 1. sem.). Det var, uden at blinke, nok den bedste beslutning jeg har taget på dette studie. Det var 14 dages effektiv dissektion + en masse sociale aktiviteter.

jeg var på turen på prof. Zechmeisters hold (i er som regel hold a 4, pr. præperat), som du vil høre meget om. Manden er på samtlige tænkelige planer en flodhest a la dolph, og du skal finde dig i meget fra ham, men han er rent fagligt meget dygtig.

Ydermere fik vi også lidt klinik da vi så nogle angiografier (og en man der crashede stort under angiografien, de fik dog gang i ham igen). Nogle få fik en by-pass at se.

Hvad vi fik ud af det?
Det er hvad du gør det til dernede. Jeg læste personligt en del, det gjorde mange andre også. Jeg kan ikke en masse latin på ryggen, men når jeg ser et 2d atlas billede, kan jeg meget nemt forholde mig til det, og visualisere det jeg læser. Du har en rummelig fornemmelse, og selv om du ikke kan navnene på det hele, så har du en fin fornemmelse for hvor hvad begynder og ender.

Desuden fik vi dissekeret abdomen & thorax som vi ikke får lov til herhjemme.

alt i alt slap jeg af med ca. 10.000 kr tror jeg. Når du kommer hjem kan du snuppe et par fadl-vagter og så er de penge hurtigt i hus igen.

Jeg håber du vælger at tage med, for jeg fortryder intet ved mit ophold.

Mvh.
M

Ja, jeg var også temmelig glad for den dissektionstur, selvom jeg tror vi lage noget mere vægt på det sociale. Det er 3 år siden jeg var dernede og dengang fik vi for 3800 kr (vi fik 800 tilbage efter turen) logi i 5 uger, 8 udflugter - heraf en weekend på hyttetur i Slovenien, vinsmagningsaften, tur til Wien og en grisefest og selvfølgelig transport mellem Brno og København. Brno er en rigtig hyggelig by fuld af atmosfære. Den bærer præg af at være en universitetsby og desuden vælter det med historie, hvis man er til den slags.
Fagligt fik jeg ikke vanvittigt meget ud af det, men hvis man er fjollet med anatomi, så er der selvfølgelig masser af mulighed for at blive bedre. Der er en stor fordel i at man kun er 2-3 stykker om et lig. Til gengæld var jeg temmlig træt af dissekere da jeg kom hjem og tog 3. sem. Men alt i alt: En af de billigste og bedste ferier jeg har haft.

Dr. Puller

Tak for jeres fine indlæg. Jeg vil meget gerne høre om andre erfaringer - også gerne de mere negative, hvis de findes?

Man kan altså godt få noget ud af turen, selvom man på daværende tidspunkt lige har afsluttet 1. semester? (Og dermed - i hvert fald på SDU - dissektionen “herhjemme”.)

Det er sørme noget af en portion penge, men det må kunne lade sig gøre at søge legater mv. - foruden naturligvis FADL-vagter…

det skal lige siges at de 10000 var incl alt, altså også mit eget forbrug, som bestemt nok kunne have været mindre…