Dobbelt semestre (B1 og B2)

Inspireret af tråden “tillykke tråden” og “bachelor på 2 år”
Vil jeg høre om der er nogen har taget dobbelt semester eller dobbelt moduler på SDU og ved om det overhovedet er muligt? Det kan også været på et andet universitet.
Vil gerne høre om hele processen dertil og hvordan det gik.

Er det muligt at slå B1 og B2 sammen f.eks. med intentisiv læsning og tag til eksamen i november.

1 Synes om

Man kan godt tage 2 moduler på samme tid på sdu så vidt jeg har forstået, men man kan ikke tage et lige og ulige nummer på samme tid da de ikke afvikles samtidig. Man kan fx tage B3 og B5 sammen eller B4 og B6. Tror dog ikke det er muligt at tage dobbelt moduler på 1. semester, men hvis det er ville jeg nok fraråde tage noget sammen med B2 da det er en stor nok mundfuld i sig selv. Men ellers er det vidst bare at melde sig til flere moduler adgangen inde på selvbetjeningen.

2 Synes om

Hej Andreas
Er det noget du selv har erfaring med? Kan du fortælle lidt om det hvis du har?
Kan du fortælle hvad der gør B2 sådan et svært modul? Synes også jeg læste en anden der skrev det samme. Lidt et side spørgsmål, men ville du anbefale den bog som er givet “Bevægeapparatets anatomi”?
Hvor mange klare sig igennem de eksamener som tæller som førsteårsprøven?

B1 virker forholdvis simpel og hvis jeg kan overvejer jeg at tage den sammen med B3. Er det noget du kunne anbefale?

1 Synes om

Hey Medicin2121!

Jeg har læst 2,5 år op på 1,5 år (ikke helt frivilligt, men jeg stod pludselig med en del reeksamener - det betyder også, at jeg ofte har haft det ene fag før). Jeg vil som udgangspunkt ikke anbefale det og slet ikke, hvis man ønsker at have tid til andet ved siden af studiet.

Da jeg netop har haft det ene af to moduler før, har processen selvfølgelig været noget lettere, end hvis det havde været to helt nye forløb. Jeg skal dog gerne indrømme, at jeg synes, det har været super hårdt!

Er du derimod hurtig til at fange tingene og ikke har noget problem med at sidde med hovedet i bøgerne/computeren fra morgen til sen aften, jamen så er det intet problem! Det kommer altsammen an på, hvor meget arbejde du er villig til at lægge i det. Jeg prioriterer et arbejde ved siden af studiet og det fylder selvfølgelig også. Det er SÅ individuelt, hvad man kan overskue.
Nu har jeg også læst dobbelt længe og det hænger mig lidt ud af halsen - et enkelt modul tænker jeg, er okay. Men igen - det kommer an på så mange ting og så er det også med lige at have kendskab til egne evner og modulernes sværhedsgrad, så du ikke ender med at lægge 2 store sammen.

Medmindre du føler, du har travlt med at blive færdig (og tænk det så lige godt igennem, for du har jo hele livet at arbejde i), så ser jeg ingen grund til at læse dobbelt. Men du kan jo have dine årsager :blush:

Det var blot mit besyv, men skriv endelig, hvis jeg kan hjælpe med at afklare noget :blush:

Hej Sidsel :blush:
Tak for svar først og fremmest. Jeg har mere eller mindre planer om at tage B1 og B2 sammen eller nu B1 og B3 lagt sammen.
Da jeg intet arbejde har efter studiestarten og har arbejdet rigeligt denne sommer har jeg tid og overskud netop til at sidde og læse konstant. Af fri vilje, som for nogen måske lyder skørt.
Hvilke moduler har du haft oven i hinanden? Hvilke moduler har du indtil nu synes var tungest?
Hvor lang tid har du brugt på at læse 1 modul op? Læste et sted at 1 ETCS svarer til 27,xx timer

Fik af vide i tideligere opslag at jeg ikke kunne læse de ulige med de lige, så det skal jeg også lige finde ud af.
Synes B1 lyder meget simpelt og håber ikke jeg tager fejl

Har bl.a. også tjekket selvbetjening ud, men tror man skal kontakte en studievejleder for at blive tilmeldt?

1 Synes om

Det er igen meget individuelt, hvor svært, man synes, et modul er. Personligt havde jeg svært ved B1 første gang - ikke fordi det egentlig var svært, men fordi der var så meget nyt udover studiet. Jeg var ny i Odense og skulle finde “min gang” i byen, lære at finde rundt og så var der hele “universitetsmysteriet”, hvor man også lige skal få sig en dagligdag. Der var så mange nye indtryk og oveni det, skal man også liiiige finde ud af, hvordan man læser og lærer bedst - dette er stadig et work in progress for mig (og mange andre) :wink:

Men som udgangspunkt er B1 en god (og mild) start ift., hvad der venter senere. Jeg læste:
B1 + B5
B2 for sig
B3 + B4
B7, B8, B9 for sig
B10 + B6 (dog dumpede jeg, forventeligt, B6 - her var begge fag nye for mig, så B6 sidder jeg med nu i sommeren).

Jeg er rigtig glad for anatomi og var derfor meget glad for bl.a. B2 - ikke, at jeg synes, det var nemt, men for mig gør det en kæmpe forskel, om jeg synes, et modul er spændende eller ej. B7 og B9 har nok været mine favoritter og så er B6 også bare virkelig spændende (jeg går en del op i kost og træning og på B6 har du hele fordøjelsen og anatomien omkring).
B3 havde jeg derimod ret svært ved - jeg er ikke så god til kemi og havde 2,5 sabbatår før studiestart, så det lå også langt tilbage. Mange føler dog, de får et pusterum under B3 og B4 (Genetik).

Hvor lang tid, jeg bruger på et modul, svinger meget fra modul til modul. Som udgangspunkt sidder jeg fra 08-16 (+/-) - nok nærmere 6-7 timer om dagen, så det er jo ikke alverden, men samtidig mere end mange andre OG mindre end mange andre. Jeg forsøger at være effektiv i hverdagene, så der er plads til at holde fri i weekenderne :blush:

Jeg skal igang med B3 nu her efter ferien så har ikke været på studiet så længe, så har ikke selv erfaring med at læse dobbelt modul.

Tror mange synes B2 er svært fordi der er så meget som skal læres udenad, men det gælder bare om at hænge i og så begynder tingende lige så stille at give mening. Jeg ville helt klart anbefale Bevægeapparatets anatomi da jeg synes det gav et rigtig godt overblik. Underviseren i anatomi har også en helt masse standart svar som man få adgang til når modulet starter. Det er klogt at kigge rigtig meget på dem, da de tit bliver brugt som eksamensopgaver.

Tror de fleste klare sig igennem førsteårsprøven uden problemer :), der var vidst omkring 10% som dumpede B1 og lidt over 25% dumpede B2. Men så har man jo heldigvis et forsøg mere hvis det skulle ske

Hej SidselMarie :slight_smile:
Eftersom jeg selv overvejer at læse dobbelt op og forud, ville jeg høre om du fra starten af læste dobbelt op (eftersom jeg kan læse ud fra dit opslag fx B1+B5), eller om det var reeksamener som følge af at have dumpet tidligere fag på studiet? - forstår ikke helt hvad du mener der nemlig? :slight_smile:
Mine overvejelser går på, at jeg til en start vil tilmelde mig dobbeltmoduler og få kendskab til begge fag og bestå mindst et af disse. På den måde kan jeg, hvis jeg dumper, jo altid følge den planlagte undervisning med min egen årgang, hvis jeg dumper det fag, jeg læser forud på.

Når man tilmelder sig 2 moduler på samme tid, sørger uddannelsessekretærerne så for, at man ikke har undervisning to forskellige steder på samme tid, eller er det så ens egen opgave at vælge til og fra?

Vh. Mediciner22

Hej.
Jeg vil på ingen måde anbefale at man læser flere moduler samtidigt det første år. Min opfattelse har været at især B1 bygger oven på B2 osv. Tilmelding til moduler til næste semester lukker i dag. Så måske du skal hive fat i en studievejleder fra SDU som kan hjælpe dig.
Vh Anna

Hej Mediciner22.

For mit vedkommende var det reeksamener - jeg vil aldrig anbefale nogen at læse dobbelt. Det kan selvfølgelig lade sig gøre for nogle og enkelte moduler er da også okay at gøre det på, men jeg synes, det er for stor en stressfaktor at udsætte sig selv for valgfrit :wink:

Ingen andre end dig selv er informeret om, at du læser dobbelt. Undervisningen vil overlappe og i enkelte tilfælde ligger eksamenerne også på samme dag, så det skal du tjekke op på, inden du tilmelder dig. Jeg har desuden hørt, man godt kan tilmelde sig en eksamen med relativt kort varsel (altså så sent som få dage før en eksamen), men det er noget nær umuligt at melde sig af - du må ikke hænge mig op på det.

Jeg håber, det var svar nok :blush:

1 Synes om

Hej Anna2001,
Nej, jeg tænker heller ikke første studieår, omend nogle sidefag måske :slight_smile:
Det er mere fremadrettet, at jeg tænker det ville være fint at have indsigt i omstændighederne for at læse dobbelt, skulle jeg få mod og lyst til dette.
Men tak for input😄

1 Synes om

Hey @Mediciner22

Jeg lavede opslaget før jeg startede på studiet, med tanken om at det måske sagtens kunne lade sig gøre. Nu er det næsten 1 år senere og kan nu godt se hvorfor overstående svar advarer om at tage dobbeltsemester om det gælder ‘hovedfaget’ eller ‘sidefag’. Dette er udelukkende efter min egen erfaring og jeg vil gerne give et svar ud fra hvad jeg har oplevet.
Jeg endte IKKE med at tage dobbelt moduler.

Hvorfor? For det første opdaget jeg hurtigt at modul super omfattende. Jeg må ærligt indrømme at man kun har lidt over 2 måneders tid hvilket går meget hurtigt! Jeg synes selv at jeg arbejder fornuftigt i løbet af modulet og alligevel 2 uger inden eksamen er der stadig masser jeg skal nå. Når det så er sagt har det været dejligt når man så har været til eksamen og man med sikkerhed ved at man min. trække et 2-tal med hjem. Det tror ikke ville have været muligt (for mig) med dobbelt modul især på B2. Det jeg synes er værd af vide er at sidefag hurtigt også kan fylde meget op til eksamensperioden med obligatorisk fremmøde eller små afleveringer eller bare selve eksamen. På B4 synes jeg især sidefagene fylder markant mere end det har gjort på de andre forrige moduler. Jeg synes der er mange skemalagte timer på alle modulerne, især på 1 sem.

En sidste ting som er værd af vide er, at der faktisk er en god håndfuld mennesker på hvert semesterårgang som faktisk læser dobbeltsemester ufrivilligt - altså folk der har dumpet et fag, som bliver nød til at tage det sammen med det næste fag. Det synes jeg siger en del i sig selv. Jeg gætter bare nu, men det lyder til at du ikke har gået på uni før og det havde jeg hellere ikke. Jeg vil sige at det sværeste ved skiftet har ikke kun været niveauskiftet, men også været at finde den måde man læser op samt at kunne prioritere sin tid så man hellere ikke kommer til kun bruger sin tid på studiet.

Jeg skrev tideligere B1 er meget simpel - det var den også, men alligevel var er nervepirrende at tage til den første eksamen kan jeg huske. Den og B3 minder allermest om hinanden og hvis stod mellem B1/B5 eller B1/B3 havde jeg nok taget sidste nævnte.
Husk at det så betyder samlet at du skal til 5 rigtige eksamener :slightly_smiling_face:

Når det så er sagt hvis du føler du kan det, så skal du da også gøre det. Man kan hvad man vil :smile:
Respekt herfra at du har mod på det . Hvis du har spørgsmål til de fire første moduler så skriv endelig.