Drømmen om medicin - gode råd søges!

Hej alle sammen,

Jeg er 21 år og går lige nu på 1. semester på sygeplejerskeuddannelsen, som jeg egentlig valgte, fordi jeg ikke selv mente at jeg ville kunne komme ind og læse medicin. Men efter et længerevarende klinikophold, har jeg ikke andet end fortrudt at jeg har valgt at blive sygeplejerske. Jeg er meget mere interesseret i lægens arbejde end sygeplejerskens. På den afdeling hvor jeg var, var der også stud.med.'ere og jeg har brugt flere timer sammen med en læge og en medicinstuderende end jeg har med mit eget studies kliniske underviser, mens jeg var på afdelingen.

Jeg mangler fagene Mat B+A, Fysik B og Kemi C+B, hvilket jeg er mere end villig til at tage, hvis der bare ikke var et problem: Hvis jeg dropper ud af sygeplejerskestudiet nu, vil jeg have afbrudt 2 videregående uddannelser og dermed indgå under 3. års-reglen. Mit snit fra gymnasiet er 8,5(7-trinsskala).

Alle råd er kærkomne og glæder mig meget til respons fra Jer!

På forhånd tusind tak! :slight_smile:
Kasper.

Såvidt jeg forstår mig på 3.gangsreglen, så kan du kun komme ind på uddannelsen 3. gang, hvis der er ledige pladser. Det kommer der aldrig nogensinde til at være på medicin. Så er spørgsmålet så, om det er muligt for dig at gennemføre en uddannelse og derefter søge ind på kvote 2?

Jeg tror du må have fat i en studievejledning… Men, hvis du dropper ud af sygeplejerskeuddannelsen, så tror jeg ikke at du kan komme ind, uanset hvordan du vender og drejer den… :frowning:

Jeg har været inde i et problem der ligner dit - jeg var gået i gang med min anden uddannelse og gjorde den simpelthen bare færdig (kun bacheloren) og kunne derefter optages på medicin.

Helt ærligt, du har talt med en læge og et par stud.med´er og vil nu være læge. Det lyder ret umodent. Du kommer næppe ind, da du ikke har vist målrettethed og din gennemsnit er i den lave ende.
Mit råd er find ud af hvad du vil og vær realistisk.
Hvis det er patientbehandlingen du søger, så kunne man overveje tandlæge (men næsten lige så svært). Hvis det er “hele biologien” bagved så har du rigtigt gode muligheder for en akademisk uddannelse, såsom biologi, biokemi, molekylærbiologi etc. Idræt på uni er også en mulighed.
Ellers er det bioanalytiker uddannelsen, hvor der både er patientkontakt og en naturvidenskabelig tilgang, men som også er en mere overskuelig uddannelse.

[quote=“søren55”:3fa4zbs2]Helt ærligt, du har talt med en læge og et par stud.med´er og vil nu være læge. Det lyder ret umodent. Du kommer næppe ind, da du ikke har vist målrettethed og din gennemsnit er i den lave ende.
Mit råd er find ud af hvad du vil og vær realistisk.
Hvis det er patientbehandlingen du søger, så kunne man overveje tandlæge (men næsten lige så svært). Hvis det er “hele biologien” bagved så har du rigtigt gode muligheder for en akademisk uddannelse, såsom biologi, biokemi, molekylærbiologi etc. Idræt på uni er også en mulighed.
Ellers er det bioanalytiker uddannelsen, hvor der både er patientkontakt og en naturvidenskabelig tilgang, men som også er en mere overskuelig uddannelse.[/quote]

Jeg søgte såmend ikke forslag til andre uddannelser, men ellers tak for den service.
Men du misforstår. Jeg har altid gerne ville læse medicin og arbejde indenfor sundhedssektoren, men jeg har bare først nu fundet ud af, at jeg ikke kan være tilfreds med andet medicin. Jeg startede på sygeplejerskeuddannelsen fordi den er knap så hård at komme ind på som medicin. Det er jo et kæmpe arbejde at komme ind på medicin via kvote 2, og det ville være synd at droppe ud efter at have kæmpet for en plads. Men nu ved jeg hvad jeg vil og spørger nu bare Jer til råds om mulighederne.

[quote=“søren55”:30k9169k]Helt ærligt, du har talt med en læge og et par stud.med´er og vil nu være læge. Det lyder ret umodent. Du kommer næppe ind, da du ikke har vist målrettethed og din gennemsnit er i den lave ende.
Mit råd er find ud af hvad du vil og vær realistisk.
Hvis det er patientbehandlingen du søger, så kunne man overveje tandlæge (men næsten lige så svært). Hvis det er “hele biologien” bagved så har du rigtigt gode muligheder for en akademisk uddannelse, såsom biologi, biokemi, molekylærbiologi etc. Idræt på uni er også en mulighed.
Ellers er det bioanalytiker uddannelsen, hvor der både er patientkontakt og en naturvidenskabelig tilgang, men som også er en mere overskuelig uddannelse.[/quote]

Så folk der ved hvad de vil, når de er 17 år skal belønnes og komme ind på dét studie, som de gerne vil? Folk der i gymnasiet var mægtig flittige, er de eneste som vi ønsker får lov til at læse hvad de vil? Jeg kender ikke trådstarter og ved ikke hvor interesseret han er i at læse på medicinstudiet, men jeg bliver sgu en smule harm over din sørgelige udtalelse. Jeg er 23, har et lorte gennemsnit fra gymnasiet og går pt. på en anden uddannelse end medicin. Jeg har fundet ud af, at jeg VIL læse medicin og INTET skal stoppe mig fra det. Men, hvis man har din hat på, så kunne jeg vel bare have tænkt på det, da jeg startede i gymnasiet for 6 år siden og lade alle de flittige komme til? Tror du, at jeg bare lallede i gymnasiet? Jeg havde en kæmpe social og personlig udvikling i min tid på gymnasiet og jeg fortryder absolut intet. Der var mange af de små grå mus, som sad i hjørnet og fuldstændigt meldte sig ud af det sociale; folk uden selvtillid og selvværd, som var hårdt presset hjemmefra til at skulle præstere. Jeg har set mange af dem. De fik gennemsnittene til at søge ind og det gjorde de. Tror du, at de bliver gode læger? Jeg kender ikke svaret, men måske du skal lade være med at pege fingre af folk og diktere deres virkelighed, når du absolut intet ved om dem.

[quote=“Dysp”:3np78dlc]Såvidt jeg forstår mig på 3.gangsreglen, så kan du kun komme ind på uddannelsen 3. gang, hvis der er ledige pladser. Det kommer der aldrig nogensinde til at være på medicin. Så er spørgsmålet så, om det er muligt for dig at gennemføre en uddannelse og derefter søge ind på kvote 2?

Jeg tror du må have fat i en studievejledning… Men, hvis du dropper ud af sygeplejerskeuddannelsen, så tror jeg ikke at du kan komme ind, uanset hvordan du vender og drejer den… :frowning: [/quote]

Jeg kan selvfølgelig gennemføre uddannelsen hvis det er det der skal til - men det er trods alt 3 år endnu, og hvis jeg kunne læse medicin i stedet for, så ville jeg helt klart bruge tiden på det.

[quote=“Lycaniac”:3l73squp][quote=“Dysp”:3l73squp]Såvidt jeg forstår mig på 3.gangsreglen, så kan du kun komme ind på uddannelsen 3. gang, hvis der er ledige pladser. Det kommer der aldrig nogensinde til at være på medicin. Så er spørgsmålet så, om det er muligt for dig at gennemføre en uddannelse og derefter søge ind på kvote 2?

Jeg tror du må have fat i en studievejledning… Men, hvis du dropper ud af sygeplejerskeuddannelsen, så tror jeg ikke at du kan komme ind, uanset hvordan du vender og drejer den… :frowning: [/quote]

Jeg kan selvfølgelig gennemføre uddannelsen hvis det er det der skal til - men det er trods alt 3 år endnu, og hvis jeg kunne læse medicin i stedet for, så ville jeg helt klart bruge tiden på det.[/quote]

Jeg er enig; det er da et lortesystem. Men jeg tror ikke, at der er så meget at gøre. Men, jeg kan anbefale dig at læse nogle af de bøger, som der udgives på medicin imens. Lad være med at spilde tiden.

Det er muligt, at søge om dispensation for 3. gangsreglen. Dvs., at du bliver ligestillet med de andre ansøgere. Dispensationen er nemmest at få hos SDU og hvis du virkelig gerne vil læse medicin, er det vel ligemeget, hvor det bliver.

@Lycaniac: Det er ikke alle der kan opfylde drømmen om at læse medicin i DK, f.eks. dit eksempel med 3. gangsregel der spænder ben er bare et eksempel, men sikkert et der rammer mange. Desværre!!!

Jeg ved heller ikke om du tænker i de baner og om du har de nødvendige både personlige og økonomiske forudsætninger, men har du undersøgt mulighederne for at læse i udlandet? Med en bachelor i medicin kunne du så søge på kandidatdelen herhjemme (det er vist sat en stopper for på SDU for nyligt, men det kan være at andre universiteter tager imod). Du kan læse mere om det på sundoghed.dk, de har haft det som tema i sidste nummer.

@andre debattører: vedr. målrettethed: nogle gange byder livet på andre udfordringer og omveje som gør os til mere modne mennesker, men som ikke nødvendigvis kan skrives på målrettethedskontoen. Det er undertegnede et godt eksempel på, også i kraft af at ‘systemet’ er så stift nogle gange at man ikke kan rokke sig ud af stedet. Man kan ikke søge GSK-kurser hvis ikke man har studentereksamen, hvilket i mit tilfælde betød at jeg måtte pænt vente med at få anskaffet eksamensbeviser før jeg fik lov til det. OK, indrømmet, et specielt tilfælde da jeg er krigsflygtning, men jeg kunne have været færdig med medicinuddannelsen for længst hvis man var villig til at se mere på personen end paragraffer.

Et andet eksempel: det er herhjemme (der er nogle der er mere eller mindre bundne til at blive her af alle mulige årsager) nær umuligt at få noget som helst klinisk erfaring på denne her side af uddannelsessystemet. Men så snart man får studiekort som stud.med. har man mulighed for at skrive sig på f.eks. FADL’s kurser og få noget erfaring.
Jeg vil da glædeligt betale for et eller flere kvalificerende ophold eller kursus, men de findes ikke. Medmindre man har et ‘rigtigt’ netværk der slipper en ind blandt hvide kitler, er det min erfaring at det er umuligt at få den kvalificerende erfaring som viser om vedkommende evner og fortsat har lyst og mod til at kaste sig ud i det fantastiske studie som medicin nu er.
Jeg har tilbudt at være frivillig i en masse uopfordrede ansøgninger jeg har sendt af sted, og hvis man har fornedret sig til at svare, så var det det klassiske: vi har ikke muligheder til at tilbyde undervisning. Ikke én har vist interesse til at indkalde mig til en lille samtale og se giraffen og undersøge om der er noget af det jeg virkelig kan og vil. (Og jeg vil da vove at påstå at jeg igennem mine erfaringer både professionelt og i mit private liv har fået indblik i både diagnosticering og behandling af mange sygdomstyper på et niveau hvor jeg vil være i stand til at ‘slå’ mange 1. semesters medicinstuderende med masser af facts som de ikke anede eksistensen af. Hvor mange 1. års studerende ved noget om f.eks. AMI, Morbus Meniére, AMD osv?).

Derfor er det heldigt at jeg har, i kraft af min nuværende uddannelse og to-sproglighed, kunnet arbejde med mennesker som underviser og arbejde som tolk, dvs. den eneste måde at komme medicinverdenen tættere på. Hvor meget man vælger at vægte de kompetencer i min ansøgning vil tiden vise, men jeg vil mene at det har givet mig nogle rigtig brugbare redskaber til at rumme andre mennesker og være dem til hjælp, samt formidle faglig viden på en kvalificeret og, hvor det kræves, objektiv og distanceret måde.

Om dette var målrettet nok? Det var det eneste mulige i mit tilfælde. For andre kræver det at komme og prøve forskelligt før de finder ud af hvad der virkelig betyder noget for dem, og så er det efter min opfattelse bedre at have ‘hele’ mennesker ind end nogle der ikke engang har nået at reflektere over sit valg. Jeg skal også skynde mig at sige, at jeg tager hatten af for alle de hårdtarbejdende mennesker der kæmper for at læse medicin, uanset om det er i kraft af gymnasiekarakterer eller senere aktiviteter for at slippe igennem kvote 2!

Må det lykkes for os der brænder for det!

Ang. 3.gangsreglen, så falder jeg desværre også for den. Jeg har talt med studievejledningen på AAU og SDU, og begge steder forlyder det, at dispensation mere eller mindre er en formalitet, såfremt man forstår at begrunde hvorfor man skal have den.

@mignon

Jeg tror godt du kan få lov til at komme i “erhvervspraktik” en enkelt dag. Men de færreste afdelinger har hverken tid eller kræfter til at have folk i længerevarende ophold. Klinikopholdene for de medicinstuderende er allerede pressede, så man må retfærdigt nok prioritere dem der allerede læser medicin.

@Andreas abe: det er klart at medicinstuderende skal kunne komme først til. En enkel dag eller to i ‘‘erhverspraktik’’ (er det ikke noget folkeskolerne får lov til) vil nok ikke give de helt store points sammenlignet med hvad en sygeplejerske/ fysioterapeut o.lign. kan skrive på CV’et.