Efterårsferien på medicinstudiet

Hej.

Jeg regner med at komme ind på medicin her efter sommeren, enten på ku eller syddansk. Ved i hvordan det er med efterårsferien? Jeg kan forstå at der ikke rigtig er noget ferie omkring efteråret, men hvad med obligatorisk undervisning eller andet obligatorisk ting og sager?

Sommerferien blev desværre aflyst i år, så nu planlægger vi at tage et smut sydpå fra d. 8. Oktober og ca. 10 dage frem, så det ca. Går ud over en hel uge i skolen og to weekender.
Ved i om der sker noget vigtigt i denne periode?

Normalt kan man vel holde det ferie man vil, med mindre det går ud over eksamen eller obligatoriske ting?

På alle lægeskoler i kongeriget er efterårsferie en by i Rusland :slight_smile: . På KU er der fuldfart på med kemiøvelser som er et MUST. Kunne du ikke forkorte solslikkeri med nogle dage?. Når du ikke det så kan du glæde dig til forårsferie (vinterferie), hvis eksamen bliver veloverstået. Der er en ca. 1½ uge ferie før du skal påbegynde 2.semester
Velkommen til Lægestudiet!

Nu ved jeg ikke hvordan du er anlagt, men jeg vil råde dig til at prioritere dit studie over alt andet, hvis du virkeligt vil det.

Det er blot én af de tilfælde, hvor du er tvunget til at tage stilling. Tro mig, der kommer mange andre tidspunkter, hvor det kan være uhyre svært at prioritere sin tid. Fx tidspunkter hvor du er nødt til at indse, at du ikke kan nå at læse det du har planlagt inden eksamen, og i stedet må vælge at fokusere på udvalgte områder. Personligt ville jeg ikke prioritere en ferie over at misse en række timer (som måske er guld værd) - en let beslutning for mig. Jeg vil alligevel ligge på stranden og spekulere over hvor meget jeg går glip af.

Når det er sagt, så kender jeg da folk som har tidskrævende fritidsinteresser og som har valgt disse til, uden nødvendigvis at falde helt igennem. Men jeg tror det kræver, at man har enorm tillid til sig selv og sine evner, for at kunne tage ugelange pauser ud af et modul (på SDU = halvt semester).

Der har indtil videre fundet obligatorisk undervisning sted alle semestrene jeg har været på KU og hvis du misser sådan en time er det bare ærgreligt - du får ikke lov til at gå til eksamen.

Du kan se skemaet for KU i den uge her:

http://skema.ku.dk/sund1112/reporting/i … individual

Alle hold har tid hos deres tutorlæger om onsdagen den uge og denne undervisning er obligatorisk. Så det er nok et dumt sats.

[quote=“Struensee”:2y22jgv6]Der har indtil videre fundet obligatorisk undervisning sted alle semestrene jeg har været på KU og hvis du misser sådan en time er det bare ærgreligt - du får ikke lov til at gå til eksamen.

[/quote]

Hvad så hvis man er syg?

[quote=“Ilmer”:3q2hanac][quote=“Struensee”:3q2hanac]Der har indtil videre fundet obligatorisk undervisning sted alle semestrene jeg har været på KU og hvis du misser sådan en time er det bare ærgreligt - du får ikke lov til at gå til eksamen.

[/quote]

Hvad så hvis man er syg?[/quote]

Sjovt nok er folk ikke syge de dage, så jeg har ikke hørt om nogen der har skullet finde ud af det. Det er nok noget man skal høre sin øvelsesleder om.

De fleste er til at snakke med, men det er bare surt at ende hos en gammel hardass så det er nok ikke noget man skal satse på.

Man får da som regel lov til at smutte med hos et andet hold, hvis man misser den obligatoriske undervisning. Man skal “bare” kontakte studiesekretær + fortælle det til underviseren, så bliver man skrevet på den der lede underskrift-liste der normalt går rundt.

Jeg udeblev fra min ene kemi-øvelse på 1. semester. Jeg gad ikke rigtigt og havde ikke forstået at det var vigtigt :stuck_out_tongue: Min tutor greb fat i mig og fik gjort mig opmærksom på det og 4 dage efter stod jeg og lavede kemi-øvelse med et andet hold med velsignelse fra studiet.

Hvis du går og pønser på ferie, så skal du med det samme se, om du har noget obligatorisk i de dage. Hvis du har det, så prøv at få byttet med nogle fra de andre hold. Det plejer folk at være ret flinke til.