Eksamen

Hey…

Håber der er nogle derude som vil lytte til mig, for har virkelig brug for at snakke ud omkring eksamen.

Jeg skal til eksamen om 3 uger, og er mega nervøs. Det min første eksamen på medicinstudiet, og vil utrolig gerne bestå, for at overbevise mig selv om at jeg er egnet til det her studie.

Jeg er begyndt at øve aminosyrer, og det vil jeg blive ved med indtil eksamen, hvor jeg forhåbentlig får brug for det. Jeg har om en lille uge tænkt mig at begynde at læse op, samt at øve ph-beregninger, da jeg desværre har glemt det meste af det.

Men er det normalt at være så nervøs? Er det normalt at føle at det er håbløst, fordi man skal kunne det meste af det man læser uden ad?
Problemet er at folk ikke rigtig viser det på studiet, så bliver ved med at tænke at jeg er den eneste der er såå nervøs, og at jeg sikkert dumper eksamen, selvom jeg virkelig har forberedt og arbejdet hårdt igennem modul 1. Ved godt at modul 1 ikke er det sværeste - det vil blive svære. Men alt har været nyt, og det er i sig selv en udfordring.

Men er der nogen derude som har gode råd omkring alt det eksamens halløj??

Hej hej, og velkommen tilbage fra rusturen :slight_smile:

Modul 1 er ikke noget du skal frygte (det kan jeg jo sagtens sige, men der er mening med galskaben).

Modul 1 består af 3 fag, hvor du allerede har bestået den ene (går jeg ud fra da der vist ikke rigtig er nogle der ikke består SSO) Og så har du en “praktisk prøve” i førstehjælp som hvis du bare har fulgt det fjerneste med i undervisningen eller har haft førstehjælp på noget tidspunkt før så burde det heller ikke være noget problem (og hvis det er helt på skideren så har du 5 andre mennesker i gruppen som du kan støtte dig til)

Den sidste eksamen i biomedicin er til 7 ects points (det er under halvdelen af modulet) så sammenlagt skal du have brugt mindre tid på den end på de 2 andre. (hvis de ellers har bygget det rigtigt op)

Modul 1 eksamen er bygget op af rigtig rigtig mange “type opgaver” og det vil sige hvis du har lært at løse dem på tidligere eksamens sæt kan du sagtens løse dem til eksamens også - bare med de nye tal.

Så er der lidt billeder du skal have lært som også altid er sikre points

Det meste af eksamen er fra Ullas timer og kan du regne de opgaver i har lavet til hold timerne kommer du rigtig langt. Ud over det skal du have styr på dit Kemi B (ester bindinger og hvad de forskellige organiske grupper og sidekæder hedder) det kommer der altid spørgsmål til, og så de “frygtede aminosyre”

Aminosyrerene er slet slet ikke så svære, husk du KUN skal kunne genkende dem og skrive hvad de hedder (med fulde navn eller 3 bogstavsforkortelsen) så du skal med andre ord ikke bekymre dig om de store svære formler. Og man husker dem rigtig nemt ved bare at lave små huske regler om hvad de ligner og deres navn … jeg kan ikke huske alle dem jeg havde med Proline er den eneste der er så “pro” den tager fat i backbone, valin ligner et V, Lysin er en lang lys kæde, og så er der dem hvor endelserne giver dem væk glutamat er syre udgaven af glutamin og den er større end aspargin.

og så’n er det hele vejen.

Husk pensum kun er på 3-4 kapitler i ECB og cell phys kan du godt smide over skulderen hvis du har fulgt med til ullas forlæsninger / hold timer.

jeg håber det hjælper lidt, ellers må du skrive …

vh

Lemvig

Jeg vil råde dig til at kigge på alle de gamle eksamenssæt der er tilgængelige på e-learn. Hvis du ser en del sæt tilbage er opgavetyperne meget ens, så man kan nok, med ret stor sikkerhed, forvente opgaver magen til.
Og i forhold til undervisning og holdtimer vil du sikkert finde dem meget rimelige :slight_smile:

Men uanset hvad så kig fremover på eksamenssæt og læringsmål og forhold dig hvad du skal kunne - det er med til at give ro i sjælen. Det er der jo i sidste ende ikke andre der kan hjælpe dig med - og det får du brug for mange gange de næste mange år.

Alle forsøger at køre overskudsstilen og alle snakker løs om hvor meget de har læst i weekenden - nok mest for at overbevise sig selv om, at det er nok og vejre hvor de andre er. Og alle har det ligesom dig på et eller andet tidspunkt inden eksamen.

Nu ved jeg ikke så meget om SDU, men generelt har det det passet mig godt at starte eksamenslæsningen mellem 1 og 1½ måned før. Så har man også ok tid. Lav først en oversigt over det du skal igennem og sæt dernæst tidsfrister (delmål) sådan, at du er færdig med pensum 7-14 dage før. Så er der tid til at se ekstra på det sværeste.
Personligt kører jeg det meget low tech med at dividere antallet af sider i alt med antallet af dage til rådighed, men man kan jo gøre det som man vil.

Er det skriftlige eksamener er det GULD (!!!) værd at løse/gennemse gamle sæt for at fornemme hvordan der spørges og hvad detaljeringsgraden er.
Husk endelig at sværhedsgraden kan svinge noget, så gå ikke kold hvis første sæt eller opgave ser svær ud.

Og endelig det store guldkorn: De fleste medicinere har før uni aldrig dumpet noget - mange enddog aldrig fået en dårlig karakter. Det er derfor de flestes største skræk, og mange synes det er en falliterklæring. Men sandheden er, at selv den bedste kan have en dårlig dag, og jeg kender ingen, der ikke er kommet godt igennem ( til nu 11. sem) hvis lysten til målet er der. De der “kører galt” gør det som regel, fordi de finder ud af, at der er andet de hellere vil. Hvad jeg ved af ender de fleste (alle?!) med et mix af både de dårlige og de gode karakterer på karakterbladet, da der er rigtig mange ting, der spiller ind til en eksamen, og ok… det er jo trods alt også uni. - vi (lidt for) “kloge hoveder” skal bare lige acceptere det først :wink: Og de/vi/i/du bliver gode læge® alligevel.

og endelig held og lykke!

Tak for de mange kommentar…

Det giver helt sikkert et løft.

Lemvig: Vi har endnu ikke haft Ulla endnu, men har læst i den lille bog, og synes den virker sindsyg svært. Men som jeg kan forstå på det hele, handler det mere eller mindre om at forberede sig så godt som muligt, samt nå at få lavet en masse opg. sæt - eller har jeg misforstået noget??

Det bare rart at hører fra andre som har prøvet det før, at det hele nok skal gå og at man nok skal blive en god læge, selvom man har en nogle dårlige karakter på karakterbladet.

Men tusind tak for de mange kommentar

I den lille bog? Er det den lille sorte og lilla/grønne en? I så fælde, så smid den væk. Det er sjældent man kan bruge det de skriver til noget eksamensrelevant.

Hvis dit stress skulle kappe over, så vil jeg snakke med de faglige vejleder (google faglige vejledere sdu) og det dukker op. De er der for at håndtere dine problemer, og er gode til det :slight_smile:

1 Synes om