Elektronisk patientjournal og PDA

Jeg er den lykkelige ejer af en PDA (som ikke 10 vilde heste kunne få fra mig så længe jeg er på arbejde). Hele den danske hospitalsverden skal i de kommende år indføre EPJ, og de første forsøg bygger bla. på grønt system eller det der er værre.
Jeg har et naivt håb om at den dag vil komme, hvor PDA’en også er min diktafon, og hvor jeg kan indtale journalnotater, PDA’en oversætter det og notatet beames automatisk ind i journalen. Findes der afdelinger hvor man forsøger sig med noget sådant - eller er vi henvist til den medicinske stenalder (Grønt System) :evil:

På Kolding Sygehus har de haft EPJ i nogle år allerede, og den er ikke baseret på Grønt System, selv om GS er nødt til at ligge i bunden, da det er det system som kommunikerer med Folkeregisteret etc.
De har dog ingen forsøg med PDA’er, og selv om de bruger trådløst net til stuegang, hvor de kører nogle computere rundt (eller, i teorien kunne de gøre det, men som regel lader de være), er det ikke kompatibelt med PDA’er, og de er generelt ikke PDA-venlige (ingen instruks til PDA eller andet materiale).

Uanset, jeg tror det er håb om at EPJ ikke baseres for meget på GS, men jeg tror næppe vi kommer længere end til den medicinske bronze-alder i første omgang… :slight_smile:

Sveinar