Elektroniske noter

Jeg er optaget på medicin og skal ud og investere i en ny computer da min gamle er gået ned.
Jeg ville i den forbindelse høre om der er nogen her på siden der har erfaringer med at skrive noter på computer. Jeg havde lidt problemer i gymnasiet med at holde styr på mine noter, og endte med at skrive mange af dem om op til eksamen. :oops:
Jeg tænkte at det kunne være smart hvis man kunne skrive, ændre og arkivere noter på computeren, så man i en eksamenssituation ikke skulle sidde og bladre i mapper med noter, men istedet bare kunne søge direkte på computeren. Jeg er dog ikke klar over om man overhovedet må have en computer med til eksamen, og om man har brug for at tegne så meget i sine noter, at det vil være praktisk umuligt at bruge computer.

Jeg ved godt at “computer”-emnet før er blevet debatteret her på siden, og jeg har også læst disse debatter, men jeg tænkte at der måske var nye råd at få pga. udviklingen eks. i forbindelse med vista.

Der findes dette “offentlige” note forum, i samme stil som wikipedia på
http://mednote.dk

mvh
svend

Jeg har været inde på siden og det ser virkelig spændende ud. Jeg har dog ikke mod på at starte ud på studiet med at tage ansvar for så meget andet end egen læring, så hvis der er nogen der har foreslag til arkivprogrammer osv. som kan bruges til egne noter, så vil de blive taget imod med kyshånd.

Meningen med siden, er at man bidrager fælles til noterne, og derved skaber bedre noter sammen. Som akiv program, jeg kan kun anbefale en ordnet struktur med mapper i fagene, og dokumenter, med præcis og beskrivelse titler.

mvh
svend

Jeg har altid lavet noter i hånden, netop fordi jeg tegner meget. Men det er smag og behag. Jeg har ikke (som vist nok er normalt på andre studier) set de bærbare komputere linet op til forelæsninger - men nogle bruger vist nok deres håndholdte, de er jo lidt mere diskrete. Der er altså også meget forskel på hvor mange noter folk tager - og folk har brug for at tage. Nogle tager noter til undervisning, andre til det de læser i stedet for understregninger - eller oveni.

Du får noget undervisning i noteteknik og studieteknik i starten af studiet. Det er måske et godt sted at afprøve det med at bruge komputeren. Derudover er der mange teknikker, fx “mindmap”, hvor man har en centralting og skriver alt i boxe ud fra det. Det har jeg en veninde, der har brugt gennem stort set hele studiet.

En anden ting man kan gøre, er at skrive i hånden til forelæsningen/undervisningen, og så skrive det ind på komputer når man kommer hjem. Hvis du rent faktisk får det gjort, er supergodt for indlæringen!

Jeg vil også anbefale almindelige word-dokumenter (kan iø mere end man tror med tegning, billeder osv). Dem kan du også læse overalt. Bla. på en håndholdt (=PDA), hvis du senere skulle få sådan en. Så kan du have dem med dig i klinik. Og så vær dygtig med titler (igen, kan også være længere end man tror) og mapper i mapper!

Desuden har vi brugt powerpoint til at lave “Hjemmelavede huskekort” med billeder fundet på nettet osv. Også ret sjovt. Også undervisernes powerpoints kan man nogen gange få lov at hugge på en USB-stick (god ting i penalhuset) eller få mailet. De kan være PERFEKTE noter, fordi alt står pænt opremset, og det er præcis det de vil have man skal kunne. Der skal man så bare tit love at man ikke fx lægger dem ud på nettet.

Mht eksamen, så må du ikke have nogen som helst med til en eneste af dem! Ah, måske en… Men det er helt anderledes end gymnasiet på den måde. Stoffet skal kunnes og til eksamen står du med en udleveret formelsamling og nix weider. Så det er derhjemme i stuen noterne skal bruges, og der må gerne være rodet i eksamensperioden! :lol:

Iøvrigt: TILLYKKE MED PLADSEN OG VELKOMMEN TIL! :slight_smile:

Forresten har jeg taget vildt mange noter på komputer derhjemme til eksamenslæsningen de sidste par eksamener. Havde jeg helt glemt. :slight_smile: