Elendige skemaer på KU, hvordan er det på AU og SDU

Thorbjørn har lavet et brugbart skema for 1-5 semester, så man nu uden at bruge hele sin abstraktionsevne i løbet af 2 sekunder kan se hvad man skal næste uge.

På KU har vi et sygeligt system som i nemhed minder om det gamle lektionskatalog i bogform. Hvorfor kan de ikke lave det ordentligt. Formålet med at starte denne tråd er at presse administratorne bag http://sis.ku.dk til at lave et ordentligt system, som nok først kommer op at køre nå jeg engang er færdig men, så er der forhåbetlig 10000 vis af andre som får glæde af det.

1: Til AU’er og SDU’ere, hvordan er jeres skema? Har I et link?

2: BROK: Hvorfor er det at:

Medicin er så superfast tilrette lagt at det eneste valgfrie man har i løbet af 6 år er osval 1+2 og VKO, komon hvor svært kan det være at lave en link til 10. sem KRH 9 eller hold 101 eller 503. Der er vistnok 5-6000 studerende på sund, og i hvert fald 10.000 på hele KU. Budgettet er på flere milliarder, og der er professorer i datalogi ansat. Hvorfor har man så bare lavet en elektrisk udgave af lektionskataloget i bogform? Har kigget på http://lectio.dk og damn det er lækkert.

Har i andre samme problemer eller er det blot fordi jeg er på andet hold af ny ordning hvor der er alt for mange studerende og planlæggerne ikke har tid til at lave det pænt? Åbenbart ikke når Thorbjørn føler at det nødvendigt at lave et ordentligt skema.

og hvad skal den der rygsæk på sis til for?

Jeg kan kun tilslutte mig det du skriver. Det er virkeligt så dårligt lavet, og jeg fatter ikke HVORFOR, det burde ikke være så svært. På mit gamle gymnasium hvor der gik 500 lever kunne man godt finde ud af det.

Generelt synes jeg at skema oversigten og planlægningen på SDU er fremragende.
Jeg har kunnet se hvordan mit skema skal være her i efteråret siden juni engang, der er selvfølgelig risko for at det bliver rettet, men så er de normalt gode til oplyse det på siden eller på vores e-learn system.

Link til skema oversigten for 1 del SDU: http://www.sdu.dk/health/studieinformat … planer.php

Pga. de samme klager som I nævner henvendte jeg mig, engang i november sidste år, til Berit Brix, der står for planlægningen af skemaer på Panum. Hun sagde, at de allerede var i gang med at udvikle et system, hvor man ikke kun kunne se sit ugeskema (á la Thorbjørns skema), men også ville være i stand til at synkronisere med Outlook. Hun kunne dog ikke give en tidshorisont på projektet, men pointerede at der nok gik et stykke tid da der ikke var sat særligt mange ressoucer af til det.

For en mediciner med få og fastlagte kurser pr. semester giver det selvfølgelig ingen mening. Men på andre studieretninger (f.eks. gammel studieordning på fysik) har man meget stor valgfrihed og det er ikke usædvanligt med fem forskellige kurser på et semester. Hvis man så også har valgt kurser fra andre fakulteter er det meget rart, at have samlet informationenerne fra alle ens kurser på ét sted. Har dog sjældent selv brugt den!

Morten

I Århus er det fint, når man har perioder med kun et fag ad gangen. Der udleverer det undervisende institut som regel en plan over al undervisning.

Ellers er det ikke noget at prale af. Her på 9. har vi 6-7 forskellige fag/kurser, og der udgives ikke en samlet oversigt. I stedet kan man på internettet gå ind under de forskellige fag og se hvilke dage, der er forelæsninger, holdundervisning osv og så skrive det hele ned i sin kalender. Meget besværligt.

Det varierer også hvor lang tid i forvejen, man kan se hvilken undervisning man skal have. Men som regel kan man se planer for i hvert fald de første kurser i god tid inden semestret begynder. De sidste kurser dukker som regel op i løbet af semestret.

Kan desværre ikke komme med links, da det kræver login på fakultetets hjemmeside.

Vil nærmere sige at skemaerne er ikke-eksisterende på AU, som oldmunk skriver skal man ind på hver enkelt fags side hvor at se hvor og hvornår fagene ligger, det er besværligt og ofte er disse sider heller ikke særligt informative, herefter kan man så selv prøve at strikke et skema sammen, det er simpelthen for svagt

Sådan er det også på SDU, et rigtigt samle selv skeema. Uden brugsanvisning… det tjener selvfølgeligt det formål at holde uvedkommende ude fra undervisningen, da det er en videnskabelig bedrift at finde de rigtige hold, de rigtige steder og på de rigtige tidpunkter :? :slight_smile:
Det værste er nok at vi ikke kan finde ud af hvilket hold man er på, nogen steder.

Mht. E-learn som Bønne nævnte, synes jeg at ideen er god, men selve infrastrukturen og opbygningen af E-learn er noget rod. Der er ingen struktur i det system desværre.

I øvrigt. Er det kun SDU der har et selvbetjeningssystem hvor man melder sig til og fra eksaminer/undervisning/universitetet etc.?

Mvh Jones

Det kan du se på selvbetjeningen under tilmeldte fag.
vh C

På AU kan tilmelding til undervisning og eksamen vist efterhånden kun foregå på internettet. Eksamenstilmelding er åben i de 2 første uger af semestret. Min erfaring er at det fungerer meget godt.

Det kan man også på KU’s Selvbetjening (del af Punkt.ku)…

Ville være fantastisk, hvis SIS kunne nosse sig sammen og lave et lille script så man kunne hive ud af databasen og importere ind i Outlook - det er ikke det sværeste i hele verden at lave…

Problemet er jo at der ikke er en standard som skemaet skal laves efter. Så smækker de alle holdene sammen i en tabel i det ene fag og i det næste deler de holdene op på forskellige sider. Hvor svært kan det være for sis folkene at lave en standard som sekrætererne bare har at overholde?

En side et hold.
og så en tabel med celler for: fag, emne, underviser, tidspunkt, form, sted, og altid i samme rækkefølge.