En klinisk henrettelse

http://youtube.com/watch?v=KqmI-VGWPMM&feature=related

Selvom man godt ved, at man det ikke er fordi man skal henrettes at man får stukket en nål i armen i det danske sundhedsvæsen, så er der da stadigvæk skræmmende lighedspunkter mellem kliniske procedurer og henrettelser i USA.

Jeg synes i skal se klippet. Er det ikke skræmmende at tænke på, at en klinisk procedure i det danske sundhedsvæsen (og alle andre sundhedsvæsner for den sags skyld) har så store ligheder med en henrettelsesprocedure i USA?

Som i kan se er der ikke den store forskel på at blive bedøvet til en operation, og så at blive henrettet i USA, bortset fra resultatet (man vågner op igen i Danmark, det gør man ikke i USA). Men selve proceduren er det samme.

Er det ikke på tide, at sundhedsvæsnet begynder at blive lidt mere civiliseret og gøre det kliniske mindre angstdæmpende? Hvad er f.eks. idéen i at spænde patienten fast på en båre med armene udstrakte og fastspændt på armbræt?
Det tjener da kun til at forstærke patients angst.

Det var dog en søgt sammenligning. Jeg har nu personligt heller ikke set patienter fået armen spændt fast. Men skulle man ikke søge at få amerikanerne til at ændre procedure? Vi bedøver nok flere end de henretter!

Grunden til at man spænder arm eller ligende fast, er så patienten ikke ruster væk fra leget, som kan beværes tre dimentionelt.

Det bruges specielt ved mave arm operationer, hvor man under operationen kan lejre patienten på forskellig måde, for at tarme lægger sig mere hensigtsmessigt for operatøren.

mvh
svend

… og patienter bliver ikke “spændt fast”, men “lejret”. Det foregår i øvrigt efter anæstesi…

Youtube virker ikke lige pt. så linket spiller ikke. Men at der ikke er den store forskel på en “klinisk procedure” og en “henrettelse” er vel ikke så mærkeligt. Henrettelsen er i dette tilfælde en klinisk procedure.
Patienten får anlagt en iv-adgang, og der gives en dosis af tre forskellige farmaka - thio, curare og kalium.

Om man er for eller i mod dødsstraf er en ting. Men i mine øjne er det da langt mere “humant” end den elektriske stol, gaskammer, hængning, stening, mfl.

[quote=“dktekno”:2okcexoe]
Er det ikke på tide, at sundhedsvæsnet begynder at blive lidt mere civiliseret og gøre det kliniske mindre angstdæmpende? [/quote]

Jeg håber du mener enten mindre angstfremkaldende eller mere angstdæmpende? :angle:
Nu ved jeg ikke, hvad din baggrund er for at skrive her, men kan se du har gang i flere tråde om samfund, etik og dødsstraf.
Har du selv prøvet at være i fuld narkose?
Er det noget du opfatter som gør dig angst at tænke på?

Han er hverken læge eller studmed.
Bare en person som prøver at skabe debat, og som ikke ved noget om sundhedsvæsnet.

Jeg har intet mod diskussioner, men det kræver dog at man sætter sig ind i tingene før man begynder at spilde folks tid med diskussioner omkring kliniske procedurer, hvor personen ikke ved hvordan en normal operation forløber.

Jeg må anbefale forfatteren af denne tråd, om i fremtiden at lave lidt baggrundsarbejde, inden forfatteren åbner en ny tråd.

mvh
svend gundestrup

Jeg har ikke selv været i narkose (og jeg håber så sandelig heller aldrig jeg får behov for det, for jeg har hørt at man bliver dårlig bagefter).

Men jeg ved bare, at alle klinisike procedurer i en eller anden udstrækning minder om henrettelsesforberedelser. Det gør det ihvertfald i mit hovede, og det giver mig som patient en angst pga. mine associationer.

Og så er det at jeg spørger folk der har en sundhedsfaglig viden og med erfaringer med sundhedsvæsnet, hvorfor kliniske procedurer behøver at være så angstprovokerende.

Kære Lasse

Jeg vil anbefale at du evt. snakker med nogen omkring din frygt.

Jeg kan forstå ikke hvordan du mener at “alle kliniske procedurer…henrettelser”.
Du har en frygt/fobi, det er helt ok, få den bearbejdet, og kom viderer, det er min anbefaling.

Du kan evt snakker med nogle professionelle om det, dette forum er bare ikke beregnet til dette.

Jeg håber at du bearbejdet din angst så du kan komme til læge uden at tænke på henrettelse.

mvh
svend gundestrup

@ dktekno:
Tør man spørge om din profession?

Jeg er en 22-årig psykisk ustabil førtidspensionist, så i må bære over med mig.

Hvis emnet ikke interesserer en eller man synes diskussionen er spild af tid, kan man vel også bare lade være med at deltage i diskussionen.

Det er jo ikke procedurerne i sundhedsvæsnet der har lighed med procedurerne i en henrettelse som det ses i eks. USA og Kina - det er vel alt andet lige omvendt, eftersom procedurerne for henrettelse ved “gift indsprøjtning” kom efter hospitalernes anvendelse af metoderne.

Jeg kan udmærket se problematikken. Hvad er der f.eks. galt denne gamle svend?

Eller denne sag:

Nå… tilbage til retsmedicinen… kapitlet om drab venter…

At stening er gået sådan af mode, er også over min forstand… Det er vel så u-klinisk som det kan blive.

Guillotinen blev opfundet af en fransk læge.

Den elektriske stol blev opfundet af en amerikansk tandlæge.

Er denne metode af en romersk læge?

Eller en god gammel slager