Er alle lige når der skal vælges turnus?

Jeg har lige været inde på basislaege.dk, og set, at der er 14 der har valgt deres forløb. Dette undrer mig noget, da der kun er 5 der har fået særlige hensyn. Hvordan kan det så være, at der lige pludselig er flere der har valgt forløb??
Jeg var inde på SST’s hjemmeside, for at finde en forklaring - dette er ikke lykkedes for mig! Der står tydeligt, at efter de studerende med særlige hensyn har valgt, er alle stillet lige! NEJ - det er vi jo ikke.
Den eneste forklaring er, at dem der har trukket sammen med samlever/ægtefælle sidste år har fået lov til at vælge før os andre. Det passer også med antallet (9). De får lov til at vælge forløb på et hospital før alle andre, og måske får de gode ophold, der ikke inkludere f.eks. psykiatri. Det betyder for mit vedkommende, at der er en der har valgt et forløb jeg gerne ville have, der har et nummer der er over 100 dårligere end mig. Det er dårlig stil fra SST side. Det kan ikke komme som en overrasskelse, at der er nogen der har trukket sammen med deres samlever. Det er da fedt for de studerende der har fået lov til at vælge, men når der nu er så få forløb i medicin/kirurgi, så kan det jo betyde meget hvis der er nogen der er prioriteret højere end andre. Man burde have tænkt på en løsning før.
Det værste er, at der ikke står noget om det nogen steder. De har fået lov til at vælge lige før påske, og når det er hverdag igen, så er det tid til at alle andre skal vælge - på den måde skaber det jo mindst mulig opmærksomhed, og så er der jo nok ikke nogen der lægger mærke til det.
Hele forløbet omkring den nye basisuddannelse er præget af halve løsninger og dårlig planlægning, og med lidt tanke på hvordan fremtiden bliver. Så når YL siger, at det hele nok kommer til at ordne sig, så kan jeg ikke lade være med at tænke, at forløbet indtil nu, ikke giver mig meget håb.
Der er sikkert nogen af mine medstuderende, der mener at jeg er piver lige lovligt meget, men for mig er det princippet i, at alle skulle være lige, og det er vi ikke, og at der ikke har været nogen information omkring dette.
Nu er det ikke bare dårlig geografi man gerne vil undgå, men også dårlige forløb, og jeg tror det gør folk en smule mere intolerente. Det har ihvertfald fået nogle knap så charmerende sider frem i mig :smiley:

Ja, det er dem der har trukket i samlever/ægtefælle-ordningen sidste år, som har fået dispensation.
Det er selvfølgelig ikke så holdbart i længden, men det er svært at finde en ordentlig løsning.
Jeg har svært ved at komme med en bedre løsning end SST har gjort.
Problemet, som jeg ser det, er at der ikke rigtig er nogen plan for dem der trækker sammen (6mdr forskudt) i fremtiden!