Er de medicinstuderendes praktik for dårlig?

I anledning af at ugeskrift for lægers artikler i denne uge skriver om de medicinstuderendes kliniske ophold kunne det være yderst interessant at høre hvad andre studerende mener herom.

Den ene artikel kan læses her:
Medicinstuderendes kliniske ophold
af Cand.mag. Ingeborg Ulla Netterstrøm
http://www.ugeskriftet.dk/2003/0336/VP-html/VP41663.htm

en af denne forfattes påstande er:

Og jeg kan som studerende på 8 sem kun være enig.
Nu har jeg på mit 6. sem i odense været 3 uger på med. og kir, samt 3 uger i alm. praksis. på 7. sem.(i kbh) 5 uger på medicinsk og 5. uger på en kardiologisk og dette semester skal jeg være 5 uger på ortho. og 5 uger på kar. kir.

Og jeg må sige at jeg glæder mig til det er slut. Ja, faktisk skulle jeg være i klinik netop nu, men sidder hjemme og prøver at motivere mig til at tage afsted.

Jeg ved hvad dagen vil bringe. En dag hvor jeg skal rende i hælene på en nystartet turnuslæge nede i skadestuen. En læge der givetvis selv har nok at se til og så mig oven i hatten…
Jeg ved også at dagens højdepunkt kan blive at ligge et “drop”, måske kan jeg også lave et par skades journaler, men ellers vil jeg meget af tiden være i iagtagerens rolle, hvilket jeg nu har været i 19 uger.

Jo, nogen færdigheder har jeg da lært, men det er sgu svært, svært hele tiden at være opsøgende, hele tiden at skulle finde den energi der skal til for at få lov til at lave noget spændende. For mulighederne er der jo, men man lulles jo nemt i søvn når man er vant til blot at stå i baggrunden.

Jeg synes det kunne være spændende om man blev evalueret bedre i sine kliniske ophold evt. med en eksamen.
Dem der kender mig godt vil sikkert ikke forstå mig idet min holdning generalt til eksamnier er lidt aparte…
Men denne gang mener jeg at det ville være en god idee. Ikke for eksamens skyld, men for at afdelingerne herved får et større ansvar for os.

yderligere skriver forfatteren

[quote]De sidder nogle gange bogstaveligt - andre gange i overført forstand - uden for konferencebordet og iagttager med distance de skrevne og uskrevne regler for god opførsel ved morgenkonferencen. Hvem der sidder hvor, hvem der tager ordet
og hvornår etc. [/quote]

Kender du det? med mulighed for at blive revset af gamle overlæger der ville finde vej til denne post og som sikkert hurtigt vil kritisere min dansk kundskaber for derefter med vanlig akkademisk arrogance ville sætte mig på plads. Så jeg kun bekræfte ovenstående og det med et lettere tragisk komisk udtryk. På en måde er det jo sjovt at se at det som Lars von Trier i miniserien Riget skildre faktisk er sandt. Sådan da.

På den anden side er det jo hamrende plat og endnu mere uforståligt at man som studerende med antennerne ude til en orthopædkir. morgen konf. skal tage sig til takke med en plads fjernes fra Røgent skærmen. Det er sgu svært at se en mindre ribbens fraktur på 5 meter afstand.

Men sådan behøver det ikke være og sådan forbliver det sikkert helller ikke. Nu har jeg som før nævnt haft en del kliniske ophold og det hele kommer jo klart an på afdelingen. Og er afdelingen ikke en af de “bedre” ja, så kommer det hele an på en selv.

Hmm - tag nogle vikariater, det giver både VKO, penge i kassen samt kliniske færdigheder.

Ja, det har jeg da også tænkt mig men forstår nu ikke dit argument. Hvad har det med ovenstående at gøre?

Det har du helt ret i, det har ikke meget med ovenstående at gøre - tænkte udelukkende på hvordan vi som studerende får mest muligt ud af ophold på hospitalerne og der har jeg fået 1000 gange mere ud af vikariater fremfor klinikopholdene…
Men det ændrer selvfølgelig ikke på klinikopholdene…

Skal nok udbrede budskabet om studmed.dk - jeg synes det er alle tiders ide - ligesom PDAmed.dk

Dengang jeg gik på 3. semester, så jeg frem til præklinisk ophold på 4., men glæden bar kort når jeg først var kommet på opholdet. Min vejleder gjorde alt han kunne for at gøre opholdet så attraktivt for mig som muligt. Jeg fik da også lært en del, men kun fordi jeg selv var opsøgende. Jeg lærte hvordan det er at være læge i “virkeligheden”; et billede der var noget anerledes fra hvad jeg havde forventet. Jeg følte tit, at lægerne og sygeplejerske ikke rigtigt ønskede mit tilstedeværelse. Jeg kom hele tiden i vejen, f.eks. den dag jeg var på AMA, og gik rundt og spurgte diverse læger om de ville hjælpe mig med at skrive en sygehistorie :slight_smile:

Til de af Jer der har været på klinik: Vil i være venlige og kommentere omking bl.a. forskelle ml. præklinik og klinik? Er man ligesom ved præklinik alene, eller er man flere studerenter der går sammen?