@lak1990: Undskyld jeg svarer først nu, men havde lige lidt svært ved at finde dit indlæg:
[quote=“lak1990”:39kx6z0k]
Undskyld, hvis jeg har misforstået noget, men hvordan kan du vide, hvad dit snit svarer til i Danmark, hvis det ikke er blevet omregnet? Man kan da ikke selv oversætte sit snit. Det skal ske fra officielt hold. Det er jo ikke sådan, at man bare kan tage det højeste snit i det ene land og oversætte det til det højeste snit i det andet land. Udarbejdning af omregningstabeller er en lang og omstændelig proces, der bliver udført af et udvalg bestående af repræsentanter fra de to landes uddannelsessystemer. Tro mig, som barnebarn af en nu pensioneret jurist i Undervisningsministeriet ved jeg lidt om den proces (må stadig lægge ører til diverse historier ved familiesammenkomster). Det kræver bl.a. nøje gennemgang og sammenligning af de to landes pensa og eksamenssæt samt evt. overværelse af mundtlige eksamener. Netop fordi det kan være så besværligt, findes der ikke omregningstabeller mellem alle lande. Jo større forskelle mellem landenes undervisningssystemer og -kulturer, jo mere besværligt. Men selv mellem lande, der umiddelbart ligner hinanden, kan der være store forskelle. Lad mig give dig et eksempel. I Sverige er det højeste snit 20, mens det i DK er 13 på 13-skalaen. Da min storesøster skulle søge ind i Sverige, blev hendes snit på 10,9 if. den officielle tabel oversat til 20. Det skyldes, at udvalget havde vurderet, at det var sværere at få høje karakterer i det danske system. Jeg vil desuden gøre opmærksom på, at det endnu ikke er lykkedes nogen dansk student at opnå et snit på 12 UDEN diverse bonusser. Så inden man begynder at oversætte sit snit, burde man måske se sig selv i spejlet og spørge, om man virkelig mener, man er den første i landet, der ville kunne udføre kunststykket.
Nå, men det var en lang smøre. Det var ikke for at tryne dig (jeg er sikker på, at en officiel omregning af dit snit ville sikre dig optagelse på medicin), men som barn af en familie af jurister har man jo en tendens til at gå op i den slags
[/quote]
Det er nok derfor at man endnu ikke har fundet ud af at få oversat de karakterer, men jeg tillod mig at lave en hjemmelavet omregning på følgende baggrund:
Jeg har blot benyttet mig af Eksamenshåndbogen fra iu.dk:
[quote]Karakterskala (0 - 5) Karakter på originalsprog Karakter på dansk
5 Odlican Udmærket
4 Vrlo dobar Meget godt
3 Dobar Godt
2 Dovoljan Tilfredsstillende
1 Nedovoljan Utilfredsstillende
Skalaens yderpunkter
Laveste karakter: 1 (Danmark: -3)
Laveste beståkarakter: 2 (Danmark: 2)
Øvre grænse for gennemsnit: 5 (Danmark: 12)[/quote]
Da jeg har karakteren 5 i samtlige fag igennem hele uddannelsen (jeg behøver ikke se mig selv i spejlet, kan blot kaste blikket på samtlige eksamensbeviser for at forsikre mig at det stemmer - om det vil være muligt i DK i dag har jeg aldrig påstået), går jeg ud fra at det ikke kan omregnes til andet end et gennemsnit på et rent 5, hvilket vil svare til det danske karakter 12. Selvfølgelig uden niveauvægtning af de enkelte fag. Men alligevel…
[quote=“lak1990”:39kx6z0k]
Jeg synes igen, det virker meget mystisk, at du får det brev, når du har en (formoder jeg) færdiggjort uddannelse bag dig. Selvfølgelig tæller sundhedsfaglige uddannelser mere, men jeg har da hørt om folk, der er kommet ind med andre uddannelser. Jeg kender bl.a. en tidligere balletdanser, der er kommet ind via kvote 2. Jeg tror, det i bund og grund handler om at fremstille sin uddannelse således, at den virker relevant.[/quote]
Desværre viser det sig at man har prioriteret højere folk der har det sundhedsvidenskabelige baggage med sig. Tanken om at en kunstner (med den pædagogiske linje oveni) godt kan være begavet til de naturvidenskabelige fag har vist ikke strejfet optagelsesudvalget
Jeg har netop fremhævet den pædagogiske del som værende relevant (med dokumenteret erhvervserfaring også), samt aktiv deltagelse i f.eks. studienævnsarbejde igennem flere år (på en dansk videregående uddannelsesinstitution). Men det tæller åbenbart heller ikke.
Håber jeg nogenlunde forståeligt har besvaret dit indlæg. Gad godt have en god jurist i familien på min side til at gøre mig klogere på dette her…
Hav det godt.
Vh
Mignon