Er der læger i din familie

Her en ny lille poll om der er læger i din familie…

denne afsteminig er foreslået af JJMikkel her: http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=938

Sjovt at følge klart flere har svaret “Jeg er mønsterbryder, mine forældre er ikke akademikere” end jeg ville forvente, er i enige?

Jeg synes altid man hører at lægebørn ofte vælger at blive læger, men hvis jeg tænker mig om synes jeg egentlig ikke at jeg bland mine medstuderende kender særlig mange der har forældre som er læger. Men jo, jeg havde måske regnet med at flere havde haft i hvert fald én universitetsuddannet forælder.

tsk tsk “mønsterbryder” bare fordi ens forældre ikke er akademikere? Derfor behøver de jo ikke være “lavt” uddannede, men fx “bare” være lærere, sygeplejersker, advokatsekretærer el lign…Mønsterbryder skriger bare af “hele min familie sidder nede på bænken, og jeg var den første der fik studenterhuen”…sikke noget lal…jeg er nok den 4. eller 5. generation, der har huen - uden at jeg af den grund har akademiske forældre…
Afstmeningen skriger af “akademikere er det eneste der dur…”
Ok der kom anti-snobben lige op i mig!

[quote=“lindse”:3kpxzhkx]
Afstmeningen skriger af “akademikere er det eneste der dur…”
Ok der kom anti-snobben lige op i mig![/quote]

Hmm underlig opfattelse eller fejltolkning? Det var i hvert fald ikke budskabet, faktisk lavede jeg den for at se hvor mange der havde samme baggrund som mig selv eller noget nær. Jeg er den første i min familie der har fået studenterhuen på og her taler vi på min fars og mors side, og vi taler fætre og kusiner(har dog en kusine der har HF :smiley: ) Og alle har da fine jobs fra kok, til lægesekretære, arbejde i bank, speditøre, etc…

Så valget af mønskerbruder var skam ment postivtladet…

Der tales meget om at medicinstuderende er lægebørn, og jeg synes det kunen være sjovt at se om der var noget om snakken…

Hvad med nærmeste familie… Tror nu også der ville være flere hits…

Ja, jeg tænkte på det, men så kan man blive ved :smiley:

Jeg vil mene, at unge, hvis forældre er læger, oftest vælger at lave noget helt andet, fordi de ikke gider følge forældrenes fodspor og stå overfor deres høje forventninger. Denne mening danner jeg ud fra de lægebørn, jeg kender.

Skal lige siges, at jeg ikke selv er med. studerende endnu, da jeg først bliver student til sommer, men jeg hører selv til det sidste svar i afstemningen.

Vh. B 8)

Jeg er som en frold en “mønsterbryder” idet jeg er den første fra min familie der har valgt at kravle ned fra træerne. Der er ingen af mine forældre, der vil kunne præstere et “imponerende” CV, men de ved heller ikke hvad det er - så de er nok også ligeglade. De har begge kun en folkeskoleuddannelse, men da de voksede op var det vigtigere, at køerne fik mad end at spilde sin tid med at spejde ud over gadekæret i selskab med Finn Geneser. De er natuligvis ikke bogligt begavede, men resonnerer “bedre” end mange akademikere (min vurdering) og lærer, som regel, af deres fejl osv.

jeg er stadigvæk overrasket over det billede der tegne sig…

Jeg synes personligt man skal anvende betegnelsen mønsterbryder med forsigtighed. At være mønsterbryder betyder at man bryder med en negativ social arv. At ens forældre ikke har en akademisk uddannelse synes jeg egentlig ikke alene betyder at man er mønsterbryder. Deri synes jeg der ligger en lidt nedladende holdning til mennesker uden den lange uddannelse. Man kan sagtens give en positiv social arv videre til sine børn selvom man ikke er akademiker. At bryde med en negativ social arv betyder for mig at eks. børn af alkoholikere ikke selv bliver alkoholikere, at børn af eks. stofmisbrugere ikke selv bliver stofmisbrugere, at børn af forældre der er voldelige ikke selv bliver voldelige osv. Men der er sikkert mange der er uenig med mig i det synspunkt. Synes bare lige jeg ville give mit bidrag med.

Vh/ Diana

Nu kan der også være en vis bias dels i hvem, der svarer og hvem, der overhovedet bruger stud.med. forummet. Større undersøgelser viser rent faktisk at mellem 1/3 og ½ af stud med’er er lægebørn.

Og så behøver “mønsterbryder” ikke betyde, at det man bryder med, er en negativ social arv. Blot at man ikke gør som resten af familien tidligere har gjort. Det kan også være den anden vej rundt - at lægebarnet bliver sygeplejerske el lignende. At man bruger ordet “mønsterbryder” betyder da ikke, at der ligger en nedladende holdning bag?! Der må også være grænser for hvilke ord, man ikke kan bruge af frygt for at folk bliver stødt derover.

Jeg har en farbror der er læge… mor der er sygeplejeske og far der er lektor. så det ligger lidt i familien :wink:

Jeg er ked af du føler dig stødt, men vedr. ordet og dets brug så er min holdning som AstridK. Og jeg brugte det nu lige så meget for sjov og som du selv kan se andet steds så er jeg selv “mønsterbryder” så det var i hvert fald ikke for at være nedladende at jeg brugte ordet :wink:

Det handler vel i bund og grund om den sociale arv, og at bryde den selv samme. Men det er lidt sjovt når folk bryder den sociale arv ved at blive akademikere:-)

Mvh,
Bovbjerg