Er der nok pladser?

Hej
Jeg er en 14-årig dreng, der går i 8.klasse. Jeg har altid drømt om at være læge, og jeg håber jeg kan blive det. Jeg har et udmærket snit på 10,4, men jeg er stadig i tvivl om det er nok. Jeg ved, at man skal tage Mat A, Fysik B, Kemi B. Jeg ved også at man skal tage en medicinbachelor på 3 år osv. Jeg ved, at det er meget krævende, men jeg er sikker på, at jeg kan klare det. Meeen jeg har stadig et spørgsmål, der er ved at æde mit hoved.
Er der nok arbejdspladser for at være læge?
Altså jeg har hørt mange sige, at man skal konkurrere mod andre mennesker for at finde en plads. Altså jeg vil være en praktiserende læge (speciallæge i almen medicin), men kan jeg blive det, eller er pladserne allerede “oversvømmet” med andre måske dygtigere læger.
Er der en stor chance for, at jeg bliver optaget?
Men ikke kun det. Hvis man går på gymnasiet, og man ikke får et snit på 11,2, kan man stadig søge hos KU? Bliver man optaget eller ikke?
Undskyld for al tvivlen, tusind tak for at læse indlægget.
Mvh en meget forvirret 14-årig dreng

Hej @Mohammed_Reda og velkommen til studmed.dk :blush:

Du er tidligt ude med dine tanker omkring forestående arbejde som læge og det er rigtig fint at have drømme og tanker omkring sit fremtidige arbejdsliv :+1: Fortsæt endelig med det :wink:

For at svare på dine spørgsmål:

I øjeblikket er der rigeligt med arbejdspladser til læger. Det kommer dog lidt an på hvilken type læge man er. De alment praktiserende læger er der virkelig mangel på i udkantsområder så der er det i øjeblikket muligt at købe en praksis for 0 kr.

Det du har hørt om konkurrence i lægeverdenen er først og fremmest konkurrence for at få en hoveduddannelse (=speciallægeuddannelse). Der “kæmper” man mod andre nyuddannede læger om at få en stilling som uddannelseslæge. Denne konkurrence er sammenlignelig med konkurrencen om de fleste andre jobs i Danmark og med mindre man gerne vil ind i et af de specialer hvor der er rift om pladserne så skal man nok få sin hoveduddannelse såfremt man er klar til at flytte lidt efter det (geografi).

Hvad snittet er når du om mindst 4 år er parat til at søge er svært at spå om. Ikke meget tyder på at det falder - tværtimod. Men stress ikke over det endnu. Start med at blive færdig i 9. klasse og så kan du starte på gymnasiet bagefter.
Hvordan optagelsesproceduren ser ud om 4-5 år er svært at sige. Tendens er generelt at der optages flere og flere gennem kvote 2 hvilket ikke har noget med karakterer at gøre (med undtagelse af AAU).

Du skal sørme ikke undskylde noget. Alle spørgsmål er velkommen her i forum :+1: Og det er i øvrigt helt normalt at have tvivl omkring uddannelsesvalg og ikke mindst optagelsesprocedurer og karrierer når man er 14 år og går i 8. klasse :blush: Så fortvivl ej. Hvis du gerne vil være læge så skal du nok blive det. Dt handler om flid og gå-på-mod og det lyder det til at du allerede har masser af :wink:

Dbh.
KmK

1 Synes om

Hej
Jeg takker virkelig meget. Jeg er glad for de meget konkrete og fine svar, og jeg kommer helt klart til at få noget ud af dem. Du har virkelig hjulpet.
Mvh Mohammed

1 Synes om