Er det nemt at få studierelevant arbejde (pleje)

Hej :smiley:

Hvordan er mulighederne mht til at finde et job i det sidste halve år op til studiestart? Det ville være allerbedst med noget pleje på sygehuset, alternativt på plejehjem.

Kræves der noget kursus el. lign. for at få sådan et job, eller uddanner de en når man er startet på jobbet?

Og er det en god ide at prøve på jobcenteret eller er det bedre at henvende sig direkte til hospital / plejehjem?

Der er noget der siger mig, at du ikke har søgt længe før du postede dette emne, men pyt med det.

Der skulle da i dén grad være mulighed for at få lidt erfaring med det fantastiske danske sygehusvæsen. Jeg har 2 veninder der har arbejdet i hjemmeplejen, uden at have nogen som helst kvalifikationer - dér mangler de så godt som altid hænder. Dertil kan du jo prøve plejehjem, hvor der sikkert også altid er brug for en ekstra hånd.

Alternativt er der arbejde i et vagtbureau alá Medikom, f.eks. Du kan jo prøve at se på deres hjemmeside om det er noget for dig - og om de vil godtage dig. Dér kommer du under alle omstændigheder på et 50-timers kursus inden de sender dig alene afsted - inden da får du sikkert et par følgevagter

Held og lykke, og prøv at give søgningen en chance inden du poster næste gang.

Vh,
Sarup.

Tak :oops:

Det vil sige, hvis kommunen f.eks. søger en ssh-vikar til et plejehjem, så kan man godt søge selvom man ikke er uddannet ssh?

Spørger bare fordi jeg er vant til tyske forhold, hvor man altid vil have uddannede folk, hvis der står en jobbetegnelse i annoncen…

Den luksus har kommunerne desværre ikke i danmark, så jeg tror da det er værd at søge. Jeg snakkede med en fyr på Panum, der fortalte at han inden studiestart havde arbejdet på plejehjem - og det så vidt jeg ved uden nogen speciel uddannelse. Så det er da værd at prøve…

Evt. så smid lige et post her, når/hvis du beslutter dig for at søge - for så er der sikkert andre der kan lære af dine erfaringer!

Jeg kan stærkt anbefale servicemedarbejder på et hospital! Jeg er selv i portørvagten på et hospital som afløser, og det er gode penge, stor fleksibilitet og stort set alle de timer man orker. Det er virkelig en genial måde at spare op på, og hvis man virker interesseret er alle faggrupper i systemet meget interesserede i at forklare en hvordan tingene ser ud fra deres synsvinkel. En erfaring man måske kan drage nytte af senere hen…

Især de yngre læger er glade for at fortælle om arbejdet- og det er ret tankevækkende skulle jeg hilse at sige.

Trop op og udfyld et skema, det plejer ikke ligefrem at være svært at få job.

Summa summarum- det kan stærkt anbefales.

hovsa- ser først nu at det er plejearbejde du er interesseret i :lol:

Servicemedarbejder, eh? Det kunne jo være man skulle søge det…
Hvordan ser det ud mht. kvalifikationer? Jeg har ingen erfaring i den retning, og min uddannelse begrænser sig til de 3 år i gymnasiet.
Du siger man bare kan troppe op? :smiley:

No worries- det havde jeg heller ikke! Jeg holdte mig en god, lang ferie efter gymnasiet og kom så og spurgte. Det var så rent held at jeg kom i en af de mere spændende grupper, men økonomisk er det også rigtig godt :wink:

Der er altid en masse i sommerferierne til at afløse, men hvert år kommer det bag på afdelingerne at de altså kun bliver i sommerferien = personalemangel. Yderligere er der altid nogle som stopper pga studie, så lige nu er et godt tidspunkt at søge.

Hvis du kommer på en sengeafdeling er der en del rengøring, anretning af mad osv. Men kom i vagtberedskabet- det er en del mere spændende! Og indbringende, da der skal være døgnbemanding.

Jeg vil blive meget overrasket, hvis du ikke inden for ganske kort tid har fundet et relevant arbejde. Især i hjemmeplejen mangler de altid medarbejdere, og de tager med kyshånd imod unge der har bare den mindste interesse.
Jeg har selv arbejdet i hjemmeplejen, og jeg havde absolut heller ingen erfaring da jeg startede. De sørgede for min oplæring.

Det er bare med at gå igang med at lede i aviserne eller på nettet efter jobopslag, eller send simpelthen nogle uopfordrede ansøgninger - de giver ofte potte!

Held og lykke med ansøgningerne!

Tak for svarene :slight_smile:

Når der nu er nævnt servicemedarbejder - hvis jeg dér kan lære noget om hvordan en sygehusafdeling hænger sammen, er det også helt fint for mig.

Så hvis jeg må spørge - er der stor forskel på timelønnen?

Har indtil videre fundet mere end 10 plejehjemsjobs på kommunens hjemmeside, men man hører jo en del om dårlig løn for kommunalt ansatte - så hvad skal man være opmærksom på mht til løn?

Der er vel også forskellige jobs dér. En medhjælper til plejen på dagholdet laver nok noget andet end en nattevagt, og der er måske også lønforskel?

Hvilke slags jobs skal man helst gå efter, hvad kan i anbefale?

Lønnen på de fleste plejehjem er helt fin i forhold til, at du er ufaglært samt deltidsansat/studentermedhjælp. Problemstillingen omkring løn for plejemedarbejdere er de fastansatte og udlærte.

Efter gymnasiet arbejdede jeg på plejehjem og lønnen var helt fin : )

Tror ikke der er så mange råd at give mht. hvad der fungerer bedst for dig.
Hvis du helst vil tage nattevagter er de vel bedst for dig, og der er nattillæg, hvorfor lønnen bliver højere. Hvis du kun gider arbejde om dagen er det hvad der er bedst for dig osv.

Ring evt. til et plejehjem nær din bopæl og hør dem ad i forhold til vagttyper.

Vil da prøve at give servicemedarbejder en chance. Prøver at spørge om vagttjeneste specifikt :stuck_out_tongue:

Hej,

som tidligere nævnt er det utrolig let at finde jobs både i hjemmeplejen og på plejehjem. Sidst jeg søgte, nåede jeg kun at ringe rundt i en times tid før jeg var ansat over telefonen med start samme dag, og siden er jeg blevet kimet ned af de resterende plejehjem, der lige vil høre om ikke jeg lige skulle have tid nu her engang…

Jeg var delvist ufaglært dvs sige jeg havde en smule erfaring, men det er de fleste stort set ligeglade med, og der er jo også oplæring.

mht lønnen er den fin. Man får iflg min erfaring det samme som de fastansatte hvilket ligger mellem 110 og 150 ca i timen.

Jeg arbejder pt i hjemmeplejen som aftenvagt, hvilket kun kan anbefales. Om aftenen drejer det sig knap så meget om fx at støvsuge og støve af som om dagen, og så er lønnen fuld af tillæg.

Desuden får man en meget mere personlig omgang med patienter, deres situation og forløb, fordi man også får deres version, da der er bedre tid til at snakke, og hvis man samtidig husker at spørge den tilknyttede sygeplejeske kan man nemt få en masse nyttig viden og erfaring.

Men henvend dig og forhør dig. Jeg kan i hvert fald anbefale det, for man møder virkelig mange sjove eksistenser, man ikke ville have mødt ellers.

puuh… Held og lykke