Er det overhovedet værd at blive læge nu hvor der er AI?

Jeg bekymrer mig ret meget om det her nu, for skal jeg bruge 6+ år på en uddannelse og før jeg er færdig så er der ikke engang behov for læger mere. Det hele klares af AI og “læger” bliver nok bare til “assistenter”/“operatører” for AI.

Ja det er nok rigtigt AI kommer nok til at stå for det meste inden for lægeverdenen de næste få år. Sandheden er dog at når en AI kan gøre lægers job så kan det nok også gøre de fleste andres job, så i sidste ende er der ikke så meget at gøre ved det.

1 Synes om

AI er rigtigt effektiv til at samle information, men der skal vel stadig være nogen som “fodrer” AI med informationen? Det er jo ikke AI som nytænker viden.

Artificial intelligence; if its artificial it cant be intelligent, if its intelligent it cant be artificial

omg samme her, havde lidt en krise da jeg så det der :sob: :sob: :sob: vi bliver erstattet af ai

Tror ikke du skal være såå bekymret.
Vi bliver ikke mere assistenter for AI end vi er det for blodprøver, EKG og MR-skanninger i dag.
AI kommer til at være endnu et redskab, som ja, kan komme til at ændre og lette arbejdsgangen, men ikke fjerne behovet for læger.

Det vil nok derimod give mulighed for at se flere patienter pr. dag, hvis journallæsning, FMK afstemning, diktering osv. kan gøres på den halve tid.

Tror heller ikke der er grund til at være super bekymret.
Jeg tror at der er større fokus på at læger kan erstattes af AI end andre faggrupper af nogle bestemte årsager. Alle mennesker er i kontakt med læger igennem livet, og mange har en holdning til vores arbejde. Det er et fag der er “gate-kept” bag en lang uddannelse, og folk er hurtige til at gribe muligheden for at tage noget af lægefaget i egen hånd. Det er måske ikke så anderledes end dengang internettet, Google, WebMD osv. vandt indpas. Og der er trods alt stadig behov læger, selvom nogle mener at “læger alligevel bare sidder og googler alting” :wink: Jeg er af den overbevisning at mange læge-specialer forbliver en nødvendighed i mange mange år endnu. Også lang tid efter at alle mulige andre typer arbejde bliver erstattet af AI (host, papirnussere og excel-krigere, host).

Og så kan man da diskutere hvor retvisende det studie, som artiklen tager udgangspunkt i, er når det kommer til stykket. At AI kan løse standardiserede eksamensopgaver fra 1990’erne overrasker mig egentlig ikke synderligt. Det er jo ikke det samme som reél udredning af ægte patienter :wink:

1 Synes om

Som jeg skrev i en anden tråd.

Da bilen erstattede hestvogn tænkte man at mennesket ville få meget mere tid, men aldrig har vi mennesker brugt så meget tid på transport
Siden man opfandt vaskemaskinen der erstattede den manuelle vask, har mennesket aldrig vasket så meget tøj
Siden brevposten er blevet erstattet af email, har vi aldrig sendt så mange beskeder til hinanden og brugt så meget tid på at læse en masse l***

Hvor vil jeg hen? Jo, konsekvensen af teknologisk udvikling er svær at spå om…

2 Synes om