Er det umuligt?

Hej, jeg håber virkelig der er nogen der vil hjælpe mig/ læse dette indlæg. Mest for at få det afklaret/ få nogle input (: Jeg undskylder for længden, men det er rigtig svært at forklare noget ret kompliceret rimelig kort :roll_eyes:

jeg studerer lige nu på en samfundsfaglig universitetsuddannelse ved SDU, men vil RIGTIG gerne ind på Medicin studiet, og ønsket er kun blevet større efter jeg er startet på mit nuværende studie. Jeg får gode karakterer på mit nuværende studie, hvis det skulle spille en rolle.
Jeg har altid drømt om medicin studiet, men efter gymnasiet indså jeg (troede jeg) at det ALDRIG kom til at ske. Jeg fik rigtig gode karakterer i folkeskolen og i 1.G, og jeg fik forfærdelige karakterer i 2.G og 3.G (jeg var rigtig syg af bulimi, og nægtede at startede fuldtidsbehandling og sætte gym på pause - hvilket var en rigtig dum beslutning set i bagklogskabens lys)
Jeg var rigtig syg i mine 2 “sabbat år” også, eller, jeg brugte ALLE mine penge (+ flere) fra mine jobs på MAD (igen, fordi jeg var syg), og havde hverken økonomi eller overskud/helbred til at rejse i de 4 mdr. som man jo skal for at få “point” i en kvote 2 ansøgning.

Nu er jeg så rask, studerer på universitet og kan mærke jeg rigtig, rigtig gerne vil studere medicin. Men jeg er lige blevet 23. Jeg ville godt kunne tage 4 mdr. udenlands og arbejde frivilligt på hospital, hvis jeg bruger HELE min opsparing på dette. Jeg tænker at kunne kombinere udlandsophold med arbejde fuldtid på et plejehjem. Men selvom jeg gør det, er der jo ingen garanti. Jeg kunne gøre det hele, blot for at få en afvisning fra alle 4 universiteter.

Men skal jeg tage chancen? Eller er det bare dumt, fordi risikoen for ikke at komme ind (nogensinde) er så stor?

Jeg er ligeglad om jeg er 24, 25 eller 26 år når jeg starter. Og jeg er ligeglad om det ender i studiegæld (pga. maks SU) - men jeg vil aller helst bare gerne vide, om jeg burde droppe den drøm om at starte på medicin studiet? Om det simpelthen er for usandsynligt.

Mit snit kan på ingen måde trække med op (ift. en kvote 2 ansøgning) - på nogen måde Det ligger på 5, og jeg er SÅ ked af det, men jeg kan ALDRIG ændre det.
Jeg håber i kan hjælpe! :blush:

Hej SineA

Sikke en øv-situation :confused: Jeg vil aldrig råde nogen, der har et brændende ønske om at læse medicin, til at lade være med at forfølge drømmen. Det er netop sådan nogle kommende læger som dig, der kommer til at være virkelig passionerede og dygtige til det, de gør. Ydermere kan din tidligere sygdom måske være med til at klæde dig godt på til at kunne leve dig endnu bedre ind i fremtidige patienters situation.

Da der kræves et karaktersnit på minimum 6,0 for at blive optaget på medicin, er der brug for en dispensationsansøgning. Jeg ville nok forsøge mig med det (hvor du dokumenterer sygdomsforløbet). Såfremt dispensationsansøgningen imødekommes, vil du kunne søge om optagelse i kvote 2 via unitesten på AU eller SDU. Det kan være et hårdt forløb, men mange herinde har klaret det - nogle i første hug, andre efter flere forsøg.

Jeg ønsker dig alt held og lykke og tænker helt klart go for it!

Vh en 23-årig der selv lige er startet på medicin efter selv at have tvivlet meget på, om det ville lykkes.

En anden ting du kan gøre er at droppe uni og drømmen helt og måske tage en sosu-hjælper uddannelse - efterfølgende har du mulighed for at arbejde relevant i tilstrækkelig timer - derefter kan du, sammen med tidligere nævnte dispositions-ansøgning også søge kvote 2 oppe i Aalborg :slight_smile:

Det er nemlig også en mulighed ud over SDU og AU

Du skal sende en dispensationsansøgning til SDU og AU, for at få lov til at tage unitesten. Det gjorde jeg, med lægeerklæring som dokumentation, og jeg fik dispensation begge steder. :slight_smile: Og så tog jeg unitest og kom ind i første hug, så det kan bestemt lade sig gøre, selvom man har et gennemsnit under 6, det er bare med at sende dispensationsansøgning hurtigst muligt nu, og så kan du nok godt nå det til at tage testen i april :slight_smile:

Hej. Hvad lå dit snit på da du fik dispensationen godkendt? :slight_smile:

Det lå på 5.8 :slight_smile:

Hvis uni-test fejler