Er dette lovlig?

Hei

I 2005 meldte jeg meg ut av FADL, for jeg syntes at jeg brukte alt for mye tid på fadl-vagter og litt for lite tid på studiene, trengte litt tid til å konsentrere meg på studiene mine. I år bestemte jeg meg å melde meg inn igjen, for det gikk ikke så godt med økonomien min. Men nå har jeg fått en regning fra FADL for de krever betaling av meg både for for dette halvåret i 2006 (forstårelig nok) men de krever også betaling for helle 2005. Så jeg lurte på om er dette lovlig? Kan de gjør det?

Jeg rinte til FADL for å få en forklaring på dette og det de fortalte meg var at sånn er det, vil jeg igjen være medlem så er jeg nødt til å betale kontigenten for 2005. Forklaringen er at FADL forhandler med bl.a. Codan for billig forsikring og da er de nød til å ha et fast antall medlemmer. Jeg prøvde å forklare til dem at dette er jo helt urettferdig at jeg skal betale for andres forsikringsavtale siden jeg aldri ha benyttet meg av denne forsikringsavtalen og kommer heller ikke til å gjøre det. Hva var så egentlig poenget med at jeg meldte meg ut i 2005 hvis jeg likevel skulle betale for det året hvis jeg meldte meg inn igjen. Svaret jeg fikk var at det er nettopp derfor, at de ikke skal lønne seg å melde meg ut igjen. For meg høres dette ut som en slags avpressing til å til å forbli medlem av foreningen når man først vil ta noen vakter. Jeg vet godt at det koster FADL å utdanne oss til SPV-er, VT-er osv, men skal vi ikke selv stå fritt til å velge om vi vil være medlem for altid eller bare for en periode? For meg virker dette ihvert fall litt merkelig og jeg har det litt vanskelig med å tro at loven virkelig kan tillate noe sånt. Det vil jo nesten være det samme hvis for eksempel Merlin plutselig sende en regning til meg å kreve betaling for en DVD-spiller og en CD-spiller som jeg aldri har kjøpt. Hvordan kan det være at man skal betale for noe som man aldri ha fått eller benyttet seg av (?), for jeg har ikke benyttet meg av FADL`s tjenester i 2005.

Så jeg lurte på om det er noen her som vet noe om loven og reglene når det kommer til sånt? Er det noen steder som man kan henvne seg til for å få undersøkt saken? For jeg tviler på at jeg er den første studenten som synes at dette alt, alt for merkelig. Eller finnes det en sånn ”studmed”-lignende side for jura studenter (?) for jeg tror at de vil ha litt mer peiling på sånt.

De fleste kommuner tilbyder gratis retshjælp (til bl.a studerende) f.eks. på det lokale bibliotek eller et andet kommunalt sted. Her kan man komme uden forud bestilling (f.eks. torsdag mellem 17-18 ) og man kan så præsentere dem for “problemmet” og de kan evt. hjælpe dig med at gå videre med sagen, hvis det vurderes muligt.

Jeg fik hjælp gratis for år tilbage i forbindelse med et fejlkøb af encomputer. Advokaten sendte en brev osv. Jeg betalte ikke en krone.

[color=red]UPdatering[/color] fandt lige flg: http://www.retshjaelpen.dk/

Den ordning bliver grundigt forklaret ved introduktionen til FADL.

Du kan se det som et oprettelses gebyr som man får rabat på hvis man melder sig ind tidligt.

Det er netop oprettet for ikke at have et hav af studerende som melder sig ind og ud hele tiden for at spare 400 kr hver halve år (efter skat, da de 800 er fradragsberettiget).

Jeg tvivler stærkt på at det skulle være ulovligt, det svarer vel til at du kommer for sent til januar udsalget og din DVD er steget fra 800 kr til 2400 kr.

Kære Allan

Som tidligere ansat i bemeldte “virksomhed” (FADL) kan jeg lade dig vide, at det står i vedtægterne. Det er naturligvis ganske legalt (så vidt jeg er orienteret), men deres argumenter holder som sædvanlig ikke mere vand end et dørslag.

I Odense har det blandt de forskellige repræsentantskaber været debatteret flere gange, og så vidt jeg husker, har holdningen til udøvelsen af det ikke været ens. FADL bestemmer naturligvis selv, om de vil håndhæve deres vedtægter så strengt, som de er skrevet.

Det er en temmelig usympatisk holdning, og det handler mere om at “motivere” medlemmerne til ikke at melde sig ud. Der er ikke noget økonomisk belæg for det. Det har da slet ingenting med Codan at gøre (det argument er jeg iøvrigt aldrig blevet præsenteret for før nu).

Forsøg at kontakte de lokale FADL politikere og appelér til deres sunde fornuft, om de måtte være i besiddelse af en sådan. Ellers må du op med de norske kroner.

Mange hilsner

Dr. Evil

“Stk. 7. Ved genindmeldelse efter udmeldelse betales kontingent for hele den periode, vedkommende har været udmeldt, dog max. 1 års kontingent plus den kontingentperiode hvor genindmeldelse sker, med kontingentsatser og evt. anden ydelse svarende til kontingentperioderne. Dog kan dispensation for kontingent for udmeldelses-perioden finde sted, såfremt dokumentation for betalende medlemskab af anden fagforening foreligger, og såfremt dette medlemskab ville kunne have medført dispensation i henhold til § 6, stk. 4.”

LOVE FOR FADL, KØBENHAVNS KREDSFORENING

http://forening.fadl.dk/index.php?conte … nstId=2230

Om det er fair eller ej vil jeg lade dig diskutere med dig selv og andre, men at bruge energi på at slippe for at betale kan nok ikke betale sig. Man accepterer naturligvis FADLs vedtægter når man skriver under og melder sig ind.

Betyder vel ikke at det er lovligt fordi det står i nogle vedtægter? Jeg skal ikke kunne sige det… Men efterprøves sagen kan det få betydning for mange mennesker… Jeg ville få en jurist til at kigge på det eller i hvert fald spørge en til råds… jvf. tidligere post koster det jo ikke noget som studerende…

God pointe, men sagen er principelt ikke anderledes end alle de sportsforeninger m.m der benytter sig af samme princip. Det skulle undre mig om sagen ikke allerede er prøvet. Det var måske værd at undersøge inden man “ulejliger” en jurist med sagen.

Det var så netop det jeg ville lade juristen undersøge:

[quote=“allanadrian”:g092iqwk]Hei

I 2005 meldte jeg meg ut av FADL, for jeg syntes at jeg brukte alt for mye tid på fadl-vagter og litt for lite tid på studiene, trengte litt tid til å konsentrere meg på studiene mine. I år bestemte jeg meg å melde meg inn igjen, for det gikk ikke så godt med økonomien min. Men nå har jeg fått en regning fra FADL for de krever betaling av meg både for for dette halvåret i 2006 (forstårelig nok) men de krever også betaling for helle 2005. Så jeg lurte på om er dette lovlig? Kan de gjør det?

Jeg rinte til FADL for å få en forklaring på dette og det de fortalte meg var at sånn er det, vil jeg igjen være medlem så er jeg nødt til å betale kontigenten for 2005. Forklaringen er at FADL forhandler med bl.a. Codan for billig forsikring og da er de nød til å ha et fast antall medlemmer. Jeg prøvde å forklare til dem at dette er jo helt urettferdig at jeg skal betale for andres forsikringsavtale siden jeg aldri ha benyttet meg av denne forsikringsavtalen og kommer heller ikke til å gjøre det. Hva var så egentlig poenget med at jeg meldte meg ut i 2005 hvis jeg likevel skulle betale for det året hvis jeg meldte meg inn igjen. Svaret jeg fikk var at det er nettopp derfor, at de ikke skal lønne seg å melde meg ut igjen. For meg høres dette ut som en slags avpressing til å til å forbli medlem av foreningen når man først vil ta noen vakter. Jeg vet godt at det koster FADL å utdanne oss til SPV-er, VT-er osv, men skal vi ikke selv stå fritt til å velge om vi vil være medlem for altid eller bare for en periode? For meg virker dette ihvert fall litt merkelig og jeg har det litt vanskelig med å tro at loven virkelig kan tillate noe sånt. Det vil jo nesten være det samme hvis for eksempel Merlin plutselig sende en regning til meg å kreve betaling for en DVD-spiller og en CD-spiller som jeg aldri har kjøpt. Hvordan kan det være at man skal betale for noe som man aldri ha fått eller benyttet seg av (?), for jeg har ikke benyttet meg av FADL`s tjenester i 2005.

Så jeg lurte på om det er noen her som vet noe om loven og reglene når det kommer til sånt? Er det noen steder som man kan henvne seg til for å få undersøkt saken? For jeg tviler på at jeg er den første studenten som synes at dette alt, alt for merkelig. Eller finnes det en sånn ”studmed”-lignende side for jura studenter (?) for jeg tror at de vil ha litt mer peiling på sånt.[/quote]

Det er svinsk, men tvivler på det er ulovligt.

en ekstra dimension.

Jeg er ikke medlem af FADL og har aldrig været det. Jeg har arb. andre steder.
for 1 år siden ville jeg dog melde mig ind således jeg kunne tage nogle vagter, de er måske mere relevante end arb. i butik. Situation var den samme. jeg skulle batale 1 år bagud??? siger igen har aldrig været medlem. Da jeg kontaktede FADL sagde de også bare at det var reglerne. Det giver ingen mening :x specielt ikke når det skla se ud som de varetager studerendes interesser??? Det ville være en god ide at få det vurderet af en jurist, det kan måske sætte nogle tanker igang hos FADL, at man vil gå til sådanne “yderligheder” får dette spørgsmål/problem. tag op og snak med retshjælpen: . glæder mig til at høre hvad der kommer ud af det
www.retshjealpen.dk

Jeg vil lige komme med FADLs begrundelse for at gøre som de gør, jeg gider ikke diskutere om hvorvidt de har en pointe eller ej, I kan selv se om I synes det giver mening.
Jeg kan også lige nævne at det tidligere var meget mere man skulle betale, tror faktisk det var for 3 år, og ikke kun 1, men det blev ændret for nogle år siden.

Begrundelsen for ordningen er, at FADLs arbejde primært skal være fagforeningsarbejde. Det vil sige at overenskomstforhandlinger og kamp for bedre arbejdsvilkår er det centrale. Dette arbejde gavner alle studerende som tager vagter gennem vagtbureauet, og er en kontinuerlig process. Hvis medlemmer kunne melde sig ind og ud af foreningen som de selv ville, kunne man nemt få en situation hvor folk meldte sig ud hver gang de har en kortere eller længere periode hvor de ikke har tid til at tage vagter. Samtidig vil de, når de melder sig ind igen, have gavn af det arbejde FADL har gjort i den periode de ikke var medlem, i form af overenskomstaftaler o.l.
Holdningen fra FADLs side er altså at man som medlem også drager nytte af arbejde udført i perioder hvor man ikke var medlem, og derfor skal være med til at betale også for dette. Det handler om solidaritet og et ønske om kontinuitet blandt medlemmerne.

Som sagt, I kan være enige eller ej, motivationen er uanset et ønske om at skabe den bedst mulige forening for de medicinstuderende.

Jeg vil også sige det I alle hader at høre, men som trods alt er sandt:
Er I så utilfredse med FADL eller enkelte af FADLs vedtægter, så gør noget med det. I behøver ikke engang stille op til representantskabet, I kan frit rejse forslag om vedtægtsændringer til generalforsamlingen som afholdes årligt.
Meget mere effektivt end at brokke sig her… :twisted:

Nemlig!

Det har vi jo netop set hvor fint det ikke fungere… http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=13779 og i din post skriver du netop:

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=51532#51532

Jeg er forvirret… FADL svømmer i penge - eller burde gøre det - men hvilket hul forsvinder de så i?

Hej Alle

Som tidligere aktiv i FADL-Odense kan jeg blot oplyse, at vi I Odense har indskrevet …dog max et halvt år…
Her skal der lægges mærke til ordet max, der, som jeg ser det åbner mulighed for at det bliver et symbolsk beløb man skal betale som straf for at have meldt sig ud.
Det samme gælder for Fadl København, hvor der står …dog max 1 år…
Sig til lokalforeningen og de lokale FADLpolitikere, at det skal være et punkt på næste bestyrelsesmøde, hvor meget du skal betale. For det kan vel ikke være op til sekretariatet at bestemme hvor meget du skal straffes? Eller hva?
Der nævnes noget om dispensationer, men det er efter min mening irrelevant, hvis du bare skal betale et symbolsk beløb i straf.

Det er den slags paragrafrytteri, der gør at FADL ikke kan samle alle lægestuderende i en fælles forening, samt at nogle lægestuderende benytter andre vikarbureauer som arbejdsplads.

HVIS :

[quote=“Sveinar”:vn6j20mj]

Begrundelsen for ordningen er, at FADLs arbejde primært skal være fagforeningsarbejde. Det vil sige at overenskomstforhandlinger og kamp for bedre arbejdsvilkår er det centrale. Dette arbejde gavner alle studerende som tager vagter gennem vagtbureauet, og er en kontinuerlig process.
:[/quote]
HVORFOR SÅ?

[quote=“Sveinar”:vn6j20mj]
Hvis medlemmer kunne melde sig ind og ud af foreningen som de selv ville, kunne man nemt få en situation hvor folk meldte sig ud hver gang de har en kortere eller længere periode hvor de ikke har tid til at tage vagter. Samtidig vil de, når de melder sig ind igen, have gavn af det arbejde FADL har gjort i den periode de ikke var medlem, i form af overenskomstaftaler o.l. [/quote]

Eller med andre ord:

Ifølge de fleste FADL folk, så er vikarbureauet blot en lille del af FADL. Gode grunde til at være med i FADL er de attraktive forsikringer og bankaftaler, arbejdet for de gode arbejdsforhold på universitetet, rabatterne i (“FADL’s”) boglader og solidariteten medicinstuderende imellem.

men hvorfor er det så lige, at det er nødvendigt for FADL at indføre sådanne ordninger, når nu FADL kan tilbyde alle de ting der nævnes ovenover. Hvordan ville FADL’s medlemmer så overhovedet kunne overveje at melde sig ud af FADL bare pga. man ikke vil tage vagter i en periode. Insinuerer du, sveinar, at folk blot er med i fagforeningen FADL for at kunne tage vagter i vagtbureaet - ville det ikke være en ekslusivaftale ?

… en virkelig god måde at opnå (tvungen?) “solidaritet” i foreningen, eller?

Men der er endnu ikke et alternativ i Kbh - men de skal vogte sig. Hvad enten FADL gør et godt fagforenings arbejde eller ej, så er mit indtryk største delen af FADLs medlemmer primært er medlem af FADL af den eneste grund - nemlig - vagtafdelingen. Hvilket også ses ved hvor svært FADL har ved at tiltrække studerenderende til foreningsarbejdet.

Som sagt, det er ikke noget jeg gider diskutere, jeg ville bare præsentere en anden vinkel på sagen. Jeg forventer heller ikke at noget der bliver sagt til FADLs forsvar skal blive accepteret i dette forum…

En ting er at det er svært at rekruttere folk til det daglige foreningsarbejde, men det er heller ingen der gider møde op til generalforsamlingen, som kun bliver afholdt én gang om året, og hvor hvem som helst kan stille forslag til vedtægtsændringer.

Hvad med at selv gøre noget, i stedet for kun at bitche over tingenes tilstand på et internet forum. Der står ingen steder at denne vedtægt skal eksistere til hver en tid; hvis der virkelig er så stor modstand mod den som I giver udtryk for, så burde det være simpelt at stille et forslag til en vedtægtsændring, skrive nogle debat-indlæg i MOK om det, og samle alle ens venner til generalforsamlingen for at stemme for ændringen.

Men som vanlig gider ikke medicinstuderende løfte på røven for at gøre noget med sine egne forhold, de foretrækker at tude over hvor ringe arbejde dem som rent faktisk laver noget gør.

Der findes masser af gode foreninger på medicinstudiet som jeg ikke er bange for at bakke om - FADL er ikke en af dem.

Det er ikke een eller to ting der er galt med FADL som forening, som jeg ser det, det er hele måden foreningen er skruet sammen på. Hvis FADL skulle være en forening jeg ville melde mig ind i, skulle den nok først opløses og genstiftes, før jeg ville overveje medlemsskab (havde det ikke været for vagtbureauet…)

FADL burde ikke koste mere end 100-300kr om året lige som mange andre studie-fagforeninger, og her snakker jeg ikke efter pengene er trukket fra i skat og hvad man ellers kan udføre af finurligheder, men brutto. Efter min mening er foreningen alt for stor, og har gang i alt for mange ting. Det kan ikke rettes. Argumentet om man bare kan melde sig ind i foreningen hvis man er utilfreds er bare ikke godt nok. Hvis en forening besidder så mange elementer som man er overbevist om er forkert, som det er tilfældet med FADL, vil det være noget blåøjet at melde sig ind for at ændre det. Man melder sig heller ikke ind i Dansk Folkeparti fordi man synes deres politk er forkert.

Hvorom alting er, det er min holdning til FADL, og jeg har ingen forhåbninger eller forventninger for at tingene bliver “my way”. Men bare husk, det er ikke altid studmed’s moderatorer der bringer den ene FADL kritiske nyhed op efter den anden - det er ofte FADL medlemmer der slet ikke har noget at gøre med denne side udover at være stud. med. - folk vælger så bare at kommentere det herinde - fordi studmed.dk af natur er en debat side, - hvis man ikke kan lide kritik af en forening man selv repræsenterer er det bare ærgeligt - alle har ret til at skrive deres mening.

Desuden er jeg ikke “anti-FADL”. Fordi jeg ikke vælger at være med i en eller anden forening, betyder det ikke at jeg har gjort det til mit hellige mål at svine den ved enhver given lejlighed.

Når (hvis) FADL ellers har nogle gode initiativer, eller udemærker sig, falder der da ikke noget af mig, ved at give dem ros. Jeg har ikke en skjult agenda der går ud på at kritisere FADL specifikt, det er ikke meget forskelligt end fra at diskutere emner som politik på internettet. Nu ligger tingene bare sådan pt. er der lige præcis er flere ting med FADL jeg personligt er imod, end for, - og når tingene nu engang bliver bragt op her på sitet (jeg har personligt aldrig startet et topic der omhandler FADL) så kommenterer jeg det hvis det ligger mig på sinde. Det har jeg så også gjort i denne sag. At nogle mods så (måske?) tildels er enige med mig, (eller uenige med mig) er en ren tilfældighed. Prøv at lade være med at få det til at lyde somom det jeg (eller nogen af de andre mod’s) siger er officiel studmed.dk politik - det er det på ingen måde - alt hvad jeg siger her står for egen regning.

Så forventer man heller ikke at Dansk Folkeparti skal løse ens problemer. Dessuden taler vi om mennesker som faktisk er medlemmer af foreningen, men er utilfredse med hvordan den bliver drevet.
Jeg er f.eks. fuldstændig ligeglad med DFs kontigentvedtægter, da jeg aldrig nogensinde vil blive medlem der.

Det er fair nok, og så vidt jeg forstår, så er du heller ikke medlem af FADL.

Det har jeg da heller ikke påstået. Jeg har slet ikke nævnt noget om moderatorene her. Jeg har bare indtryk af, at der hersker en meget negativ stemning omkring FADL her inde, og det er ikke helt i overensstemmelse med mit eget indtryk blandt de medicinstuderende jeg kender.

Jeg repræsenterer ikke FADL, og jeg er vel egentlig bare selv igang med at skrive min mening, som jeg jo har ret til. Eller hvad?

Nu handlede heller ikke mit indlæg udelukkende om dig… Eller om dig overhovedet…

Som sagt, vis mig hvor jeg overhovedet har snakket om moderatorer her. Så vidt jeg ved har studmed.dk ingen officiel mening om FADL, og skulle den have det ville det vel være op til frold at formulere den…

Prøv at læse hvad jeg skriver igen, kun i den første linie nævner jeg noget som helst om forumet som helhed, og da mener jeg debatørene her inde, især de medlemmer af FADL der hele tiden klager over ting de ikke gider gøre noget med. Se mit indlæg som en opsang til alle FADLs medlemmer som aldrig dukker op til generalforsamlingene, men i stedet bruger sin energi på at bitche over tingenes tilstand på studmed.dk. De kan ikke forvente at folk skal løse deres problemer for dem, og de kan ikke forvente at mennesker som er for den nuværende kontigentordning skal arbejde for at fjerne den på baggrund af hvad der skrives her inde.

Nej, det har vi skam ikke. Alle meninger tæller og jeg har ikke valgt mods udfra deres politiske ståsted, deres modstand FADL eller andet. Alle kan blive mods - bare de hjælper med til at holde god ro og orden og rydde op når en post er postet i et forket forum.

Husk en debat er kun god - hvis alle er uenige (fight, fight, fight), men derfor må man godt flytte sig under en debat :wink: