Er dette lovlig?

Nu er det ikke fordi jeg ville køre debatten over på DF, det var et eksempel. Jeg forventer ikke FADL skal løse mine problemer, man kan sige måske havde jeg ventet før jeg startede på medicinstudiet, at FADL var noget andet end tilfældet er, - som jeg ser det en kæmpestor forening med aktiviteter her og dér, uden rigtig styr på noget af det. Men derfor kan jeg da kritisere tingene lige så tovligt jeg vil når de nu bringes op af folk.

Med hensyn til det med mods og studmed var det lige ret vigtigt at jeg fik pointeret (2! gange) at;

"at noget der bliver sagt til FADLs forsvar skal blive accepteret i dette forum… "

Ikke repræsenterer moderatorer eller administrator, - og det var sådan det lød - og det burde du selv kunne indse. Nuvel, nu skrev jeg det så to gange, så skulle der ikke være nogen tvivl der. Desuden er jeg højest uenig i sætningen, - studmed er efterhånden et mellemstort site - for ikke lang tid siden var der over 100 besøgende på samme tid - tror du virkelig - at det her repræsenterer alle DK’s FADL-fjendske medicinstuderende eller hvad? - alle kan skrive herinde - og jeg personligt er ikke bange for at rose FADL den dag der skulle være brug for det - der har som sagt bare endnu ikke rigtig været en anledning

Du kommenterer på min sætning om jeg ikke er anti-FADL. Jeg er godt klar over den ikke var myntet på mig alene - det er ikke det det handlede om - men nu ligger landet jo sådan at jeg er en af de banditter der vover at kritisere FADL uden selv at være kredsformand - så synes jeg, at jeg gerne ville forklare mit ståsted - at jeg ikke nødvendigvis er imod FADL pr. definition - men derimod blot kommenterer de enkelte sager der kommer op - det synes jeg var ret relevant for dit tidligere angreb på studmed.dk som en hade-portal af FADL.

Et dårligt eksempel, for der er ikke tale om at folk skal melde sig ind i FADL for at få indflydelse på foreningen, men snarere at dem, der allerede er medlemmer selv gør noget for at ændre på de ting de er utilfredse med.

Med dette mener jeg ikke at det ikke skulle accepteres at det overhovedet bliver sagt, men at det skulle accepteres som i at man siger sig enig. Jeg troede det var indlysende at jeg ikke påstod at studmed.dk skulle censurere nogen, eller hvad det nu var du troede jeg mente.

Nogen gange føles det mere som om man er bandit om man vover forsvare FADL…
Uanset, det er et langt spring fra at være kredsformand og til at møde op til en generalforsamling. KKR har flere end 2000 medlemmer, men kan ikke mønstre flere end 50 til generalforsamlingen. Så længe det er tilfældet synes jeg det er alt for svagt at man sidder og brokker sig over en vedtægt uden at man engang har forsøgt at få den ændret.

Det er vel en aldrig så lille overdrivelse. Jeg har da aldrig sagt at det er en hade-portal, og det er da slet ikke noget angreb på studmed.dk, men udelukkende en kommentar til debatørene her. Det er jo en portal hvor der kommer meget brok omkring FADL, og om man kun læser indlæggene her får man nemt et forkert indtryk. Det er som regel kun dem, der er uenige i noget der starter en tråd eller skriver et indlæg her. Alle de mange tilfredse medlemmer af FADL undlader at sige noget i det hele taget. En ganske naturlig mekanisme, men en der kan give det forkerte indtryk.

Hvilke studenterfagforeninger koster 100-300 kr. om året? … FADL er en af de få rene studenterfagforening, men til sammenligning koster DJØF Stud Samf 600 om året (450,- første år), PLS koster 940,- om året. SUL koster 300,-, men de går til FADL når de skal forhandle.
Hvis man vil have en “stærk” organisation, der også kører i eksamenperioderne, så bliver man nød til at have noget ansat personale, og det koster altså penge; og det er mere end 100 kr. om året!
Alle medlemmer der ønsker det kan hente regnskabet i deres kredsforeninger, og se hvad pengene bliver brugt til.

“etårsreglen” handler om at holde stabile medlemstal i en lille forening, som er en forudsætning for forhandlingssituationer. Samtidig sparer den noget administration, som jf ovenståede kan være bekosteligt.
Reglen er heller ikke noget der bliver holdt hemmeligt. I København får alle russere den oplyst i introdutionen til FADL. Normalt bliver folk også oplyst om reglen når de melder sig ud, men der kan selvfølgelig være sket en smutter.

Jeg synes det virker meget suspekt, at nogen mener man kan begynde at gradbøje reglerne. I min verden er der lighed for loven.

Repræsentantskaberne prøver efter bedste evne at udøve medlemmernes interesser. Ved begyndelsen af det nye “politikerår” blev ValgMOK (i Kbh) sendt rundt, så alle kunne se hvad de forskellige rep.'er stod for.

Jeg anser ikke studmed.dk som en FADLhadeportal. Der er blot nogle ganske få personer, der bruger mere tid på at kværulere end at komme med konstruktiv kritik. Ræven og rønnebærrene??

Mvh
Torben Kjær

Tak Torben.

[quote]
Hvilke studenterfagforeninger koster 100-300 kr. om året? … FADL er en af de få rene studenterfagforening, men til sammenligning koster DJØF Stud Samf 600 om året (450,- første år), PLS koster 940,- om året. SUL koster 300,-, men de går til FADL når de skal forhandle.
Hvis man vil have en “stærk” organisation, der også kører i eksamenperioderne, så bliver man nød til at have noget ansat personale, og det koster altså penge; og det er mere end 100 kr. om året!
Alle medlemmer der ønsker det kan hente regnskabet i deres kredsforeninger, og se hvad pengene bliver brugt til.

“etårsreglen” handler om at holde stabile medlemstal i en lille forening, som er en forudsætning for forhandlingssituationer. Samtidig sparer den noget administration, som jf ovenståede kan være bekosteligt.
Reglen er heller ikke noget der bliver holdt hemmeligt. I København får alle russere den oplyst i introdutionen til FADL. Normalt bliver folk også oplyst om reglen når de melder sig ud, men der kan selvfølgelig være sket en smutter.[/quote]

Jeg er enig med dig Torben…

Fra mit studiemiljø kender jeg ikke til den negative holdning til FADL. Nogle er ikke medlem, da de ikke synes de får nok ud af det og andre er medlemmer og udnytter de tilbud som findes. Jeg synes da også at der er ting som der kan gøres bedre, fx. den sag om lægevikarer hvor de var alt for langsomme med at komme ud af hullet…

Btw. er det egentlig sådan at man skal være medlem af FADL for at være vagttager… har egentlig aldrig tænkt på det :roll:

/AndreasB

Det korte svar er ja.
FADL har overenskomst med HS og Amtsrådsforeningen.
Vagtbureauet er sådanset bare en formidlingscentral, som man kan betragte som en medlemsfordel, man får adgang til, når man melder sig ind i FADL.

Det ligger dog enhver medicinstuderende frit for at tage “vagter” på et sygehus - aftalen ikke er en ekslusivaftale (det må man slet ikke lave med det offentlige).
FADLmedlemmer skal dog være opmærksomme på de kollegiale vedtægter, der beskriver nogle forbehold i forbindelse med arbejde gennem andre formidlingsinstitutioner etc.

Mvh
Torben Kjær

Vel, jeg tok rådet ditt Frold og var nede hos Københavns Retshjelp og åpenbart så står de fritt til å lage så sinnsyke regler som de bare vil.

Jeg vil også bare si at måten mange av dere snakke her om FADL`s vaktbyrå så virker det som om det bare er en lite del av FADL, mens i virkeligheten er det det som de alle fleste studenter forbinder med FADL. Det er ihvert fall kun det jeg bruker FADL og det samme gjelder for mine venner. Noen av dem benytter seg også av forsikringen som FADL tilbyr når de først er medlemmer, men jeg tror hovedgrunnen til at de fleste melder seg inn på FADL er bare pga jobb, så kommer forsikringen nok på andre plass. Utover det så tror jeg ikke at man bruker FADL til så mye annet. Hvis FADL altså gjør noe mer eller kan tilby noe mer enn bare dette så er de altså veldig dårlig til å informere sine medlemmer om det. Det samme gjelder denne generelforsamligen som Sveinar snakker så mye om her. Jeg har aldri hørt om denne og ingen i FADL har fortalt meg at alle kan bare komme til den og si deres mening, at det ikke gjelder kun for de ansatte og sånt.

Bestyrelsens beretning kan læses i sin fulde længde hvert år inden generalforsamlingen, hvor den trykkes i MOK. Endvidere annonceres alle arrangementer og nyheder i MOK, vanligvis i god tid, samt ved hjælp af plakater o.l. ind i mellem.

FADL har altid (i hvertfald da jeg var aktiv) været klar over, at det ikke altid er så nemt at få information ud til så mange mennesker, men det er nu engang også to parter her, og hvis folk ikke gider læse den information man lægger ud, er det svært at se, hvad man ellers skal gøre.

Undskyld at jeg siger det lige ud, men det er altså for pinligt for dig…
Det gøres eftertrykkeligt klart ved starten af studiet at MOK er en af dine vigtigste kilder til information, har det stået i MOK regnes det med at du ved det (f.eks. angående ændringer vedr. eksamen o.l.). Dette gælder derfor også information vedrørende FADL.
Sidste generalforsamling i KKR blev afholdt d. 5. oktober. Inklusive det MOK som blev udgivet d. 5. oktober var der 6 numre af MOK før generalforsamlingen. I årets første nr. var der en lille annonce for generalforsamlingen på FADLs sider i bladet, i de øvrige 5 var der MINIMUM én helside pr. nr. der annoncerede generalforsamlingen, samt gav instruktioner for hvordan man kunne foreslå vedtægtsændringer. Der var også i samtlige 5 numre en stor annonce på FADLs sider hvor der stod at alle medlemmer af FADL var velkomne.

Om du har misset denne information er det udelukkende din egen skyld, fordi du sandsynligvis skøjter hurtigt henover “det kedelige” i hvert MOK.

Du regnes for voksen når du går på universitetet, og har også et ansvar selv.

[/quote][quote]Undskyld at jeg siger det lige ud, men det er altså for pinligt for dig…
Det gøres eftertrykkeligt klart ved starten af studiet at MOK er en af dine vigtigste kilder til information, har det stået i MOK regnes det med at du ved det (f.eks. angående ændringer vedr. eksamen o.l.). Dette gælder derfor også information vedrørende FADL.
Sidste generalforsamling i KKR blev afholdt d. 5. oktober. Inklusive det MOK som blev udgivet d. 5. oktober var der 6 numre af MOK før generalforsamlingen. I årets første nr. var der en lille annonce for generalforsamlingen på FADLs sider i bladet, i de øvrige 5 var der MINIMUM én helside pr. nr. der annoncerede generalforsamlingen, samt gav instruktioner for hvordan man kunne foreslå vedtægtsændringer. Der var også i samtlige 5 numre en stor annonce på FADLs sider hvor der stod at alle medlemmer af FADL var velkomne.

Om du har misset denne information er det udelukkende din egen skyld, fordi du sandsynligvis skøjter hurtigt henover “det kedelige” i hvert MOK.

Du regnes for voksen når du går på universitetet, og har også et ansvar selv.[/quote]

Vel, når du ikke kjenne og vet ingenting om meg, så synes jeg at du skal spare dine toplige kommentarer til deg selv.

Jeg er nettopp blitt overflyttet til Københavns univeristet, så hvis jeg ikke vet så mye om hvordan universitetet er her, hvis jeg ikke vet så mye om MOK og andre lignende ting så synes jeg ikke at det er pinlig for meg i det helle tatt. Så da jeg snakket om FADL snakket jeg for det meste om FADL i Odense og FADL generelt (og ikke kun den her i Køben). Og FADL generelt er ganske dårlig til å gjør det klart at de er altså litt mer enn bare et vaktbyrå, men nok fordi de ikke har så mye mer å tilby enn vakter.

Så burde du også lade være med at sige ting som [quote]Hvis FADL altså gjør noe mer eller kan tilby noe mer enn bare dette så er de altså veldig dårlig til å informere sine medlemmer om det. Det samme gjelder denne generelforsamligen som Sveinar snakker så mye om her. Jeg har aldri hørt om denne og ingen i FADL har fortalt meg at alle kan bare komme til den og si deres mening, at det ikke gjelder kun for de ansatte og sånt.[/quote]
Hvis du er klar over, at du ikke ved så meget om forholdene her, så burde du heller ikke kritisere dem før du har sat dig bedre ind i tingene, og hvis du vælger at gøre det alligevel, så må du tåle de svarene du får.

Hvad med at sige “OK, jeg vidste ikke om generalforsamlingen, det vil jeg huske til en anden gang” i stedet for straks at beskylde FADL for at du ikke vidste om det?

[quote=“allanadrian”:3lr6ab4o][/quote][quote]Undskyld at jeg siger det lige ud, men det er altså for pinligt for dig…
Det gøres eftertrykkeligt klart ved starten af studiet at MOK er en af dine vigtigste kilder til information, har det stået i MOK regnes det med at du ved det (f.eks. angående ændringer vedr. eksamen o.l.). Dette gælder derfor også information vedrørende FADL.
Sidste generalforsamling i KKR blev afholdt d. 5. oktober. Inklusive det MOK som blev udgivet d. 5. oktober var der 6 numre af MOK før generalforsamlingen. I årets første nr. var der en lille annonce for generalforsamlingen på FADLs sider i bladet, i de øvrige 5 var der MINIMUM én helside pr. nr. der annoncerede generalforsamlingen, samt gav instruktioner for hvordan man kunne foreslå vedtægtsændringer. Der var også i samtlige 5 numre en stor annonce på FADLs sider hvor der stod at alle medlemmer af FADL var velkomne.

Om du har misset denne information er det udelukkende din egen skyld, fordi du sandsynligvis skøjter hurtigt henover “det kedelige” i hvert MOK.

Du regnes for voksen når du går på universitetet, og har også et ansvar selv.[/quote]

Vel, når du ikke kjenne og vet ingenting om meg, så synes jeg at du skal spare dine toplige kommentarer til deg selv.

Jeg er nettopp blitt overflyttet til Københavns univeristet, så hvis jeg ikke vet så mye om hvordan universitetet er her, hvis jeg ikke vet så mye om MOK og andre lignende ting så synes jeg ikke at det er pinlig for meg i det helle tatt. Så da jeg snakket om FADL snakket jeg for det meste om FADL i Odense og FADL generelt (og ikke kun den her i Køben). Og FADL generelt er ganske dårlig til å gjør det klart at de er altså litt mer enn bare et vaktbyrå, men nok fordi de ikke har så mye mer å tilby enn vakter.[/quote]

Jeg kan kun give dig ret. Måske det ville være på sin plads at Fadl københavn udsendte indkaldelse med brev, men det er jo kun et forslag…og i øvrigt er jeg da ikke medlem af FADL københavn, og har derfor ingen interesser i denne, men information er altid godt at smide i postkassen, så det ender det rette sted.
vh Christian

Alle nye (og gamle) medlemmer i FADL var inviteret til at hoppe med på en af de rusintrohold, der kørte i starten af semestret, hvor FADLs politikere fortalte om FADL. Det stod i MOK nr. 15 - 1. feb … Næste semester kører lignende arrangementer hvor du også er velkommen.

En sådan udsendelse som du skitserer ville koste foreningen i størrelsesordenen 25.000,- … Med 6 MOKopslag vil jeg sige, at man godt kan retfærdiggøre, at de penge spares.

Selvom det ikke er aktuelt for din længere at komme til generalforsamling i Odense, så vil jeg da gerne oplyse dig om, hvordan du kunne have fået information om tidspunkter og indhold.

  1. Sund & Hed, hvor indkaldelse til GF slås op i god tid
  2. Opslag i klinikbygning og WP
  3. Det brev som dumper ind af din postkasse, hvori du også kan se dagsordning, regnskab m.m

Jeg vil ikke sidde her og påstå at FADL er fantastiske til at formidle information, for det er slet ikke tilfældet, men som det tidligere er blevet sagt i tråden må man også være villig til at åbne øjne og ører, når informationerne så faktisk bliver formidlet.

Jeg skal ikke nævne hvad FADL er udover vagtbureauet, den diskussion er der vist ingen af os der gider mere, men jeg kan garantere dig for, at der ved introduktion til FADL bliver lagt stor vægt på, at vi er en fagforening. Jeg tror personligt at grundet til, at folk ikke sætter pris på denne side af FADL er, at folk ikke har en forståelse for hvor vigtigt det er at være organiseret i en fagforening. Nok fordi vi ikke er så erfarne på arbejdsmarkedet og sikkert især fordi langt de fleste af os ikke har haft brug for hjælp fra fagforeningen.
Man skal bare huske på at vores styrke netop er, at vi er organiseret. Vi står sammen når der skal forhandles løn og arbejdsvilkår skal forbedres. Vi har bl.a en forhandlingsfond i tilfælde af, at vi ser os nødsaget til at strejke og vi har et sundhedspolitisk udvalg.

Det er iøvrigt min opfattelse at der generelt på studiet ( på SDU ) ikke er samme utilfredshed med FADL, som der nogengang bliver givet udtryk for på dette forum. Personligt byder jeg kritik velkomme ellers kan man hurtigt ende med at være tilfreds med tingenes tilstand og risikere ikke at forny / forbedre sig.

Ja, man kan mene, hvad man vil om FADL - selv er jeg godt tilfreds med de tilbud der er mht. kurser. Jeg er fløjtende med forsikringsordninger og bankaftaler, og jeg er faktisk lidt utilfreds med den måde FADL forvaltede lægevikarsagen og holdningen til turnus - men alt i alt kan man jo melde sig ud, hvis man ikke er interesseret.

Umiddelbart virker det dog lidt urimeligt, at man skal betale kontingent med tilbagevirkende kraft - det synes jeg ikke argumenter som nemmere administration og forhandlinger med CODAN retfærdiggører. Fundamentalt er det ikke rigtigt, at man skal betale for noget man ikke har fået, når man ikke har været medlem.

  • Mikkel

Vel, det kan godt være at de informere om deres jobb på forskjellige studentblader osv, men det når jo likevel ikke fram til studentene og det var mitt poeng. De alle fleste studenter forbinder FADL kun med deres vaktbyrå. Når det er sagt så vil jeg også si at jeg har alltid vært fornøyd med vaktbyrået og er gald at vi ha det. Det som jeg er litt irritert over er at når vaktbyrået er hovedgrunnen til at folk melde seg inn på FADL så gjør de altså en dårlig jobb med å innformere om byråets regler. Og sparm meg de der svar med at de ha deres regler skrevet på deres netside med små bokstaver eller at det står i MOK eller andre studentblader. Det de kunne gjort i stedet er å informere folk om det når de melder seg inn. Det ville vært mer effektiv, for la oss være ærlig ingen gidder å lese de der kjedelige sider på MOK eller andre studentblader. Jeg fikk ihvert fall aldri hørt om denne reglen før nå. De kunne f.eks fortalt meg om denne reglene med kontigent da jeg meldte meg inn for første gang, og alle viktigst så kunne de fortelle meg om det da jeg meldte meg ut. Men det gjorde de ikke og det kom som en overraskelse på meg at helt plutselig skulle jeg også betale over 1200 kr for det året som jeg hadde vært utmeldt. Hvis det er sånn de prøver å holde fast på deres medlemmer, så er det altså et desperat forsøk.

[quote]Begrundelsen for ordningen er, at FADLs arbejde primært skal være fagforeningsarbejde. Det vil sige at overenskomstforhandlinger og kamp for bedre arbejdsvilkår er det centrale. Dette arbejde gavner alle studerende som tager vagter gennem vagtbureauet, og er en kontinuerlig process. Hvis medlemmer kunne melde sig ind og ud af foreningen som de selv ville, kunne man nemt få en situation hvor folk meldte sig ud hver gang de har en kortere eller længere periode hvor de ikke har tid til at tage vagter. Samtidig vil de, når de melder sig ind igen, have gavn af det arbejde FADL har gjort i den periode de ikke var medlem, i form af overenskomstaftaler o.l.
Holdningen fra FADLs side er altså at man som medlem også drager nytte af arbejde udført i perioder hvor man ikke var medlem, og derfor skal være med til at betale også for dette. Det handler om solidaritet og et ønske om kontinuitet blandt medlemmerne. [/quote]

Det arguemntet holder altså ikke. De gjør jo bare deres jobb. Det er jo hva en fagforenig gjør. Jeg kjenner mange klubber og foreninger som gjør det samme for deres medlemmer, men det er første gang jeg opplever at en fagforening krever betaling av kontigent med tilbakevirkende kraft. Vi er jo studenter og det vil jo være perioder hvor vi ikke kan jobbe, perioder hvor vi trenger til å bruke mer tid på studiene enn jobben. Dette må de jo ha forståelse for, men sånn virker det ikke når de komme med sånne desperate regler for å holde fast på oss. Vi er jo først og framst medisinstudenter og ikke SPV-er eller vientialtører.

Er det ikke også FADL som forhandler overenskomst for lægevikarer?

Tjo, det er der rent faktisk nogen, der godt gider… Måske du bude lade være med at hyle sådan op, hvis FADLs information i virkeligheden er så kedelig for dig ?

[quote=“Antzbo”:2jksk0qk]Der er blot nogle ganske få personer, der bruger mere tid på at kværulere end at komme med konstruktiv kritik. Ræven og rønnebærrene??

[/quote]

Sjovt du skulle nævne det, - det eneste tidspunkt du velsigner os med din tilstedeværelse er når FADL kritiseres - ved ikke hvem der er kværulanten her.

Med hensyn til din kommentar om fagforeningerne, er det jo sjovt at alle de fagforeninger du nævner netop har lavere kontingenter end FADL. Når det er sagt er den eneste del af FADL der berettiger præfixet “fag” jo vikarbureaet og lægevikariaterne. Lægevikariaterne er der mange der tager udenom FADL, og personligt kender jeg ikke ret mange andre mennesker uden for studiet der går med i en fagforening, for at være aktiv ved et vikarbureau - det jeg talte om mht. foreninger var studenterpolitiske foreninger ved universiteterne - deres kontingenter ligger næsten alle sammen dernede af - men ok så får de heller ikke den overenskomst med, der årligt forhandles for folk der mangler 2år eller mindre tilbage af deres studie.

og så gider jeg for øvrigt ikke “kværulere” mere om den her tråd. For mig er det her bare endnu et eksempel på hvordan FADL behandler sine medlemmer - du kan eventuelt tage FADL-hatten på Torben, og så lave en hurtig rundspørge på hvor mange studerende der kender til 1-års reglen udenfor kredsforeningens bestyrelse og MOK’s redaktion - personligt troede de mennesker jeg nævnte det overfor, simpelthen ikke på det var rigtigt - jeg havde dog selv hørt om de i forbindelse med min daglige gang her på studmed.dk

Jo.

Nu vil jeg ikke spare dig - det er allerede blevet sagt (en del af en debat er også at høre hvad andre har at sige og evt ændre holdning!), men du ér blevet informeret om reglerne, og hvis du ikke gider at læse informationerne i MOK eller Sund&Hed, høre efter, hvad FADL siger, når de informerer om vilkårene, så er det vist dit eget problem. Det er muligt, at det er kedeligt at læse FADLs indlæg og andre meget vigtige oplysninger i MOK, men hvis du så bliver fanget i ikke at vide hvad der foregår, ja så er der ikke andre at brokke sig over end dig selv.

Du kunne jo også selv have spurgt til vilkårene ved udmeldelse og senere genindmeldelse (Du kunne fx have fået kontingentfritagelse (det har jeg i hvert fald fået fordi jeg er på udveksling, jeg ved ikke, hvordan vilkårene ellers er for dét) i stedet for at melde dig ud.).

Og desuden: Du skriver vel heller ikke under på en hver anden kontrakt uden at læse, hvad der står i den? Du har selv et vist ansvar for at holde dig a jour med gældende regler.

Jeg forholder mig slet ikke til rimeligheden i at skulle betale “strafkontingent” eller FADL som organisation, men udelukkende til, hvad jeg synes ikke er berettiget kritik over manglende information.

Astrid