Er i tvivl om studie

Hej folkens

Jeg er ny bruger på stud.med og ønsker gode råd. Jeg vil sige, at jeg ikke er stud. med., men stadig inden for det sundhedsfaglige felt :slight_smile: . Jeg er kommet i tvivl, om jeg er kommet på den rette hylde uddannelsesmæssigt. Jeg forventer at dimitere som ergoterapeut til januar 2011 og har lige afleveret bachelorprojekt i december og er forresten 22.

MEN Jeg har i længere tid følt, at jeg ikke var kommet på den rette hylde. Er det naturligt at føle sådan som næsten-nyuddannet? Desuden har søgt litteratur om medicinuddannelsen og synes det lyder enormt spændende. Jeg har længe tænkt på, om det ville være dumt at søge ind på medicinstudiet eller supplere mine hf-fag. Er det samtidig dumt at have brugt 3½ år på at læse til ergoterapeut for senere at skifte uddannelsesretning? Eller hvis jeg søger ind på medicinstudiet, vil mit ergo-studie kunne give en fordel evt. i kvote 2?

Jeg har haft medicinske fag som anatomi, fysiologi, neurologi m.m… og ved, hvad de indebærer fagligt, samt hvilken arbejdsindsats, der skal lægges i fagene for at lære det. Desuden har jeg været i adskillige praktikker på sygehuset, i kommunen, psykiatri m.m… og haft arbejde i hjemmeplejen. Jeg brænder meget for fagene og ville gerne fordybe mig mere i dem i virket som stud.med.

Hvad mener I? Please help :slight_smile: . Det føles dog så langt at skulle supplere hf-fagene og derefter søge ind på medicin, når gennemsnittet er så højt. Har et gennemsnit på 7.2 efter ny skala. Det er 8, et eller andet. på den gamle skala. Skal jeg give op eller bare fortsætte som ergo?

Hej.

Jeg vil helt klar tænke sådan her: Hvordan vil jeg have det med mit arbejde som ergo de næste 30 år? Vil jeg være glad hver morgen, når jeg skal på arbejde?
Der er overhovedet ikke noget galt i at have en uddannelse inden man søger, efter min mening. Det er snarere en fordel synes jeg. Mange af dem, jeg selv går på hold med pånær mig selv, var i slutning af 20’erne og fik prøvet ting inden de søgte på studiet. Jeg kan godt føle dig i, at du måske skal supplere visse fag osv…Men mit råd er nok: Hvis du vælger den vej så skal du også gøre det til ende og give den fulde arm. Du kan med sikkerhed drage nytte af Ergo både fagligt men også mht. kvote2.

Så summa summarum: hvis du er interesseret i studiet + har lyst til at bruge de næste pr år på noget udfordrende, krævende og spændede så kast dig ude i det og give den fulde arm… :wink:

Pøj pøj.

Hvad er det der trækker ved at være læge?

Så vidt jeg ved, som ergo, tjener man rimelig godt, og der er pt kontakt med mulighed for lidt forskning også.

Hej du og glædelig jul!

Meget kort om mig: Jeg har læst multimediedesginer, biologi, farmaceut, psykologi og nu medicin. 27 år. Havde 6,4 efter ny skala.

Jeg havde det lige som dig…hvis det var for pengenes skyld skulle jeg blive i farmaci (39.000 kr startløn) MEN det handler jo dybeste set om hvad man vil lave et langt stykke af sit liv.

Jeg er lykkelig for at få muligheden for at læse medicin…synes du skal hoppe ud i det! Gør ergo færdig, det er godt i kvote 2 ansøgning (viser du kan fuldføre et studie) og få skrevet en knald god ansøgning:)

Intet er spild. Det er ikke målet der er vigtig, det er processen;)

Held og lykke!!

Hej folkens

Tak for tilbagemeldingerne :slight_smile: . Jeg havde virkelig følelsen af, at jeg havde spildt 3½ år på et studie, hvis jeg ikke ville beskæftige mig med det senere. Jeg gør det færdigt og ser, hvad det bringer af arbejdsmuligheder. Ergoterapeuter tjener ikke specielt godt. Det var ikke grundet lønnen, at jeg valgte det. Kan ikke huske den præcise startløn, men den er omkring de 20-21.000. Jo mere erfaring man har inden for feltet, desto højere kommer man op i løntrin til ca. 27.000 (kræver mere end 5 års erfaring).

Jeg synes, de medicinske fag er enormt spændende samt patientkontakten. Når jeg har været i praktikker på sygehuset (ortopædkirurgi og neurologisk afdeling) har jeg nydt at have med patienter at gøre, der f.eks skal undersøges eller genoptrænes grundet funktionsnedsættelser. Jeg har syntes, det var spændende at lave f.eks. skulderundersøgelser, undersøgelser af mund og svælg, sansemotoriske undersøgelser primært for patienter med apoplexi. At kunne hjælpe patienten i gennem et forløb, således at denne bedre klædes på til at klare hverdagen med funktionsnedsættelsen.

Jeg har undervist i selvforsvar i nogle år. Jeg har oplevet 2-3 gange, at klubkammerater har fået en skulder af led eller været tæt på at besvime. Der har jeg været glad for at have viden om, hvordan personen kunne hjælpes. Jeg har intet imod tanken, om at bruge 6 år på medicinuddannelsen. Kan godt lide at tilegne mig faglig viden.

Har hørt, det er muligt, at supplere studentereksamen på universiteterne. De tilrettelægger suppleringskurser for faglærte. Hvordan har I gjort, hvis I har skulle supplere?

Det er mange år siden jeg tog suppleringskursus i kemi (i sin tid for at komme ind på biologi). Men da jeg allerede har studeret på farmaceut i 2 år var det ikke nødvendigt for mig at supplere!

Hvis jeg var dig ville jeg skrive til studievejledingen hvordan og hvorledes det fungerer;)

Kontaktoplysninger
Vejledning & Optagelse
Fiolstræde 1
1171 København K

Telefon 35 32 26 26
Fax: 3532 3900

Email: [email protected]
(Du vil få svar senest 5 hverdage efter din henvendelse).