Er jeg for dum til Med. studiet?

angående de 8-10 timer om dagen…

Her på 3. har jeg i perioder kørt 10-14t i døgnet. Nogen fra min klasse har endda holdt fuld damp længe inden “eksamens-læsningen” begyndte.
Det siger det meste når röngeten-fremviseren er booket til kl 4 om natten (ok, det var godt nok også ugen op til spotten, men alligevel). Min pointe er bare at man til tider ikke får planlagt alt for godt, og så må man forbedrede sig på nogle hårde perioder. Men det er altså mere undtagelsen end reglen, hvis man ellers bare får lagt læsebyrden ud over hele semesteret.

En af forlæserne sagde at gennemsnittet vist sidste semester lå på 70 t/ ugen. Overkill? tjaa, men 3. vil, for mit vedkommende, være det bittreste af alle æbler at skulle bide i - igen!

Men så må jeg også sige at på 1. og 2. så var jeg ikke i nærheden af det her niveau, og det gik fortrineligt.

Det er ikke så slemt når man først sidder i det, og langt det meste af tiden i løbet af et semester har man da et helt fint liv ved siden af. Man vokser med opgaven, og til sidst føles det ikke som den uoverkommelige byrde det kunne lyde som om.

Mvh
/M

Jeg har læst indlæggene igennem - og synes der er kommet nogen gode forslag frem om, hvordan man kan sammensætte en plan for semesterets læsning - således at man når det man skal, og holder fri med god samvittighed.

Een ting kan jeg dog godt tænke mig at tilføje til debatten. Du undrer dig flere gange over, om du er “for dum” til studiet". De tanker er du nødt til at skyde ud af hovedet - de er ikke til noget som helst konstruktivt.

I min studietid tror jeg, at jeg har mødt mange af dine ligesindede. Folk der læser som vanvittige dag og nat - hele semesteret igennem, og som alligevel aldrig rigtigt var klar til eksamen. De fleste var pudsigt nok piger. Min påstand er, at du er nødt til at lære dig selv at lægge tingene fra dig. Du kan umuligt få noget konstruktivt ud af at læse mere end 8 timer om dagen gennem semesteret.

Jeg har altid haft det syn på læsningen, at det jeg læste også skulle have tid til at sive ind. Derfor har jeg tvunget mig selv til at smække bøgerne i, når jeg kunne mærke at det jeg læste, ikke rigtigt bed på sidst på dagen. Desuden er min påstand, at den med at “boge” den mange timer i weekenderne - det går heller ikke i længden. Selvfølgelig kan man være kommet bagud og derfor være nødt til at læse noget op i weekenderne - men det skal være undtagelsern - ikke regelen.

Mit råd til dig vil være: Lav en læseplan, følg den, og husk så at holde fri når du har læst det igennem du skal - det tjener ikke noget formål at blive siddende og læse 10-12 timer hver dag hele semesteret - du skal ud og have nogen andre input, mens din hjerne får tid til at arkivere det, som du allerede har læst.

jeg er færdig cand. med.
jeg kan sagtens genkende mange af problematikkerne her. Jeg kom nogenlunde igennem studiet uden at dumpe mere end nogle få gange. Til gengæld så synes jeg, at jeg nu går rundt med et mindreværdskompleks fordi jeg fra gymnasiet og folkeskolen var vant til at få mange tocifrede karakterer.

Jeg var forholdsvis stabil til at bestå eksamen 1. gang (dumpede "selvfølgelig nogle få gange), men når jeg hører om studerende der bliver færdige med et snit der er ligeså højt som det de kunne præstere i gymnasiet så tænker jeg også at jeg nok er for dum til at være læge selv om jeg er færdig.

Jeg er ikke kommet godt i gang med det videre karriereforløb, da jeg nu er inde i en fase med børn, som det kræver stor vilje at komme “ud af” igen.

Dvs. at komme i gang med en karriere samtidig med at jeg har små børn.

Nå men for lige at komme til sagen.

Det jeg ville sige det er, at hvis du som startede tråden er sikker på, at du brænder for at være læge, så er du faktisk ret heldig.
At studere handler som så meget andet mest om at vide hvordan man gør - altså teknik.

Jeg tror, at du får din hjerne til at brænde totalt sammen med den måde, du læser på.

Det er som om, du har besluttet at bare du er helt vildt flittig så skal det nok give bonus. Men sådan fungerer hjernen ikke!
Hvis du gerne ville gennemføre et marathonløb så skulle du heller ikke løbe 42 km eller hvor meget det nu er hver dag lige indtil løbet.
Så ville du lynhurtigt få så mange alvorlige skader, at du måske aldrig kom til at løbe rigtigt igen.

Så du har ret! Du læser simpelthen alt for meget og så totalskader du din hjerne og du blever mere og mere ked af det, fordi du i stedet for at standse op og få en god teknik bare (løbetræner) læser mere - og så kører det hele i sort.

Jeg synes du skal betragte det at studere som et arbejde.
Der er kommet nogle rigtig gode forslag her.

Det er egentlig ikke så svært at lære pensum - selv med et snit på 8, så kan du sagtens det. Undersøgelser har også vist, at folk der kommer ind gennem kvote 2 med lidt lavere snit gennemfører mindst ligeså flot som dem der fik en anelse højere karakterer i gymnasiet.

Men du vælger hvor lang din arbejds(studie)uge skal være, så fordeler du de timer ud på ugen.

Så er det meget vigtigt, at du også lægger en masse sociale aktiviteter ind i dit skema. Du bliver sindssyg og går i sort hvis du bare skal sidde alene og læse døgnet rundt eller kun ses med din læsemakker.

Hvis du f.eks. har læst fra 8-16 og har fået lavet noget effektivt, så skal du belønne dig selv.
Så skal du lave noget der kan bygge dig op på andre områder - SOCIALT - så du har energi til at læse.

For at være en god studerende skal man være en glad studerende.
Så du skal tvinge dig selv til at bruge tid når du har fri på noget sjovt sammen med andre. Sport er også rigtig godt for hjernen. Sund kost betyder også rigtig meget og at drikke rigeligt med vand.

Men alt dette hjælper så i sidste ende ikke, hvis du læser forkert.
Dvs. det allerførste spørgsmål du skal stille dig ved starten af hvert semester er: HVORDAN ER EKSAMEN?

Der er meget stor forskel på om det er mundtlig, skriftlig, regneopgaver, tekstspørgsmål, multiple choice, praktisk eksamen osv.

Det betyder alt, at du målretter din læsning efter eksamen - det kan godt være, at du f.eks. er blevet rigtig god til f.eks. kemi.
Men hvis eksamen i kemi er at regne en masse opgaver og du har brugt tiden på læse teorien i stedet for at øve dig i at tænke i opgaver så dumper du med et brag selv om du kan stoffet.

Du er nået over halvvejs allerede, når du har forstået hvad det er for en eksamen du skal op til.
Da pensum ofte er meget stort er det også vigtigt at du hele tiden overvejer, hvad der er need to know og hvad der er nice to know.

Nice to know giver måske høje karakterer - men uden need to know så dumper du igen.
Måske kan du en hel masse detaljer a la nice to know men hvis ikke du kan det vigtigste basale så får ikke et 6 tal selv om du måske kan en hel masse der kunne give 11.

Du skal først og fremmest tænke over hvor skal jeg hen - ligesom hvis du skulle besøge en ny ven og skulle følge et kort for at komme derhen.

Den måde du læser på lyder meget kaotisk som om du beslutter dig til at gå hen til rådhuspladsen men du ved ikke hvordan du kommer derhen - så du går bare ud af døren og går og går og går - og farer mere og mere vild og bliver mere og mere udmattet.

Det handler om at være klog på den måde, at man skal bruge sin energi rigtigt. Studiet er hårdt og kræver flid - men flid alene kan føre dig på vildspor.

Du skal være passende flittig og bruge din energi meget målrettet.

Så for at opsummere:
1)hvor skal du hen? - hvad er eksamensformen, hvad er nice to know og hvad er need to know i pensum.
2)hvordan kommer du derhen - læg en plan ligesom hvis du havde et job hvor du møder f.eks. fra 8-16.
3)hold fri og lad op. Det sociale er livsvigtigt - ellers brænder du ud.
4)hold dig i form, drik masser af vædske og spis sundt.
5)Det er også min erfaring, at en læsemakker er en rigtig god ting -
fordi det ellers kan blive meget ensomt, at skulle sidde alene og læse så mange timer hver dag. Og I kan støtte hinanden og supplere hinanden.

Og så kan jeg godt forstå hvis du synes 1. del er kedelig.

At du synes det kvalificerer dig næsten endnu mere til at blive læge efter min mening - for hvis du syntes det var spændende at sidde og læse kemi og den slags så skulle du jo hellere være forsker i et laboratorium end ud og snakke med levende mennesker.

Hvis du ved, at du vil komme til at kunne lide hverdagen som læge, så har du valgt rigtigt. At klare studiet er 90% teknik - overblik og struktur!
Det med at være klog er mere at være klog på at få struktureret den afgrund af frihed man får som studerende. Det er i virkeligheden det, der er svært mere end det er pensum.

Mvh. Helene

Lige en tilføjelse:

Selv om jeg sympatiserer med dig, at alle de bittesmå detaljer i f.eks. biokemi, histologi osv. kan være kedelige - og ikke særlig relevante for det kliniske lægearbejde - så prøv alligevel at finde det spændende og interessante i pensum.

Jeg tror igen, at hjernen er indrettet sådan, at hvis du som du skriver, ikke synes at studiet er spændende, så har du allerede ubevidst kodet din hjerne til, at det her ikke særlig vigtigt - det behøver jeg ikke huske.

Så kan du læse pensum igen og igen, men du husker ikke meget, for du kan ikke tvinge hjernen til at huske ting, som du selv allerede har kategoriseret som kedelige og dermed uvigtige.

Så en god strategi kunne også være bevidst at lede efter de områder i pensum, som du umiddelbart synes er spændende, tage udgangspunkt i dem og så breder det sig måske.

Jeg tror godt du lidt kan beslutte dig for, at kigge med positive briller på pensum. Så vil det være nemmere og sjovere at lære og du er inde i en positiv spiral.

Jo mere sjovt og rart du kan gøre dit studieliv jo bedre er det.
Det hjælper ikke at du nægter dig selv at have det rart for det består du ikke af. Så arbejde på at finde det sjove - guleroden i pensum og guleroden i din hverdag som studerende.

Du pisker dig selv i stedet og får dig ikke til at præstere optimalt som du helt sikkert ellers kunne.

(jeg har selv begået en masse fejl mens jeg læste - det kunne være fedt at kunne starte igen - blot med den erfaring jeg har nu ).

Jeg synes også, at de studerende overlades alt for meget til sig selv uden ret megen vejledning. Det synes jeg er en dårlig måde at forvalte blomsten af Danmarks ungdom på. Ensomhed, isolation og præstationsangst og mange der falder fra på trods af en god hjerne er da vist et stort problem på alle studier.

Dyrk studiemiljøet - hvis der et et - hvis alle sidder og boger den kan det være lidt svært :smiley: men mon ikke der altid er nogen der har lyst til være lidt aktive?

Gå til festerne, lav andre aktive ting på uni - det giver mere energi end det tager og fastholder dig i miljøet - selv om det ikke virker som om det er studierelevant.
Men det kommer mange gange tilbage at engagere sig i studiemiljøet, så længe du også får læst pænt.

Mvh. Helene

Meget gode pointer Helene! Selvom noget af det var lidt for symbolsk for min smag :stuck_out_tongue:

Og så vil jeg tilføje lidt af min sparsomme erfaring her fra 1. sem. m.h.t. det sociale: Det er ikke kun at koble af og se andre mennesker - een af de bedste måder for mig at få overblik og ro til koncentration var at snakke med andre fra holdet om deres læsning. Uheldigvis blev vi til sidst spredt for alle vinde, og min eksamenslæsning endte i sololøb i 2 mdr… Så da jeg mødtes med én fra holdet kort før eksm. og fik vendt pensum og tankerne, var jeg nærmest et andet menneske.
Der blev overblik, ro (jaja, lidt da) og mål at gå efter. Og jeg bestod tentamen :stuck_out_tongue:

hej P!
Til lykke med eksamen! Og nyd livet inden det hårde efterårssemester starter!
Mvh. Helene.
Men så kommer der jo nok også nogle fester - (når semesteret starter)så der er jo også noget at glæde sig til.

Blev du nogensinde færdig??