Erfaring ved studiestart

Hej alle

Jeg skal begynde mit studie på SDU, februar 2011 og er ved at sprænges af uvidenhed. Derfor vil jeg gerne høre om jeres erfaringer:

Hvad i oplevede og tænkte? (Studiestarten, informationerne fra uddannelsesstedet, andet?)

Hvad i undersøgte på forhånd og hvad I ønsker, I havde undersøgt? (Studiebøger/boglister, FADL/arbejde, andet?)

Hvis der var noget som I gjorde rigtigt eller forkert, så kunne det måske hjælpe mig.

På forhånd tak, Eva

Nu går jeg på KU, men jeg kan da godt give et par råd. Jeg undersøgte eller forberedte ikke rigtig noget på forhånd. Du får en del info fra uni før studiestart og på KU er der tilknyttet en tutor til hvert hold som giver en masse info omkring bøger, læseteknik, studiemiljø, FADL, studenterklub mm. Jeg tænker ikke tilbage og fortryder der ikke var noget jeg undersøgte på forhånd. På 1. sem har man masser af tid til at sætte sig ind i hvordan tingene foregår. Du behøver ikke stresse over ting du ikke ved endnu, for det kommer helt naturligt når du kommer i gang. Jeg tror ikke tingene er meget anderledes på den front på SDU end på KU.

Esben

Hej Eva.
Jeg startede på sdu i 2008. Har hørt man godt kan tage FADL’s SPV kursus inden studiestart, hvis du skulla være interesseret i det. Ellers undersøgte jeg ikke det helt store inden studiestart. Man får både tilkoblet en faglig og social tutor. Hvor den faglige nok skal sætte jer ind i hvad der skal ske, hvor lokalerne ligger henne, hvilke bøger i skal købe osv.
De sociale tutorer sørger for de sociale aspekter, så man bliver bedre rystet sammen, både introdage, aften arrangementer og rustur.
Kan godt forstå du er spændt, det var jeg også!! Du har også noget at glæde dig til… Indtil studiestart syntes jeg, at du bare skal slappe af og nyde julen, så er det jo lige om lidt du skal igang, og så skal alt nok falde på plads :slight_smile:

“Har hørt man godt kan tage FADL’s SPV kursus inden studiestart, hvis du skulla være interesseret i det.”

Er der evt. nogen der kan bekræfte dette? :slight_smile: Jeg ender nok også som vinterstarter næste år, så det ville være lidt lækkert hvis det var muligt at tage det første FADL-kursus inden studiestart.

[quote=“Fusciante”:1lx0nu4g]“Har hørt man godt kan tage FADL’s SPV kursus inden studiestart, hvis du skulla være interesseret i det.”

Er der evt. nogen der kan bekræfte dette? :slight_smile: Jeg ender nok også som vinterstarter næste år, så det ville være lidt lækkert hvis det var muligt at tage det første FADL-kursus inden studiestart.[/quote]

Jeg kan. Men skriv til dem, og hør dem ad, da det ikke er nogen garanti.

Ja, jeg har også selv talt med en fra Fadl, der sagde at man kunne starte at ta’ kurset i januar, hvis ens studie startede februar. Så du kan starte på kurset, men når ikke at blive færdig inden dit stuide starter.

Ang. spørgsmålet om forberedelse inden studiet så havde jeg selv ingen - overhovedet. Var endda også vinterstarter tilbage i '07 så jeg havde som sådan masser af tid.
Den valgte jeg at bruge på at arbejde og flytte og feste så meget jeg overhovedet kunne. Og det fortryder jeg bestemt ikke. Uanset hvor meget du forbereder dig til studiestarten så vil den altid være meget travl og der er en bunke nye sager at sætte sig ind i og en ny måde at leve og læse på - og den bliver man, som det også er nævnt, ret godt introduceret til når man starter.
Så slap af og tag det roligt - og glæd dig, for det bliver vildt fedt.!

Ang. FaDL så kører der i Århus kurser à to gange (om foråret og om efteråret) dvs at man nu ikke kan nå at tilmelde sig et kursus inden studiestarten. Ved intet om de andre lokalafdelinger, så alle er velkomne til at se bort fra denne kommentar.

Tak for alle de dejlige svar, de har beroliget mig en hel del :slight_smile:

Glædelig jul

BTW. Nyd din juleferie; der kommer til at gå lang tid før du kommer til at oplve den igen!!! :slight_smile: Den ligger nemlig altid midt i eksamensperioden :shock: