Essentials of Medical Statistics - Betty, Kirkwood

Betty R., MA MSc Kirkwood

Paperback: 512 pages
Publisher: Blackwell Science Ltd; 2Rev Ed edition (5 Jan 2003)
Language English
ISBN-10: 0865428719
ISBN-13: 978-0865428713

Statistik er nok ikke et højprioritetsfag for mange medicinstuderende, men denne bog er faktisk en rigtig god lærebog.
Pædagogisk, systematisk og så er den faktisk ikke så dårlig endda at have stående på hylden til man en dag skal skrive en artikel eller måske endda forholde sig kritisk til an statistisk analyse… :slight_smile:

Jeg er faktisk helt uenig.
Jeg synes bogen er dårlig, upædagogisk, og helt igennem dårlig.
Jeg forslå at man kigger på alternativer, hvis man skal i gang med statistik.
Kig evt på “At a glace” bog serien eller kig på amazone.com, og se hvad andre læser efter.

Denne bog forklare statestik på en måde jeg mener gør statestik håndgribeligt. Dt hjælper hvis man kan sin matematik men det er ikke en nødvendighed. Den tager alle de væsnetligste statistiske metoder med og bør læses af alle der skal læse videnskabelige artikler eller selv skrive dem. Selv om dit studie ikke priotere statestik, bør du gøre det.

Som ebsen skriver, skulle denne bog også være ganske god når man lang tid efter undervisningen igen får brug for statistik - det er ihvertfald hvad jeg har fået at vide af ældre, forskningsaktive studerende (jeg står selv overfor at skulle lave noget statistik i forskningsøjemed, og er blevet anbefalet denne bog igen).

Og selvom at statistik ikke ligefrem var mit yndlingsfag, så var jeg da tilfreds med bogen. Især at kapitlerne ikke er så lange er efter min mening en fordel, når det drejer sig om et fag hvor man ofte må læse sagerne flere gange.

Men jeg har ikke læst andre statistikbøger så jeg kan ikke rigtig sammenligne den med evt. alternativer.

Opdateret til 2003 udgaven