Et spørgsmål ang. KU

Hej,
Jeg er blevet optaget på KU(kvote 2) i år med start september, men jeg har sagt nej til pladsen pga. alvorlig sygdom i familien. Jeg er meget motiveret for at læse medicin, det ville være det aller største for mig. Jeg har valgt at søge igen til næste år når jeg føler mig helt klar til at starte og det hele er kommet lidt på afstand, velvidende at det ikke er sikkert at jeg får en plads:) Mit spørgsmål er: Når jeg skal skrive mot. ansøgning vil det så være en god ide at nævne at jeg er blevet optaget i år og hvorfor jeg har valgt som jeg har gjort? Tror I at “optagelsesudvalget” vil tænke at jeg har haft min chance for at blive optaget og se det som noget dårligt imod mig? Jeg prøver at kvalificere mig yderligere i løbet af året, så jeg ikke “kun” har de ting jeg er blevet optaget med i år, jeg har det bedst med at gøre alt hvad jeg kan og få yderligere kvalifikationer for at gøre mig eget til en plads.

På forhånd tak for hjælpen:)

ups, prøver igen

Hejsa

Nej, det tror jeg ikke er en god idé. Giv den gas med hvor meget du gerne vil det og hvad for nogle tricks du ellers hev op af hatten sidste gang. Lad være med at nævne det anden. Det ville alligevel nok ikke være til din fordel. Jeg tvivler på at de har en liste liggende fra det ene år til det andet med blacklistede folk, så jeg ville umiddelbart tro at din chance er præcis lige så stor som sidste år. Det ville være jævnt meget mérarbejde, hvis man skulle registrere sådan noget…

Pøj pøj

Hej Søren,
Tak for dit svar.
uh ha ja chancerne for at komme ind er på lige fod med alle andre.
Jeg er ikke helt sikker, men tror heller ikke at det ville være en fordel, men synes måske også at det siger noget om min motivation hvis jeg nævner det- Altså man siger jo ikke bare nej til en plads, som man har drømt om så længe.
(Studievejlederen fra KU som jeg snakkede kort med syntes at det var en god ide at nævne det, så jeg ville bare lige høre lidt flere meninger).

Jeg ville nok nævne det. De har jo registreret et eller andet sted i systemet at du sagde nej til pladsen, om de så kigger på det næste år ved jeg ikke. Men hvis de gør, er det jo dumt ikke at have mulighed for at forklare sig. Desuden havde du jo en god grund til at sige nej så jeg tror på ingen måde den kan ramme dig negativt, at du nævner det. De er jo ikke onde så jeg tror godt de kan forstå dine bevæggrunde.

Held og lykke med det hele.

Der kan efter min mening ikke være noget galt i at nævne årsagen til, du sagde fra i år, trods den givne studieplads.
Det vil se troværdigt og ærligt ud, så gør det bare.
Men vær dog varsom med at tale for meget derom - omtal det kortfattet, idet du igen næste år siger og gør alt det gode og fornuftige, der fik dig ind på studiet i år.

Masser af held og lykke med det :doc:

Hej tinnie og Michael,
Tak for jeres svar.
Jeg tror også at jeg vil nævne det, bare kort og slet ikke skrive meget om det, men mere fordi at jeg måske også synes at det hører til “min historie”/hvad jeg har lavet de sidste par år.
Der er et par måneder at finpudse ansøgningen i :wink:

Jeg ved godt det er for sent nu, men tænkte på om du forsøgte at få udskudt din studiestart til feb eller næste sommer? Bare nysgerrig om universitet ikke vil give den mulighed, når der nu netop forekommer særlige omstændigheder.
Og til dit spørgsmål. Jeg vil helt klar nævne det. Jeg ville enda undersøge om du kan få en eller anden form for dispensation eller “særbehandling” (det kan du nok ikke , men jeg ville forsøge :slight_smile: )

Jeg ved godt det er for sent nu, men tænkte på om du forsøgte at få udskudt din studiestart til feb eller næste sommer? Bare nysgerrig om universitet ikke vil give den mulighed, når der nu netop forekommer særlige omstændigheder.
Og til dit spørgsmål. Jeg vil helt klar nævne det. Jeg ville enda undersøge om du kan få en eller anden form for dispensation eller “særbehandling” (det kan du nok ikke , men jeg ville forsøge :slight_smile: )

Hej Smukkesally,
Tak for dit svar.
Jeg har prøvet (har også ringet på forskellige tidspunkter, for ikke kun at snakke med den samme:)), men det kunne ikke lade sig gøre(vil gerne først starte til sommer hvis muligt). De vejledere jeg har talt med har heller ikke nævnt det som en mulighed, men at jeg må prøve at søge ind igen og kvalificere mig som alle andre.
Jeg er kommet frem til at jeg vil nævne det i ansøgningen fordi det på en måde hører med og som “tinnie” skriver, er det dumt ikke at kunne forklare sig, hvis de af en eller anden grund kan se at jeg har fået tilbudt en plads i år.
Jeg tror dog at jeg vil forhøre mig endnu nærmere omkring reglerne for (tilsagn)/dispensation, så har jeg ihvertfald prøvet og er blevet klogere på det.