Et spørgsmål til kommende turnuskandidater fra SDU og Aarhus

Yes du ramte et ømt punkt - er generelt meget imod den måde stud. med optages fra gymnasiet af. Men lad nu det ligge, det kunne være dejligt hvis du forholdte dig til resten af min post - som trods alt omhandler det vi diskuterer her :slight_smile:

Jeg er forresten (ikke så overraskende :slight_smile: ) meget enig i Christoffers
indlæg, måske mest fordi han har mentalt overskud til at kritisere den meget hyppige brug af statistik her i debatten - jeg orker simpelthen ikke at sætte mig ned med lommeregnere og begynde at bøje statistikker så de passer mine argumentationer bedre :smiley: :twisted: (hvorfor jeg derfor heller ikke rigtig kan forholde mig, til de sikkert meget rigtige, statistikker opgivet af Rune)

Jeg er også skidebange for at ende i den modsatte ende af landet end min mand og to børn, og derfor synes jeg vi sku holde op med den her “mudderkastning” imellem landsdelene, og i stedet komme med nogle konstruktive forslag til, hvordan turnusordningen kunne laves så vi alle blev tilfredse, uanset hvilken landsdel man læser i og hvor man gerne vil hen…

Turnusfordelingsscenarie:
De færdige kandidater søger deres turnusplads som alle andre søger job.
En ansøgning. Ingen bliver snydt, men desværre medfører dette, at ikke alle måske er i stand til at opnå en turnusstilling, hvorfor denne vil være arbejdsløs cand. med.

Så måske man burde være lidt lidt mindre kritisk over for de forskellige ordninger. Der er trods alt nogle mennesker, der skal flytte sig uanset hvilken måde vi vender og drejer problemet. Vigtigst af alt - vi er sikret en turnusstilling efter endt kandidat.

Jeg er selvfølgelig klar over, at der sidder en hel del derude, som ville være kede af at skulle rykke familien op med rode og flytte til en anden landsdel.
Netop derfor vil jeg her ikke skrive noget negativt om salg af turnusnumre. Jeg ved ikke, om jeg ville sælge mit eget nummer, når jeg engang kommer dertil, men lur mig om ikke en børnefamilie ville betale nogle kilo for at undgå at flytte til langt-pokker-i-vold by.

Kritikken er derfor, at vi skal være lidt gladere for det vi har og ikke fokusere så meget på det vi ikke har. Som Smølfine siger så kom med konstruktive forslag.

vh Christian

Endelig noget fornuftig snak. Hvor har I ret, mudderkastningen kan man jo overhovedet ikke bruge til noget.
Det nuværende system som det er nu er muligvis ikke noget sjovt system, men et eller andet sted er det vel nærmest den eneste mulighed.

Dog kunne man godt undre sig lidt over at lige præcis læger er den eneste faggruppe der har dette system. Derfor er min mening, at skal der ikke være lodtrækning, så skal vi sgu søge arbejde på vilkår med alle andre. Altså på baggrund af karakterer, forskningserfaring, antal timers studierelevant arbejde mv… Det ville der vil ikke være noget galt I??? Udover risikoen for arbejdsløshed selvfølgelig.
Derfor eksisterer der, sådan som jeg ser det, to. Enten den fuldstændige tilfældige lodtrækning, sådan som det er nu - uden underlige ordninger med at en jyde ikke må tage til københavn og en københavner til jylland. Eller, som resten af det danske arbejdsmarked, søge om turnusplads på baggrund af kvalifikationer (og dermed også bekendtskaber som overlæge-fædre mm.).

Skal jeg være helt ærlig ved jeg helt personligt ikke, hvad jeg foretrækker. Men i hvert fald bliver jeg pisse sur, hvis det ikke falder ud til min fordel, når jeg om to år skal i turnus - jeg vil fandme blive i Århus - og jeg bliver skide sur på alle andre og synes det er deres skyld, hvis ikke jeg får MIN vilje.

Jeg vil lige bruge en post på at beskrive hvordan journaliststuderende klarer deres praktik pladser, som et bud på hvordan det kan gøres og ikke hvordan det burde gøres.

(De skal i 1½ års praktik, dog ikke som afslutning på deres uddannelse)

Det hele starter med, at de enkelte nyhedsredaktioner, aviser, ugeblade, tv radio osv. opslår deres ønsker til en praktikant som et normalt job-opslag. Den enkelte skal så søge via ansøgning som helt normal arbejdsplads. For at en studerende ikke bare søger vildt, så er der en begrænsning på 5 ansøgninger per student. På en given dag afleverer studenten en stak med fem kuverter til studiekontoret.

For ikke at give enkelte praktiksteder en fordel eller en udnyttelse af at de får en given ansøgning lidt tidligere end de andre steder så samles alle praktikstederne og alle ansøgerne på journalistskolen på en dag kaldet panik-dag.

Alle praktikstederne får et lokale og alle eleverne samles i kantinen med deres mobiltelefon tændt.

Kl 08 tager praktikstederne deres stak af ansøgninger og begynder at læse igennem stakken og når de finder en de kan lide ringer de til vedkomne og kalder vedkomne til samtale. Og ja, uheldigt hvis man ligger nederst i stakken.

De studerende sidder så bare og venter på at telefonen ringer imens de kan se at der bliver færre og færre i kantinen.
Klokken cirka 15 er der frit lejde og de studerende går så rundt på gangene for at finde nogle praktikpladser der ikke er besat endnu og tager ofte det første det bedste. (Til de sidste bliver der en ny søgerunde, men det plejer ikke at være mere end en håndfuld)

Det var bare for at give et eksempel på hvordan man gør det andre steder. Og jeg synes måske de har fanget en pointe. Nemlig, at hvis man selv skal søge sin plads, hvad skulle der stoppe mig for at smide 35 ansøgninger bare i østjylland plus dem til vejle, horsens, hobro og andre der ligger indenfor time-grænsen.

Men når det er sagt, så er jeg åben overfor andre forslag end tombolaen, især med de nye regioner hvor et højt nummer, nok vel kan give mig region midtjylland, men det kan jo betyde, århus såvel som ringkøbing. :confused:

[quote]Men når det er sagt, så er jeg åben overfor andre forslag end tombolaen, især med de nye regioner hvor et højt nummer, nok vel kan give mig region midtjylland, men det kan jo betyde, århus såvel som ringkøbing. :confused:
[/quote]
Nej heldigvis ikke. Det er tiltænkt at man søger direkte på blokkene, så i stedet for 13 prioriteringssteder (som nu) eller 5 (regionerne) bliver der 400. Det skulle være et elektronisk indernetsystem som SST er ved at få op at køre. FAYL er inde om det. FADL kender intet til det (så vidt jeg har kunnet ringe mig frem). Det lader til det stadig bliver lodtrækning.

Jeg er også pisse bange for at ende i den modsatte ende af landet end mand og to børn, så derfor synes jeg vi sku stoppe den her “mudderkastning” landsdelene imellem, og i stedet komme med nogle konstruktive forslag til ændringer/forbedringer af turnusordningen så vi alle kan blive tilfredse uanset hvor vi læser og gerne vil hen som læger…