Evt. overflytning?

Hej, jeg er en 20-årig pige som starter på AU til vinter.
Havde egentlig søgt på både SDU og AU, men blev så optaget på AU. Men efter at have snakket med nogle stykker, der allerede læser på SDU, føler jeg at jeg bedre vil synes om studieordningen der, men fordi jeg bare ville i gang nu efter 1½ års pause fra studierne, har jeg sagt ja til AU.

Så tænkte jeg på om nogen af Jer har erfaringer med “overflytning” i givet fald at det er muligt? Jeg har nemlig hørt fra nogen at det er muligt og fra andre at det ikke er… Jeg regner med at ringe og snakke med en studievejleder snart, men ville bare høre om der var nogle der vidste noget om det og evt. havde prøvet det?

Jeg regner med at gå i gang på AU uanset hvad, for det er medicin jeg gerne vil. Og jeg vil helst ikke spilde ½-1 år, men hvis overflytning ikke er muligt, kan man vel altid søge og se om man bliver optaget og så må man starte påny?

Hilsen Sunshine

Hejsa

Jeg kender et par stykker som er flyttet fra SDU til AU, så det skulle da være besynderligt om det ikke var muligt den anden vej. Generelt er det nok lettest efter bachelordelen, men man skal nok regne med at komme 1-2 semestre bagud alligevel fordi studieopbygningen på universiteterne er så forskellige fra hinanden. Prøv at tale med studievejledningen på SDU, de ved helt klart bedre.

Al overvejelse om overflytning skal du snakke med studievejl. om de kender studieplanerne/opbygningerne for de forskellige studiesteder!

Men som det er idag er der kun et logisk sted at blive overflyttet og et sted hvor de kan lade sig gøre og det er mellem bachelor og kandidat-delen.

Men regn ikke med noget - man kan kun blive overflyttet såfrem det er muligt - det er intet man har krav eller ret til.

Men her snakkes der jo om TIL SDU… Det er sjældent, det går den vej, så mon ikke mulighederne er større her…! De fleste vil jo overflyttes til KU (i hvert fald fra SDU)

Det ændre ikke på noget sådan som jeg ser det… AUs og SDUs studieordninger er så forskellige som de kan blive…

Men igen kun en studievejl. kan sige det - men uanset hvad så har det lange udsigter - ellers var det jo lige gyldigt hvor man blev optaget, hvis man bare 6 mdr efter kunne blive overflyttet. Man vil tilgode se standby pladser og ikke folk der allerede er optaget på andre universiteter!

Et råd - glæd dig over at være optaget og bekymre dig ikke om det andet…

Hmmm, takker for Jeres besvarelser. Og jow, skal lige have fat i en studievejleder…
Jeg har ikke noget imod at komme 1-2 semestre bagud, da jeg kun er 20½, men jeg ville dog være ked af at tage 3-5 semestre om…

Og Frold, er meget glad for at være blevet optaget på AU. Men det er ikke kun pga studieordningen, at jeg meget gerne vil på SDU i stedet for AU. Det er delvis fordi jeg har en kæreste der skal læse på SDU! :roll:

Hvorfor søgte du så ikke SDU? De har samme snit… Tror at SDU vil se på det med samme øjne - og derfor skal du ikke regne med overflyttelse…

[quote=“Sunshine”:rxsu2g1q]
Havde egentlig søgt på både SDU og AU, men blev så optaget på AU.[/quote]

Hun skriver at hun søgte begge dele…

Bortset fra det, jeg er enig i at det nok bliver svært at blive overflyttet, men man kan jo altid forsøge…

Af ren interesse, søgte du via kvote 1 eller kvote 2? og var SDU første prioritet fremfor AU?

Man kan søge overflytning mellem universiteterne efter bacheloruddannelsen. og man får vist kun godkendt sin ansøgning hvis der er en ledig plads på kandidaten på det uni man søger til.

Søgte både på SDU og AU ligesom min kæreste. AU som 1. prioritet og SDU som 2. Han fik allerede inden d. 1 juli at vide, at han var blevet optaget på SDU via kvote 2 medmindre han blev optaget på højereprioriterede ønsker (AU).
Jeg blev dog ikke optaget på SDU via kvote 2 og da jeg kun havde et snit på 9,3 ville jeg ikke omprioritere og risikere at miste en plads på AU… Og jeg blev så optaget på AU via kvote 2 til min egen overraskelse og han blev desværre ikke optaget på AU.