FADL: Fireårsreglen er ulovlig

FADL har taget det tunge skyts i brug…

FADL anklager reformen af speciallægeuddannelsen for at være ulovlig og i strid med menneskerettighederne, autorisationsloven og grundloven.

http://dagensmedicin.dk/nyheder/2007/08 … /index.xml

Bestyrelsen i YL har krævet Mettes afgang. Må håbe den nye formand og bestyrelse vil afvise 4års reglen nu.

http://dagensmedicin.dk/nyheder/2007/08 … /index.xml

Det lyder godt, hvis reglen ligefrem er ulovlig så burde vi kunne slippe ud af det rod som den nu gamle YL bestyrelse har lavet.

Sådan som jeg ser det, så starter alle Mettes problemer med at hun sagde ja til den 4-års regl, man kan vel så forvente at de som har “fået hende smidt ud” vil have en anden holdning.

Mon det her dog for nogen betydning. Løkke skal nok sno sig uden om den her også. Vi skal vel bare ud og vise dem at man ikke kan tvinge læger til alt(selv om det åbenbart er holdningen mange steder). Men glæder mig dog til at se hvad det her jura halløj ender med.

Mvh. Christian.

Det lyder temmelig højtsvævende, at “reformen” skulle være i strid med menneskerettighederne - personligt er jeg dog ikke i tvivl om, at den kan komme til at krænke min personlige frihed til at søge de/de specialer jeg gerne vil beskæftige mig med - Løkke har ret når han siger, at der aldrig har været garanti for at man kan få sit ønskespeciale, men man har altid haft retten til at vente på chancen.

Herudover også godt at FADL tager det tunge skyts i brug! Vi kan vist hurtigt blive enige om, at dette burde have været kommet fra Lægeforeningen allerede ved aftalen indgåelse, hvis de havde været deres opgave voksen - trist at det har vist sig ikke at være tilfældet. De har jo været kyst af Løkke… ynkeligt!!!

Desværre nok rigtigt, at det ikke får den store betydning før end der er en der er villig til at få en konkret sag prøvet ved domstolene…

  • Mikkel

Det er jo heller ikke ligefrem fordi at en hjemmel i autorisationsloven er nok til at stoppe forslaget - det er trods alt landets lovgivere vi har med at gøre - med et direkte brud på grundloven står vi selvfølgelig bedre, men mon ikke det er mest sandsynligt at aftalen kendes ugyldig på baggrund af autorisationsloven om nogen hvis det endelig sker.

… så kan de jo bare lave autorisationsloven om, og gør det ganske givet, hvis der er en konflikt. Sådan en samling glatte ål.

  • Mikkel

Så skal de bare lige have et flertal i folketinget, hvilket jo ikke er sikkert at de har. Det kunne jo være at der var et flertal af partierne som godt kunne se pointen i at loven var som den er.

Jeg ved nu ikke om man helt skal opgive grundlovsideen - den kan de i hvert fald ikke ændre lige med det samme :smiley:

Kan ikke lige se hvilket parti der har støttet os bedst, Venstre repræsenteret ved Lars Lykke eller Socialdemokratiet i form af Bent Hansen…

Hmmm… Venstre - NOT! Konservative - dikkende lammehaler! DF - “Læger er onde, og SOSU’er er det eneste rigtige, alt for patienterne”-partiet.

Det bliver vist ikke svært at samle flertal, for lægerne skal bare lukke måsen og se at få de ventelister væk - ventelister er jo noget, lægerne har lavet med vilje fordi de allesammen skal arbejde på Privathospital, så de kan få råd til mercedes og Strandvejsvilla :wink:

  • Mikkel

Synes nok, der var noget der virkede som om 4-årsreglen var helt urimeligt i et frit samfund - Dette hjælper til at sætte ord på!

Det virkede som et ufatteligt indgreb i friheden til at søge den karriere, man vil. Til at bruge så meget af sit liv, man vil til at nå det mål, man har sat sig. Det må man vel for f***** i et frit land! Er det ikke en af grundene til at vi kalder os frie? :evil:

Tak til gutterne og gutinderne i FADL - godt tænkt at lede i lovene…

FADLs høringssvar kan nu i sin helhed læses på: Fadls høringssvar.

På samme side kan man også læse Lægeforeningens noget vattede høringssvar.

/DFN

Må indrømme jeg har bange anelser… I denne tid prøver regeringen at se så god ud som muligt og slås endda med et udskældt skatteudspil for 08. De vil sikkert aldrig indrømme at Løkke Rasmussen også har klokket, og det er lige en lækkerbisken for bl.a. DF: De kan presse lidt mere af deres politik igennem ved at støtte regeringen her uden at tabe noget videre. Skulle ikke undre mig om vi taber - igen!

Så bare frem med det sværkalibrede skyts, hvis vi skal have en chance i den 11. time!

Desuden - har politikerne ikke allerede snakket om tingene een gang?!

Vi kan håbe på et hurtigt folketingsvalg - det kan da være det kan rense luften…

Hvor er lægeforeningens vattede. Løkke og Jens Winther(inkl. Worsøe) er åbenbart blevet gode venner…?

Mvh. Christian(der vil kæmpe mod med næb og klør).

Muligheden med en retssag virker også spændende - bare surt det skal komme så vidt - især hvis der er nogen i klemme i en konkret sag!

Når det er sagt, kunne det med lidt held gå hen at blive noget af en begivenhed, som vil rette spotten mod vores sag. Jeg har fuldt tillid til den gruppe i medicinerrådet, der står i spidsen for kampen og har aflyst demoen, men jeg vil stadig mene, vi har brug for at blive mere synlige uden for læge-kredse. Håber de nye tiltag bliver det!

Og måske kan et valg også rense lidt i folketingssalen :wink:

Medicinerrådet laver vist ikke så meget i den her sag? Gør de? Mener du ikke FADL?