Fadl prøve!

Hej med jer,

jeg skal til eksamen om nogle dage, og i den forbindelse er der en del ting, jeg er i tvivl om.

1. Hvis en patient siger at han har kvalme under eksaminationen, hvad skal man så gøre? Skal man tilkalde sygeplejersken? Det kan jo være farligt (tryk på hjernen…)

2. Hvis patienten bliver mere konfus end tidligere, så tilkalder jeg sygeplejersken. MEN hvad kan jeg gøre i mellemtiden, indtil hun kommer?

3. Ved epilepsi patienter - hvad gør man under anfaldene? Og efter anfaldene? Har læst at de skal blive aggressive/psykotiske bagefter.

4. Skal man slå alarm ved hypervolæmisk shock?

Personal opinions. Assuming you are a first year student.

Yes, call for the nurse or resident (forvagt)

Call for nurse + Orientate the patient, guide the pt back to bed.

During seizure: call for the resident => keep pt out of harm, place him in lateral decubitus position. don’t use force to restrict pt.
After seizure (post-ictal confusion): See 1)

There is no Hypervolemic shock. Shock types include Hypovolemic shock, Cardiogenic shock, Septic Shock / Anaphylaxis, Neurogenic shock
Assuming Cardiogenic shock (where pt is “hypervolemic”).
Give 2L O2 per nasal cannula or 10L per Mask + Elevate Head of Bed to 45 - 90 degree. Call Nurse / Resident.

Det første du skal gøre er at sørge for en god rapport!! Spørg om, hvordan patienten har været i løbet af dagen, bevisthedsniveau osv.

1. Ved kvalme (det vil som regel være en “patient” med noget der kan relatere til kvalme) så tilkald sygeplejerske.
  2. Ændret bevisthedsniveau (konfus, sløret bevisthed) tilkaldes sygeplejerske og jeg ville selv måle et evt. fald i blodtryk
  3. Pas, det ses ikke så ofte til FADL-eksamen. Men tilkald sygeplejerske under alle omstændigheder, vær tilstede ved patienten og sørg for at han/hun ikke kommer til skade (med hovedet)
  4. Du slår alarm ved ethvert shock. Altid! En fra mit eget hold dumpede, da hun ikke helt vidste, hvad hun skulle gøre.
    Da figuranten som regel ikke kan gøre sig blegere i huden eller sænke sit blodtryk, så vil det som regel bare være ændring i bevisthedsniveauet + den eventuelle sygehistorie der skal sørge for at du opdager det. Hvis patienten er opereret i et af de indre organer og bliver konfus, skal du lægge i trendelenburg og slå alarm i den rækkefølge. Derefter måles blodtryk til hjælpen kommer.

Og husk: Se patienten som din mor der ligger og er syg. Jeg “valgte” selv at dumpe på at være lettere konfliktskabende med en sengeflygtig, alkoholisk patient der var ved at begynde at ryge i sengen med iltbrille på. Tænk på hvordan du ville tackle det, hvis det var din syge mor der lå der (uden at blive FOR overdrevet)

Hej til 3’eren kan der evt. tilføjes.

A) Forhold dig roligt.

B) Sikre dig af personen ikke udsætter sig for fare, men du må IKKE forhindre selve anfaldet.

C) Efter anfaldet, skal du sikre dig at personen er i aflåst sideleje (“NATO-stillingen”), men også at personen kan trække vejret uhindret - løsne evt stramsiddende tøj og sikre dig luftvejene er frie.

[quote=“badooo”:3r2r0eh0]Det første du skal gøre er at sørge for en god rapport!! Spørg om, hvordan patienten har været i løbet af dagen, bevisthedsniveau osv.

1. Ved kvalme (det vil som regel være en “patient” med noget der kan relatere til kvalme) så tilkald sygeplejerske.
  2. Ændret bevisthedsniveau (konfus, sløret bevisthed) tilkaldes sygeplejerske og jeg ville selv måle et evt. fald i blodtryk
  3. Pas, det ses ikke så ofte til FADL-eksamen. Men tilkald sygeplejerske under alle omstændigheder, vær tilstede ved patienten og sørg for at han/hun ikke kommer til skade (med hovedet)
  4. Du slår alarm ved ethvert shock. Altid! En fra mit eget hold dumpede, da hun ikke helt vidste, hvad hun skulle gøre.
    Da figuranten som regel ikke kan gøre sig blegere i huden eller sænke sit blodtryk, så vil det som regel bare være ændring i bevisthedsniveauet + den eventuelle sygehistorie der skal sørge for at du opdager det. Hvis patienten er opereret i et af de indre organer og bliver konfus, skal du lægge i trendelenburg og slå alarm i den rækkefølge. Derefter måles blodtryk til hjælpen kommer.

Og husk: Se patienten som din mor der ligger og er syg. Jeg “valgte” selv at dumpe på at være lettere konfliktskabende med en sengeflygtig, alkoholisk patient der var ved at begynde at ryge i sengen med iltbrille på. Tænk på hvordan du ville tackle det, hvis det var din syge mor der lå der (uden at blive FOR overdrevet)[/quote]

1. Må jeg gerne tage fat i patienten under anfaldet for at sikre mig at han ikke kommer til skade?
  2. Altså rigtig alarm? Får man egentlig kun to muligheder: tilkald sygeplejerske og alarm? Er der ikke noget, der hedder tilkalde sygeplejerske almindeligt og akut?

Hvad gjorde%sagde du da? Og hvad skulle du have gjort?

[quote=“Jackofknives”:t5il3715]Personal opinions. Assuming you are a first year student.

Yes, call for the nurse or resident (forvagt)

Call for nurse + Orientate the patient, guide the pt back to bed.

During seizure: call for the resident => keep pt out of harm, place him in lateral decubitus position. don’t use force to restrict pt.
After seizure (post-ictal confusion): See 1)

There is no Hypervolemic shock. Shock types include Hypovolemic shock, Cardiogenic shock, Septic Shock / Anaphylaxis, Neurogenic shock
Assuming Cardiogenic shock (where pt is “hypervolemic”).
Give 2L O2 per nasal cannula or 10L per Mask + Elevate Head of Bed to 45 - 90 degree. Call Nurse / Resident.[/quote]

What is meant by lateral decubitus position? And is that even possible during seizure?

[quote=“badooo”:1emcz0zr]Det første du skal gøre er at sørge for en god rapport!! Spørg om, hvordan patienten har været i løbet af dagen, bevisthedsniveau osv.

1. Ændret bevisthedsniveau (konfus, sløret bevisthed) tilkaldes sygeplejerske og jeg ville selv måle et evt. fald i blodtryk

2. Du slår alarm ved ethvert shock. Altid! En fra mit eget hold dumpede, da hun ikke helt vidste, hvad hun skulle gøre.
    Da figuranten som regel ikke kan gøre sig blegere i huden eller sænke sit blodtryk, så vil det som regel bare være ændring i bevisthedsniveauet + den eventuelle sygehistorie der skal sørge for at du opdager det. Hvis patienten er opereret i et af de indre organer og bliver konfus, skal du lægge i trendelenburg og slå alarm i den rækkefølge. Derefter måles blodtryk til hjælpen kommer. [/quote]

Jeg synes godt nok, at det er svært at vurdere hvordan man skal tilkalde sygeplejerske og hvornår man skal slå alarm ved bevidsthedsændring!! Hvis man gør det ene frem for det andet, kan man jo dumpe. Irriterer mig!

Trendelenburg will worsen the pt’s condition in case of cardiogenic shock

Well, the hypovolemic shock and the cardiogenic shock arent treated the same way by the nurses. I don’t know if they are related (yet) but the nurses suggest the trendelenburg for anafylactic, septic and hypovolemic shocks and elevation of the head for the cardiogenic. The patient will most likely start complaining if you use trendelenburg for the cardiogenic shock.

[quote=“HMae”:38vzdys1][quote=“badooo”:38vzdys1]Det første du skal gøre er at sørge for en god rapport!! Spørg om, hvordan patienten har været i løbet af dagen, bevisthedsniveau osv.

1. Ændret bevisthedsniveau (konfus, sløret bevisthed) tilkaldes sygeplejerske og jeg ville selv måle et evt. fald i blodtryk

2. Du slår alarm ved ethvert shock. Altid! En fra mit eget hold dumpede, da hun ikke helt vidste, hvad hun skulle gøre.
    Da figuranten som regel ikke kan gøre sig blegere i huden eller sænke sit blodtryk, så vil det som regel bare være ændring i bevisthedsniveauet + den eventuelle sygehistorie der skal sørge for at du opdager det. Hvis patienten er opereret i et af de indre organer og bliver konfus, skal du lægge i trendelenburg og slå alarm i den rækkefølge. Derefter måles blodtryk til hjælpen kommer. [/quote]

Jeg synes godt nok, at det er svært at vurdere hvordan man skal tilkalde sygeplejerske og hvornår man skal slå alarm ved bevidsthedsændring!! Hvis man gør det ene frem for det andet, kan man jo dumpe. Irriterer mig![/quote]

Jeg tilkalder sygeplejersken ved enhver alm. bevisthedsændring til det værre. Hvis pt. går fra at være fuldt orienteret i tid og sted, til pludseligt at snakke om at han vil ud af sengen og vande blomster, så vil jeg tilkalde sygeplejersken. Hvis du vurderer at det ikke kan vente til sygeplejersken får bakseret sin bagdel ned på stuen (det kan tage tid i virkeligheden) så råb alarm. Det er også det jeg er blevet anbefalet. Derudover alm. tilkald ved abstinenser og smerter. Andre ting vil jeg sige efter 2 min. check. Husk at kalde efter dit check, hvis du har fundet noget (til eksamen vil du altid finde noget).

Man bruger ikke hjertestop-trykket ved shock. Det er også noget jeg selv har stillet spørgsmålstegn ved, men det er noget med, at man ikke har lyst til at afbryde en travl anæstesilæge + en kardiolog + et helt hjertehold, for et shock, som afdelingens læger selv kan behandle. Du får mulighed for at kalde på sygeplejerske (Jeg skulle bare råbe det ud i luften, så kom hun) og så får du mulighed for at råbe alarm (som er akut, dvs. ved shock).

Well, the hypovolemic shock and the cardiogenic shock arent treated the same way by the nurses. I don’t know if they are related (yet) but the nurses suggest the trendelenburg for anafylactic, septic and hypovolemic shocks and elevation of the head for the cardiogenic. The patient will most likely start complaining if you use trendelenburg for the cardiogenic shock.

[quote=“HMae”:2w84ecmn][quote=“badooo”:2w84ecmn]Det første du skal gøre er at sørge for en god rapport!! Spørg om, hvordan patienten har været i løbet af dagen, bevisthedsniveau osv.

Jeg synes godt nok, at det er svært at vurdere hvordan man skal tilkalde sygeplejerske og hvornår man skal slå alarm ved bevidsthedsændring!! Hvis man gør det ene frem for det andet, kan man jo dumpe. Irriterer mig![/quote]

Jeg tilkalder sygeplejersken ved enhver alm. bevisthedsændring til det værre. Hvis pt. går fra at være fuldt orienteret i tid og sted, til pludseligt at snakke om at han vil ud af sengen og vande blomster, så vil jeg tilkalde sygeplejersken. Hvis du vurderer at det ikke kan vente til sygeplejersken får bakseret sin bagdel ned på stuen (det kan tage tid i virkeligheden) så råb alarm. Det er også det jeg er blevet anbefalet. Derudover alm. tilkald ved abstinenser og smerter. Andre ting vil jeg sige efter 2 min. check. Husk at kalde efter dit check, hvis du har fundet noget (til eksamen vil du altid finde noget).

Man bruger ikke hjertestop-trykket ved shock. Det er også noget jeg selv har stillet spørgsmålstegn ved, men det er noget med, at man ikke har lyst til at afbryde en travl anæstesilæge + en kardiolog + et helt hjertehold, for et shock, som afdelingens læger selv kan behandle. Du får mulighed for at kalde på sygeplejerske (Jeg skulle bare råbe det ud i luften, så kom hun) og så får du mulighed for at råbe alarm (som er akut, dvs. ved shock).[/quote]

1. Altså bare råbe alarm?? Mig: “alarm, alarm” … Gjorde du det til eksamen? Og jeg ville da trykke alarm, hvis jeg kan se at de går i shock… Jeg tror at man dumper hvis ikke man gør det.

2. Hvad kan man finde ved 2 min check?

[quote]
What is meant by lateral decubitus position? And is that even possible during seizure?[/quote]

Hej. Lateral “til siden” og dicubitus “at lægge sig” - altså at der indtages en stilling / position, hvor vedkommende lægger sig på siden. Nej, du skal vente til efter selve anfaldet.

Og det er præcis det jeg fortæller dig du skal gøre. Shock er livstruende hvis det ikke bliver behandlet med det samme! Trendelenburg -> Alarm (Spørg hvordan du får fat i sygeplejersken under rapporten. Hun fortæller dig hvordan det foregår) -> Gør stue klar og mål blodtryk

[quote=“HMae”:tdquqvvn]
2. Hvad kan man finde ved 2 min check?[/quote]

Jamen alt… Hvis du er smart går du ovenfra og ned, dvs. du starter med infusionsposen, hvis pt. har sådan en, og går igennem alt indtil du når hælene. Af og til vil patienten nok forsøge at distrahere dig (sengeflygtighed osv), og så er det vigtigt at høre, hvad han/hun vil. Den jeg dumpede var der: Luftbobler i infusionsslangen, skruet ned for den ilt pt. skulle have, afklemt kateterslange (pt. skulle tisse og forsøgte at stikke af), decubitus på hælene samt genstande i sengen. Pt. havde abstinenser (alkohol), manglende og meget porterfarvet urin (leversygdom), ville ud at ryge (sengeflygtighed), havde fået det værre rent mentalt og kunne godt være aggressiv. Jeg skulle udføre en Glasgow Coma scale, tage BT, RF og P, og det var ret så stressende :wink:

[quote=“badooo”:1tvkp8xj][quote=“HMae”:1tvkp8xj]
Og jeg ville da trykke alarm, hvis jeg kan se at de går i shock… Jeg tror at man dumper hvis ikke man gør det.
[/quote]

Og det er præcis det jeg fortæller dig du skal gøre. Shock er livstruende hvis det ikke bliver behandlet med det samme! Trendelenburg -> Alarm (Spørg hvordan du får fat i sygeplejersken under rapporten. Hun fortæller dig hvordan det foregår) -> Gør stue klar og mål blodtryk
Altså rigtig alarm ville jeg trykke, og ikke kun tilkaldelse af sygeplejerske. Er det rigtigt forstået? hehe, det her er rigtig flue knepperi…

[quote=“HMae”:1tvkp8xj]
2. Hvad kan man finde ved 2 min check?[/quote]

Jamen alt… Hvis du er smart går du ovenfra og ned, dvs. du starter med infusionsposen, hvis pt. har sådan en, og går igennem alt indtil du når hælene. Af og til vil patienten nok forsøge at distrahere dig (sengeflygtighed osv), og så er det vigtigt at høre, hvad han/hun vil. Den jeg dumpede var der: Luftbobler i infusionsslangen, skruet ned for den ilt pt. skulle have, afklemt kateterslange (pt. skulle tisse og forsøgte at stikke af), decubitus på hælene samt genstande i sengen. Pt. havde abstinenser (alkohol), manglende og meget porterfarvet urin (leversygdom), ville ud at ryge (sengeflygtighed), havde fået det værre rent mentalt og kunne godt være aggressiv. Jeg skulle udføre en Glasgow Coma scale, tage BT, RF og P, og det var ret så stressende :wink: [/quote]

Skruet ned for den ilt han skulle have? Hvordan i alverden skulle du kunne vide det? Og hvad gør man så ved decubitus på hælene?
Eller helt generelt, hvad skulle du have gjort helt præcist i hele den situation?

Bestod du så din anden prøve? Hvad gjorde du rigtigt osv?

Grunden til jeg stiller så mange spørgsmål, er at jeg er rigtig usikker, så vil gerne få så mange tips som muligt ved forskellige situationer osv.

:slight_smile:

Nå ja. Og han havde taget sin iltbrille af.

Alt det du vil vide om patienten skal du spørge om i rapporten. Spørg:

• Patientens tilstand nu (er han rolig/urolig, har han været indlagt mange gange før, aggressiv/flink osv.)
  • Sygehistorie (hvorfor er han indlagt?)
  • Får patienten noget? (Ilt, blod, medicin, natrium/glukose-opløsninger)
  • Hvad skal du være særligt opmærksom på? (Den her er snedig…)
  • Hvordan tilkalder du hjælp?
  • Hvad er dine opgaver idag.

Jeg glemte:
At få en ordentlig rapport. Jeg var så nervøs at jeg glemte at spørge ind til halvdelen.

Jeg skulle (og gjorde):

• Lægge mærke til den forværrede sindstilstand (han var klar i hovedet da han blev indlagt, og snakkede nu om guldfisk der skulle fodres)
  • Give patienten iltbrillen på og tjekke for decubitus på ørerne (første fejl: jeg spurgte ikke om lov, men tog fat i hovedet og drejede det for at se. ALtid nemmere at spørge om lov). Tjek ilten imens. Det kan du tjekke der hvor slangen fører op til. Du kan se en kugle bag et lille glas. Den kugle skal stå på det, som sygeplejersken angiver, men du må ALDRIG selv åbne for noget. Det er faktisk en regel der er super god at huske: Man åbner aldrig nogensinde for noget uden at have fået lov
  • Slå sengehesten op på den side jeg ikke arbejder på
  • Høre patienten hvorfor han ikke lå roligt -> Der var ting i sengen og han skulle tisse -> tingene fjernes, kateteret tjekkes -> sygeplejerske tilkaldes fordi der er lukket for kateteret og det giver mig umulige arbejdsvilkår, når han konstant vil ud på toilettet. Her bør jeg nok også lægge mærke til den mørke urin, da manden er alkoholiker og kan have leverproblemer (porterfarvet urin bør give mistanke om lever/galdevejsproblemer). Det siger jeg dog efter casen.
  • Tjekke drop og infusion. Der er luft i slangen, så droppet skal lukkes. Tjek venflonet for inflammation.
  • Patienten er stadig meget urolig og har det varmt. Jeg tænker at manden jo er alkoholiker og nok har abstinenser -> Jeg tilkalder sygeplejersken og får det behandlet -> Jeg skal sige nej, da sygeplejersken beder mig om at give ham medicinen, hvilket jeg også gør. (2. fejl: Jeg glemmer at tage højde for at han også er ryger, så jeg får ikke behandlet nikotin-abstinenserne med nikotinplaster. Jeg er for opsat på at få ham ud af sengen og ryge uden for)
  • Pt. tager nu en cigaret frem. Jeg bliver autoritær og beder ham om straks at få den væk. Han siger han ikke har gjort noget. Jeg siger at han sad med en cigaret. Han spørger om det er forbudt. Jeg siger, at det er forbudt at ryge på hospitalet. Han siger at han ikke skulle ryge. 3. fejl: Jeg siger at han sad med cigaretten i munden og det var tydeligt at han ville ryge --> Jeg optrapper en konflikt.
  • Jeg tjekker for decubitus, og overser faktisk det ene. Får at vide af figuranten at det er ok, for han lå så uroligt, at det i virkeligheden ikke ville give anledning til decubitus. Hvis decubitus opdages, så siger du det til sygeplejersken efter dit tjek. Så skal hun være opmærksom på lejring af fødder.
  • Coma-scale ham. Det gjorde jeg fint.
  • Måle puls og BT. Her skal jeg ligge mærke til, at der 2 timer forinden var målt abnormt høje værdier ift. nu (Noget 180/100 mod 130/65 nu)

Derefter stoppede casen. “Forhøret” klarede jeg fint, bortset fra at jeg holdte fast i at være autoritær over for patienten :stuck_out_tongue: Det må man så åbenbart ikke…

Jeg skal op igen torsdag d. 14., den dag jeg fylder 21 >.<