FADL støtter akupunktur!

Indlægt sendt til MOK:

Er FADL ude på at provokere os?

Hvorfor skal man nu læse i sit MOK, at de lægestuderendes fagforening vil bruge medlemskontingentet på at tilbyde medlemmerne rabat på behandlinger med akupunktur? Er der ikke tilstrækkeligt med folk, der bekæmper den naturvidenskabeligt funderede og evidensbaserede lægevidenskabs forrang i forvejen? Er det virkelig nødvendigt med dette konceptuelle selvmord?

Man hører altid om, at akupunktur lindrer smerter og kvalme og har andre tilsvarende placebo-associerede effekter, men sjældnere om, at virkningen - som senest dokumenteret i en meget omtalt større undersøgelse - er lige så stor for såkaldt traditionel kinesisk akupunktur som for fuldkommen tilfældig nålepløren. Hvad betyder det? At akupunktørens egen forklaring om, hvad han gør, med meridianer og chakraer etc., er vås.

Alligevel fabler også “Akupunktør Lægehuset” om “kinesisk medicin” som noget særlig fint. Det er blot en “alternativ metode”. Som om der var noget som helst alternativ til dokumentation (som jo blot vil sige til virkning).

Jeg ville ønske, at FADL ville undlade at støtte dette vås med mine penge.

Morten Børre Nielsen

Er for såvidt enig, men at postulere at akupunktur ikke er evidensbaseret er nok lige at stramme den.

Det kunne måske skæres klarere ud:
Det er ikke evidensbaseret at foretrække TCM-akupunktur frem for tilfældige nåle.
Men det er muligvis (og jeg er noget skeptisk) evidensbaseret at foretrække akupunktur fremfor non-invasiv placebo (som homøopati).

Der er vel ikke forskel på om vi kan få rabat på fitness eller akupunktur - nogle bruger det ene andre bruger det andet. Iøvrigt, at FADL har forhandlet en rabatordning med et akupunkturfirma koster da ikke medlemmerne noget, det er ikke sådan, at FADL skal betale hver gang en af os går til akupunktur.

  • Mikkel

Det synes jeg nok, der er. Det koster rigtignok ikke medlemmerne noget rent økonomisk (må man forvente), men symbolsk medfører det støtte og anerkendelse fra FADL til metoden, og på dén front synes jeg nok, der er forskel på fitness og akupunktur. Nu hører akupunktur vel nok til den mere “anerkendte” del af det alternative spektrum, men hvad hvis FADL havde indgået aftale med en homøopati-geschäft eller med en aurahealer?

Ved aktivt at tilbyde medlemmerne behandling hos dette firma, låner FADL det legitimitet og risikerer at forlede folk til at tro, at det har anden virkning end placebo — især fordi det accepteres som sådan af mainstreamkulturen.

/Rasmus

Nu synes jeg også, at akupunktur er noget hokus-pokus, men ikke desto mindre, så har FADL forhandlet det på plads efter ønske fra nogle medlemmer, og det er vel i bund og grund deres fremmeste ærinde - at tjene medlemmernes interesse…

… og de eneste det låner legitimitet overfor er vel FADL’s egne medlemmer, og de forventes IMO at kunne skelne skidt fra kanel i rimeligt omfang.

Iøvrigt, alt det der sludder om evidensbaseret, det hører hjemme i faglige sammenhænge, og ikke i diskussionen om medlemsfordele. Hvor meget evidensbaseret er der over babytøj? eller friluftsudstyr? nok endnu mindre end akupunktur.

  • Mikkel

Du forstod ikke pointen, Mikkel?
I en bedre verden havde det været nok at sige: Stop støtten til akupunktørerne, FADL, de er bedragere og naturlige fjender.
I denne verden tror folk, selv medicinstuderende, at akupunktur er evidensbaseret, og derfor ikke kan kaldes bedrag, og det bliver man så nødt til at komme i forkøbet.

FADL svarer på dit debatindlæg i MOK i denne uge.

Ja, og FADL svarer, at de kan berolige med, at Akupunktur Lægehuset (sic!) selv har kontaktet FADL med tilbuddet, der derfor ikke går af kontingentet, hvilket altså ikke ændrer ved, at mine og andres kontingentpenge går til at støtte FADLs arbejde, og at FADLs arbejde nu pludselig også indbefatter en offentlig blåstempling af akupunktur som noget, landets lægestuderende ganske uproblematisk og selvfølgeligt er interesseret i rabat på!

Nedenstående vil blive bragt i denne uges MOK. Som suplement hertil kan jeg fortælle, at jeg har stået for forhandligerne og sørget for udarbejdelsen af kontrakten - som jeg i øvrigt også har gjort til Eventyrsport m.fl. - og som så meget andet de aktive/politikerne i FADL laver, så er det frivilligt, dsv. jeg har altså IKKE fået løn for det arbejde, dvs. dine kontingentkroner er ikke gået til andet end måske et par lakridser jeg har spist mens jeg har lavet det samt lidt papir til printeren m.v.

Om FADL og akupunktur

Først vil jeg gerne berolige eventuelle nervøse medlemmer om at der hverken er investeret kontingentkroner eller penge fra strejkekassen i akupunktur. FADL støtter altså ikke “dette vås” med dine penge. FADL er blevet kontaktet af Akupunktur Lægehuset med det nævnte tilbud (15% rabat på alle behandlinger inkl. laserhårfjerning), og har valgt at videreformidle tilbuddet til medlemmerne i erkendelse af, at flere benytter sig af akupunktur som behandlingsmetode eller laser til hårfjernelse forskellige steder på kroppen, og at vi med aftalen kunne sikre en fornuftig rabat til foreningens medlemmer. FADL har ift. Akupunktur Lægehuset hæftet sig ved, at de 2 ejere er læger autoriseret i Danmark, og derved i stand til at identificere lidelser, som kræver yderligere diagnostik og behandling.
FADL anerkender at evidensen for akupunkturbehandling er mangelfuld eller inkonklusiv, men har valgt at lade det være op til medlemmerne at vurdere den videnskabelige dokumentation.

Med venlig hilsen
Torben Kjær Nielsen
Formand, FADLs medlemsfordelsudvalg i København.