Jeg har ikke været med på rusturen, og har derfor måske ikke fået så mange oplysninger… Men jeg starter på KU til vinter, og vil gerne høre noget mere om FADL. Altså helt grundlæggende hvad det er, osv. og andre ting som fx. at man måske skal tilmelde sig… har læst på siden at det er noget “skolekontingent” og vagter og andet… og at man bør tilmede sig så snart man får bekræftet at man er optaget.
Men igennem dem kan du få Sygeplejevikar (SPV)-vagter. Det vil sige at man kommer ud på hospitaler og fx. sidder og holder øje med bæltefikserede patienter og lignende… fin løn. Men det kræver at man tager et kursus først (hedder sjovt nok SPV-kursus). Men der kan være flere der gerne vil på kurset end der er plads til og pladser bliver fordelt efter først-til-mølle princip (studerende på senere semestere har dog fortrinsret). Derfor er det en god ide at tilmelde sig tidligt. Men du kan reelt set ikke vide hvilket hold der passer dig bedst, så du bliver nok nødt til at vente indtil du kan se dit skema fra KU.
En vigtig detalje som jeg personligt er blevet bonget for; Hvis du venter til andet semester med at melde dig ind skal man også betale for første samtidigt. Melder du dig ind på tredje skal man betale for første, andet og tredje (ca. 850 kr. pr. halvår) osv (dog max to semestere ekstra). Du kan læse om det og svar på spørgsmål lignende dit eget her: http://www.studmed.dk/forum/48-Studmed-debat/79496-FADL … søger du her på forummet så er der vel nok også 25 lignende tråde, da der er ofte stillede spørgsmål herom.
Ellers kan der henvises til FADLs hjemmeside: www.fadl.dk
…Men der kommer noget introduktion tidligt på semester (for dit vedkommende februar), hvor du bliver inviteret over til dem og de fortæller mere… så ro på.
FADL er den dyreste fagforening for studerende jeg nogensinde har hørt om. Til gengæld for 1760 kroner (i København) om året får du adgang til SPV-kurset som gør dig i stand til at arbejde på hospitaler i din region. Som SPV’er får du sygeplejerskeløn og frit valg (afhængig af hvor god du er til at skrive dig op) mht. hvor ofte og hvornår du arbejder.
Derudover har de nogle kurser som er relevante for dig senere på studiet, heriblandt ventilatør (VT) og nogle der først bliver relevante hvis du skulle få lyst til at blive lægevikar.
Til sidst har de også smidt ca. 100.000 kroner ud af vinduet på meningsløst at sagsøge staten for 4 års-reglen - ligemeget hvordan de ellers forsøger at pynte på det. Måske det har noget at gøre med at de, der sad i bestyrelsen, og traf beslutningen om sagsanlægget snart var på vej ud som nyuddannede læger og lige så godt kunne prøve at udvide deres muligheder for videreuddannelse.
4 års-reglen handler om at du skal være i gang med din hoveduddannelse senest 4 år efter du har påbegyndt din kliniske basisuddannelse - basalt set så folk ikke kan sumpe rundt i samme speciale i et årti før de får en plads på en hoveduddannelse. Ideen er at folk skal begynde at tænke i back-up specialer hvis de gerne vil indenfor i overlægeverdenen.
Det er vel det, der er hele FADLs eksistensberettigelse! Det er trods alt en fagforening med et kursustilbud og ikke omvendt. Jeg havde nok meldt mig ud, hvis de ikke havde gjort det - er faktisk stolt over, at nogen gider slå et slag for yngre og kommende læger mod en regel, der ikke er brug for. Med den syndflod af reservelæger, der uddannes i dag er det fra et samfundsmæssigt synspunkt hul i hovedet (læs: totalt ressourcespild) at nægte dem speciallægeuddannelse hvis de ikke er så hurtige som politikerene vil have, og dertil er det en irriterende stressfaktor og forvridende i forhold til konkurrencen om stillingerne. Jeg frygter en situation, hvor KBU, 4-årsregelen og manglende overblik over antallet af stillinger gør, at nogle simpelthen ikke kan nå at få en H-stilling inden for de 4 år.
Jo, et let tryk på speederen er tiltrængt - især i yderområderne, men det kan gøres med gulerod istedet! Eller andre reformer. Jeg har f.eks. “spildt tiden” med supplering efter gymnasiet (8 md. - og problemet er eksploderet for de yngre under den nye gymnasiereform og med de nye meningsløse optagelseskrav på bl.a. medicin), derefter har jeg spildt tiden som indkaldt og endelig forlænget studiet for blandt andet at få lidt erfaring inden 4-årsreglen.
Jeg synes vi er på vej ud over trådens originalformål, men dit indlæg kræver trods alt svar:
Man holdt ingen afstemning blandt FADLs medlemmer om de overhovedet ville have retssagen
Det var fuldstændigt urealistisk at vinde den
Du snakker om hul i hovedet og tidsspilde - hvad med de folk der uden 4 års-reglen skulle vente 5-10 år på at gå i gang med en hoveduddannelse i et populært speciale? Hvis folk ikke kan nosse sig sammen til at søge job i provinsen fordi det er det eneste de er gode nok til, så er det sgu deres egen skyld de ikke har holdt sig informeret, sat røven i gear og kommet i gang med f.eks. forskning, vikariater mv.
Det er ikke en udsat gruppe der er svær at motivere som vi snakker om, det er nogle af Danmarks mest privilgerede og intelligente unge der hele livet igennem har fået alting serveret på et sølvfad og nu vil de fandeme også være plastikkirurger, kardiologer eller anæstesiologer - men kun inde på riget! De må sænke ambitionsniveauet eller øge arbejdsbyrden.
I virkeligheden handler det om at man skal holde op med at skære i sygehusenes budgetter, tvinge yngre læger til at boycotte alt hvad der hedder uklassificerede stillinger og dermed tvinge hospitalerne til at overholde deres ende af handlen der blev indgået omkring 4 års-reglen: Nemlig at der faktisk ville være speciallægeuddannelser til de yngre læger og så må nogle vænne sig til at leve i provinsen.