FADLs journalkoncept

Jeg mener at du(René) sagde at du havde lavet en tomeraider fil af FADLs Journalkoncep, vil du ikke maile den til christian så han kan ligge den op så den er til at downloade her på siden.

Desuden tænkte jeg om ikke en af jer garvede medicinere havde løst til at lave en mere fyldest gørende journalkoncept, med f.eks. normal værdier eller what ever. Som 6. sem studerende kunne det være mere end alletiders at have med ud i klinikken.

Det var det for i aften,

Frold

Hej Frederik

Jeg har lavet FADLs journalkoncept i TR-format, men før vi ligger den op på siden, skal vi nok lige snakke med FADL, da den sikkert er copyright beskyttet…

Nååh, ja det har de nok. Men de har ikke copyright på journaltagelse! :slight_smile:

hvad er det lige det journalkoncept er for noget. Det eneste jeg har, der passer beskrivelsen er et lille stykke pap fra FADL, hvor punkterne i en journal står beskrevet, så man kan huske det.
Man gør da vist bare tingene mere besværlige ved at lægge det ind på en pda - hvorfor ikke bare hive kortet frem når man optager en journal?

Hippokrates, 8.sem.

Gør det det mere besværligt?

Ideen med det var at have det i tomeraider/isilo format så man slab for alt det der lort i lommen.

Også kunne man tilføje noter, det kan man ikke på det stykke pap, eller jo, men det bliver hurtigt rodet!

Og hvis nogle af jer der har mere klinisk erfaring end jeg så kunne komme med mere dybde gående forklaring end bare det lille stykke pap gør, så kunne man jo bruge det…

Men enig, det er ikke livs nødvendigt, synes bare det kunne være smart.

Jeg bruger ind imellem konceptet, men må tilstå at jeg har det i papform.

Efterhånden sidder konceptet på nethinden, men det er godt en gang imellem at friske det op, specielt hvilke spørgsmål man skal huske at stille under øvrige organsystemer.

Jeg har aldrig brugt det under selve journaloptagelsen, men snarere under dikteringen.

Fordelen ved at have den på pda’en er umiddelbart at man ikke behøver at have det i kitlen. Der er rigeligt i forvejen, og jeg har mistet et par ellerede fordi jeg glemmer dem på de forskellige kontorer.

Jeg stemmer ja, men tror egentlig ikke på at jeg kommer til at bruge det.

Kontakt Michael Dall på “m.dall @ get2net.dk” det var ham der oprindeligt lavede konceptet sammen med en lægekollega.

Hør om du må “oversætte” det.
Bare hils fra mig.

Hej

Jeg har nu kontaktet Michael Dall, og afventer svar…

Hejsa

Det bliver utroligt spændende og se hvad fadl skriver. Rene når du ved mere vil du så ikke poste her?

VH
Frold

Hej - en lille vision

fidusen med et journalkoncept er selvfølgelig at man fører pt-data direkte ind i sin PDA under de relevante punkter i konceptet (der i såfald nok skal udvides), når journalen er færdig sender via IR til den centrale computer der indlæser journalen som en Elektronisk Patient Journal, så den øjeblikkeligt er tilgængelig for alle…

ok- måske ikke lige imorgen, men det skal nok komme…

Cotzand

Hej

[quote]fidusen med et journalkoncept er selvfølgelig at man fører pt-data direkte ind i sin PDA under de relevante punkter i konceptet (der i såfald nok skal udvides), når journalen er færdig sender via IR til den centrale computer der indlæser journalen som en Elektronisk Patient Journal, så den øjeblikkeligt er tilgængelig for alle…

ok- måske ikke lige imorgen, men det skal nok komme…

Cotzand[/quote]
Det du beskriver er allerede virkelighed på nogle amerikanske hospitaler, de bruger dog ikke IR porten til at overføre data, men derimod trådløst netværk så de altid er opdateret, og ikke er afhængige af at skulle ned til en dockingstation…

Man kan læse mere på http://www.medicalpocketpc.com

På en måde synes jeg at det kunne være smart det Cotzand fortæller om, men hvad bliver så sekretærens rolle så?

Det smarte synes jeg er at man kan bruge sin pda som diktafon og opslagsværk i samtidig og i fremtiden så bare aflevere sit flash card til sekreræren.

Hey Allesammen !

Jeg har egentligt et par kommentarer:

Først til det med journal kortet til PDA’en: Jeg har lige været i 8 sem. klinik og havde efterfølgende et vikariat i sommerferien. Jeg havde inden da hentet FADL’s papkort, og havde også fået skrevet dette ind på min PDA som worddokument. Jeg skulle have et vikariat, hvor jeg skulle skrive mange journaler (op til 8-9 om dagen), så det var vigtigt, at det gik stærkt og var godt gennemarbejdet.
Problemet med kortet er, at man ikke kan skrive pt’s svar på det, med dets force er helt klart at det er nemt at finde (pga det er stift), går ikke i stykker og sidst men vigtigst; det giver et godt overblik. For det er, i mine øjne, helt klart PDA’ens “bagdel”. Man mangler overblikket. Skærmen er ikke stor nok, og det er ikke nemt nok at bladre og finde det man lige mangler. Jeg ved ikke om det hjælper at lave det til en tomeraider fil, men jeg tvivler. Fordelen med tomeraider filen kunne dog være, at man kunne lægge de hyppigste fraser ind. Dem savner man ind i mellem.

Desuden lærer man sig jo hurtigt basis opbygningen af journalen, og bruger herefter kun kortet til at diktere efter. Her er det, om muligt, endnu vigtigere, at have overblik.

Ideelt tror jeg ville være, om man kunne lave en skapelon, der ville indeholde kasser man kan krydse af. Man løber jo en million symptomer igennem, og istedet for at skrive dem op, kunne man blot trykke på de ting, pt svarer positivt til. Det ville virkeligt spare tid.

Jeg ved ikke med jer andre, men jeg synes også der er et problem at følge med, når man skal skrive ned på PDA’en. Har man fx et stykke hvidtpapir foran sig, kan man hurtigt springe fra sted til sted og skrive ting ned. Det mangler PDA’en. Desuden skriver man bare lige lidt langsommere, end man gør normalt, og det skal jo alligevel ikke printes ud, blot læses at dig selv til dikteringen. Så det SKAL ikke være pænt.

Konklusion: Jeg har desværre oplevet, at måtte skubbe min ellers flittigt brugte IPAQ lidt til siden, til selve “slavedelen” af journaloptagelsen. Den bliver selvfølgelig stadig brugt til medicin, syndromer, diagnose og andre opslagsværker, men den mangler det visuelle overblik. Det kunne måske reddes med andre tekniske funktioner, men jeg har ikke fundet en god løsning endnu.

Den anden kommentar:

De engelsktalende lande har den fordel, at de er mange… og derfor udvikler de ting, der ofte noget senere kommer på dansk. Det jeg snakker om, er talegenkendelse, der så af en computer skives ned. Det er udviklet til engelsktalende lande, men man tør kun håbe at det noget der kommer til vores bredegrader i den næreste fremtid.
I så fald kan vi aflevere vores dikterede tale via bluetooth/IR eller andet, og journalen bliver skrevet.
Min ønsketænkning er stadig, at journalen består af kasser, der skal fyldes ud, og så skal journalen blot sendes og printes. Det kræver selvfølgelig små ændringer i ideen “journal”, idet konklusioner og resumé’er mm. jo altid vil være individuelle, og derfor må dikteres i en anden forbindelse.

Nok for nu. Glæder mig til at høre om der er andre, der har haft lignende oplevelser med deres PDA.

Jeppe[/u][/quote]

Sylvest dette gælder dig og alle andre jeg henviser til http://www.pdamed.dk/forum/viewtopic.php?t=186 hvis i vil se min journalkonceptløsning.

Jeg synes nu nok at mit forsøg på at give en løsning giver et overblik. Spec. hvis du følger min Isilo anvisning med at gøre skriftene smallest. Men du kan jo selv lege med det.

Igen for at henvise til mit journalkoncept, så er det netop et forsøg på at lave en skabelon. Min tanke er ikke at man skal notere hvad man observere, men at man husker at undersøge/spørge til det som der i en journal skal undersøges/spørges til. Det er bygget anatomisk op, så man går fra hovedet til truncus til ekstremiteter. Så du kan jo lege med det og se om du kan bruge det…ellers kan du jo bare tilpasse det til dine behov. Kom gerne med feedback. Jeg har endnu ingen klinisk erfaring, men har kun oversat journal konceptet for at have en hjælp i klinikken. Skal i klinik på mandag og de næste 9 uger. Så al feedback er ønskelig. Med hensyn til at krydse positive svar af så ser jeg det som en lidt omstændig løsning.
Mener du at man skal krydse f.eks. puls af hvis der er en sådan? Men hvor skal man så notere hvad den var?

Min holdning er at intet erstatter hvidt papir - endnu…

Det er helt hen i vejret at bruge så meget tid på journalkoncept.
Jeg mener at man har et problem hvis man ikke kan huske en standardjournaloptagelse i hovedet.

Vedr. EPJ, så er løsningen jo ikke bare at løbe rundt med sin PDA i lommen. Det er umuligt at få overblik på et patientforløb på en 3,5-3,8" skærm. Man vil f.eks. ikke kunne se eller diagnosticere et rtg. billede ordentlig på så små skærme.

Der er talrige løsningsmodeller, nogle sygehuse implementerer deres egen lille model på nogle afdelinger. Det er jo fuldstændig hen i vejret, hvis vi ikke får en standardiseret løsning på EPJ således at man sygehuse imellem også vil kunne udveksle journaler. Men alle vil jo gerne komme først.

Her må jeg give Warhawk ret, der er grænser for hvad man kan bruge en PDA til, men jeg mener dog ikke at det er umuligt at få overblik over et patientforløb på så lille en skærm, MEN det kræver udvikling at meget snedig software som jeg ikke har set endnu, end ikke i fra USA, jeg tror ikke det sker indenfor de første mange år. Under alle omstændigheder har det været diskuteret på højt plan hvor konklusionen også var PDA-skærmen var for lille.
Jeg kunne dog godt tænke mig en adgang til kontinuationen via en trådløst opkoblet PDA, men jeg ønsker mig det ikke så meget at jeg synes at man skal bruge millioner på at udvikle et sådan system.

Mht. journalkoncept tror jeg heller ikke på at man kan have det med under selve optagelsen, men det er fint til at opfriske hukommelsen indimellem når man begynder at blive for sjusket…