Færdig BA fra Odense og starter i KBH. Forberedelse?

Hej alle

Jeg har en afsluttet Ba fra Odense og starter kandidaten på Panum til sommer. Jeg har i øjeblikket orlov og ville derfor gerne forberede mig så meget som muligt på kandidaten, da jeg har hørt at KU har haft nogle fag som vi ikke har haft på SDU.

Så er der nogen der har en pensum liste/forslag til bøger som jeg kan læse for bedst muligt at udnytte tiden? Så jeg ikke skal bruge tid på det mens jeg følger 7 sem.

Håber nogen kan hælpe…

Hej Maria

Du kan læse om det medicinske curriculum ved KU på http://medicin.ku.dk/om_uddannelsen/. Læg især mærke til kasseogram under “bacheloruddannelsen i medicin”, som giver et godt overblik over kurser og eksamener gennemgået på bachelordelen; samt ‘BA, 2006-studieordningen’ (gældende studieordning) under “studieordninger på medicinstudiet”, som beskriver kurser og eksamener i detaljer.

Kort fortalt har man fra 1-2. semester de basale fag, såsom humanbiologi, (bio)kemi, biofysiologi, cellevævsbiologi etc. På 3-5. semester har man de såkaldte integrerede kurser som er “pakker” med anatomi og fysiologi knyttet til de enkelte organsystemer + metodekursus + immunologi + basal patologi og farmakologi. Fra 6-9. semester har man “pakker/temaer” inden for intern medicin og kirurgi. På 6. semester gælder det: tema A (mikrobiologi + infektionsmedicin), tema b (lungesygdomme), tema c (endokrinologiske sygdomme), tema d (bevægeapparatets sygdomme) + miljømedicin + epidemiologi.

Nu kender jeg ikke studieordningen ved SDU, men jeg kan forestille mig, at det overvejende vil være 6. semester du potentielt skal læse / repetere.

Håber det gav et overblik, ellers må du skrive igen :slight_smile:

  • og på forhånd velkommen til KU!