Fagforeningens Fallit?

Nu sidder jeg her, har lige trukket nummer, og påtaget mig en KBU-plads. Den var sådan set fin nok, men det der slår mig er hvor ringe YL og Lægeforeningen har håndteret den her sag. Der er på intet tidspunkt givet udtryk for, at de forstår at der sidder knap 300 kommende medlemmer og river sig i håret af frustration. Hvad bilder YL, eller ihvertfald Lisbeth Lintz(FAYL’s nye formand med det dedikerede mål: Væk med 4-års reglen) sig ind ikke at være bekymret over faldet af tilmeldte kandidater til KBU (DagensMedicin 14/3-2008)?? Udover ikke at fremstå som værende på de kommende medlemmers side ved ikke at dele deres bekymring, forpasser hun en oplagt mulighed for at påpege 4-årsreglens årsag til den manglende tilmelding og opbakning til KBU.

Hvor repræsenterer YL deres medlemmers interesser og bekymringer i forhold til KBU og 4-årsreglen???

Yderligere er Lægeforeningen (vores hovedfagforening) heller ikke lydhør for vores frustrationer, men har tilgengæld kaldt os barnlige og paniske. Det virker sandelig ikke som om de har fingeren på pulsen med deres nuværende medlemmer da enhver læge der bliver forelagt KBU og 4-årsreglens struktur, udtrykker stor bekymring omkring det faglige niveau hos dem der engang skal passe dem!

Lige nu er vores eneste mulighed for at dygtiggøre os til et senere drømmespeciale udenfor 4-årsreglens jerngreb, at benytte den 2 års dispensation fra KBU til at tage relevante stillinger. Heller ikke dette faktum bliver vi hjulpet med, idet Michael Dall’s reaktion i DagensMedicin 14/3-2008, hvor han advarer os om at “misbrug” af muligheden for at tage opkvalificerende stillinger vil blive lukket.

Hvor repræsenterer Lægeforeningen deres medlemmers interesser og bekymringer i forhold til KBU og 4-årsreglen??

P.S: Er der nogle der kan overskue hvilke konsekvenser det vil have IKKE at melde sig ind i Lægeforeningen som læge??

[quote=“Jakobivic”:3i56hsy9]Nu sidder jeg her, har lige trukket nummer, og påtaget mig en KBU-plads. Den var sådan set fin nok, men det der slår mig er hvor ringe YL og Lægeforeningen har håndteret den her sag. Der er på intet tidspunkt givet udtryk for, at de forstår at der sidder knap 300 kommende medlemmer og river sig i håret af frustration. Hvad bilder YL, eller ihvertfald Lisbeth Lintz(FAYL’s nye formand med det dedikerede mål: Væk med 4-års reglen) sig ind ikke at være bekymret over faldet af tilmeldte kandidater til KBU (DagensMedicin 14/3-2008)?? Udover ikke at fremstå som værende på de kommende medlemmers side ved ikke at dele deres bekymring, forpasser hun en oplagt mulighed for at påpege 4-årsreglens årsag til den manglende tilmelding og opbakning til KBU.

Hvor repræsenterer YL deres medlemmers interesser og bekymringer i forhold til KBU og 4-årsreglen???

Yderligere er Lægeforeningen (vores hovedfagforening) heller ikke lydhør for vores frustrationer, men har tilgengæld kaldt os barnlige og paniske. Det virker sandelig ikke som om de har fingeren på pulsen med deres nuværende medlemmer da enhver læge der bliver forelagt KBU og 4-årsreglens struktur, udtrykker stor bekymring omkring det faglige niveau hos dem der engang skal passe dem!

Lige nu er vores eneste mulighed for at dygtiggøre os til et senere drømmespeciale udenfor 4-årsreglens jerngreb, at benytte den 2 års dispensation fra KBU til at tage relevante stillinger. Heller ikke dette faktum bliver vi hjulpet med, idet Michael Dall’s reaktion i DagensMedicin 14/3-2008, hvor han advarer os om at “misbrug” af muligheden for at tage opkvalificerende stillinger vil blive lukket.

Hvor repræsenterer Lægeforeningen deres medlemmers interesser og bekymringer i forhold til KBU og 4-årsreglen??

P.S: Er der nogle der kan overskue hvilke konsekvenser det vil have IKKE at melde sig ind i Lægeforeningen som læge??[/quote] [quote]
Hvor repræsenterer YL deres medlemmers interesser og bekymringer i forhold til KBU og 4-årsreglen???
[/quote]

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at de har håndteret hele denne sag dybt dybt dybt kritisabelt. Og mit oplagte svar på dit spørgsmål ville være: Det gør de ikke.

Jeg tror at de bedste man kan gøre, hvis man vil have noget ændret, er at gå ind i foreningen og prøve at påvirke den indefra. Så jeg ville mene, at konsekvensen af at man ikke melder sig ind ville være, at YL stadigvæk ikke ville repræsenterer deres medlemmer - og måske endda gøre det værre.

Det får ingen som helst konsekvenser for dig, hvis du ikke melder dig ind i Lægeforeningen - jo, du får ikke tilsendt Ugeskriftet… det kan du så læse på din afdeling.

Iøvrigt har Ronni ret i, at man burde melde sig ind og stille op - men personligt mener jeg, at det ville være mest mærkbart, hvis hele årgange af nyuddannede læger undlod at melde sig ind og i stedet fortsatte med at betale kontingent til FADL eller lign.

  • Mikkel