Fagsnit godt nok?

Hey. Jeg er simpelthen så usikker på, om jeg har reelle chancer for at komme ind på medicinstudiet. Min store drøm er medicin på AU. Mit snit er på 9,6 og mit fagsnit er på 8,85. Jeg er på nuværende tidspunkt igang med at supplere to fag med henblik på at forbedre mit fagsnit, så det forhåbenligt ender et sted imellem 9 og 10. Hvad er jeres erfaringer? Hvad kom I ind med (særligt AU)?:slight_smile: på forhånd tak! - Jeg har i øvrigt aldrig taget en UNItest før.

Hej @Maaskesnartmedstud ,
Jeg ved ik hvor meget mit svar kan bruges, men sidste år var jeg til testen på AU, og jeg har desuden et fagsnit på ca. 10,3. Jeg fik en score på 40, hvilket jeg fik at vide svarede til karakteren 4, og jeg fik også at vide, at jeg med mit fagsnit mindst skulle have mellem 45-50 i testen, som svarer til karakteren 7, (afhænger self. af, hvordan de andre klarer sig og deres fagsnit). uniTEST score mellem ansøgere plejer dog ik at rykke sig markant fra år til år. Det er derfor de bruger testen. Den er fair. Derimod kan fagsnittet godt rykke sig.
Kigger man på, hvad scoren betød i praksis for mig, skulle jeg have klaret mig bedre end ca. 75% af alle andre, dvs. jeg skulle have ligget i top 25%. Jeg fik dog 40, og lå derfor kun i top 65% :joy: . - (Husk at unitest resultater er mere el. mindre ens mellem ansøgere fra år til år, så selvom kurven er fra 2021 er den stadig 100% brugbar for at få en ide om niveauet).


Dvs. testen er svær, og der er relativ høje krav, men det afhænger meget af dit fagsnit. Jeg tror du har fine chancer med et fagsnit 9-10, men husk at uniTESTen er ret svær for alle.
Mvh. Dan

2 Synes om

Hej Dan,
Vil du anbefale man søger både SDU og AU eller kun AU? Vil helst gå på AU, men har selvfølgelig ikke noget i mod SDU så længe man bliver optaget

Hej min ven, hvis du helst vil på AU ligesom mig, er der generelt 4 situationer vi bør overveje. Hvis man hellere vil SDU, passer nedenstående ik. Ole har vidst også besvaret det ene af dine indlæg i relation til dette.
Men man kan enten:

  • have et “lavere” fagsnit, men være god til læsning, regning, kritisk tænkning → så er SDU nok lidt nemmere, da AU har færre pladser i kvote 2, og SDU bruger ikke fagsnit.
  • have et “lavere” fagsnit Og være mindre god til læsning, regning, kritisk tænkning → SDU
  • godt fagsnit (10 og op) Og være god til læsning, regning, kritisk tænkning → AU
  • godt fagsnit, men mindre god til læsning, regning, kritisk tænkning → AU

Dette er blot min opfattelse. Der er self. mere til overvejelsen end, hvad jeg pointerer. Men det bliver svært/mindre vigtigt at tænke mere strategisk over det end mine pointer tror jeg. Hvis du fx tror, du er “mellem god” til unitest og har et “mellem godt” fagsnit, så tror jeg ikke det ene el. andet øger dine chancer markant. Håber du kan bruge mine overvejelser, så rammer du ikke helt ved siden af :wink: Jeg krydser finger for os begge i år, og håber på 2023 bliver THE year :smiley:

Mvh. Dan

1 Synes om

Mange tak for at hjælpe. Mit fagsnit er 9,7 så ender nok med at søge begge for at være sikker

1 Synes om

Ja ja, snart så kommer loven med karakteren 9.0 i snit. Så skal I nok alle sammen komme ind :blush:.

1 Synes om

Hvad er det for noget med 9 i snit?

Hvad er dog det for en lov? :slight_smile: det vil jeg også meget gerne vide

Her er en artikel som snakker om det:
Hvis karakteren 9 er nok: Gymnasieelever og eksperter glæder sig - men frygter det kan svække motivationen | avisendanmark.dk

Mener bare at det er noget som der er blevet diskuteret, men ikke vedtaget? Men jeg kan self tage fejl :slight_smile:

Jamen det var da oppe at vende i nogle dage på TV, da der blev snakket om det.
Troede alle gymnasiaster vidste det.
Nå, men det bliver en realitet snart.

1 Synes om