Jazzoz skrev:
[quote]
Hej allesammen!
Jeg er blevet optaget på medicinstudiet her til sommer, hvilket jeg er sindssygt stolt og glad over. Men i den forbindelse er jeg begyndt at overveje om hvor meget man må give afkald på socialt. Jeg er bange for jeg de næste 6 år skal sidde 10-11 timer om dagen og knokle og når jeg så er færdig så er arbejdsugerne 45-50t+, sådan at jeg ikke har tid til at tage sig af min familie og se mine venner. Har man som læge ordentligt tid til at tage sig af sine børn, partner og venner?[/quote]
Tillykke med optaget :cheer:
Da jeg endnu ikke selv er startet, kan jeg kun udtale mig fra erfaringer med andre.
Jeg har to meget gode venner, der studerer på Panum Instituttet (København Uni), og selvom jeg dog klart har kunnet mærke deres “sociale aktivitet” er faldet, efterhånden som medicinstudiet er blevet en del af deres hverdag har de begge tid til at være sociale indimellem.
Efter hvad jeg har hørt fra dem handler det, blandt andre faktorer, om ambitioner (er et 2-tal godt nok for dig, eller skal du absolut have 12).
Desuden er det værd at holde for øje, at der SKAL være noget socialt. Intet studie, og intet arbejde, uanset hvad det så end måtte være, er værd ikke at have noget socialt liv/ nogle venner.
Det er et spørgsmål om prioriteter, hvor det nok nogle gange er en god ide at prioritere vennerne, da du ellers hurtigt kører træt i det. (En af dem, jeg omtalte lige før, var lige ved at gå neden om og hjem med stress, fordi hun koncentrerede sig så meget om skolen, og derfor intet andet - hun endte med at skrue lidt ned for forventningerne til karakterer, og have lidt mere fritid).
Selvfølgelig er der nogle der kan få rene 12-taller og have masser af venner, men for dem af os der ikke kan, er prioritering en god ting 
Det med arbejdsugerne, som færdiguddannet, handler vel i virkeligheden om valg af speciale, og om at sætte foden ned, hvis det bliver for meget. Her i Danmark har vi heldigvis lovgivning på området, og fagforeninger, der gør at du kan konfrontere arbejdsgiveren, hvis det bliver for meget (såfremt du tør, med risikoen for konsekvenserne).
Men alt i alt med de ting jeg har hørt fra mine venner, og dem jeg har mødt inden for sygesektoren, virker det for mig som et spørgsmål om prioritering (vil du have de helt gode karakterer, og det vildt populære speciale, eller kan du nøjes med lidt mindre
)
Men tag det roligt, der er ingen grund til at male fanden på væggen, før han er der 
Mvh. Bastian