Farvemetoder - Histologi - SDU

Npr man skal op til 1.årsprøven på SDU, hvor vigtigt er det så at kunne noget om de forskellige farvemetoder… og hvor mange af de nedstående er egentlig mest relevante???

-Hæmatoxylin-Eosin (H-E)
-Jernhæmatoxylin-van Gieson (eller van Gieson-Hansen)
-Retikulinfarvning
-Verhoeff’s farvning af elastiske tråde
-Osmiumtetroxyd
-PAS (Perjod Acid-Schiff)
-Toluidinblåt
-May-Grünwald Giemsa

Nu har jeg ikke gået på SDU, men generelt er specielt HE farvning den der bliver brugt mest, og derfor nok også den vigtigste. Næst efter den bruges toluidinblåt også en del (bl.a. i plastik-snit), og PAS for glykogen o.lign. er også en klassiker. Osmiumtetraoxid bruges meget i snit med nerver eller fedtvæv hvis jeg husker ret, og may-grünwald bruges til blodudstrygninger. Generelt er det dog vigtigere at have styr på sit snit, end hvordan de forskellige farvemetoder fungerer.

Så vidt jeg husker, kommer der et spørgsmål omkring farvning i spotprøven. Altså hvilken farvning du ser på. Du kan også risikere at skulle svare på noget lignende i OSAE prøven ( hedder den ikke det ). Alt i alt er det ganske lidt du skal lære for at lave et par lette point, så brug du glædeligt en time på det. Der findes det lille hæfte du kan læse.

Hvad er det for et hæfte?

Det hedder “Mikroskopisk Præparatfremstilling”, og det er efter min mening spild af penge! Til introduktionen i almen histologi har du fået udleveret noget introduktionsmateriale, hvori der kort er omtalt de mest almindelige farvemetoder.
Jeg mener ikke, du skal vide, HVORDAN de farver, jeg tror bare, du skal vide, HVAD de farver og kunne genkende det.

Der er en hurtig oversigt her:
http://www.mai.ku.dk/2sem/Noter/histologi.htm