Flere ambulancer vs helikoptere

Flere ambulancer vs helikoptere
0

Her er lige et indspark til debatten om de nye lægehelikoptere

http://politiken.dk/indland/article220616.ece

Jeg tror sgu manden har ret.

På Holestebro hvor jeg var i klinik havde de også kun hovedrøsten til overs for de storslåede planer om helikoptere - selv har jeg ikke rigtig nogen kvalificeret holdning til emnet.

Det som alle måske glemmer, er:
Idag har vi 4traume centre, men de bliver lavet om til 2 meget snart.

Derfor er en lægehelikoptor nødvendig.

Jeg må indrømme, at jeg ikke fatter at de kan lukke odense, som ellers kunne klare sønderjylland og fyn, mens århus kunne klare resten af jylland.

Jeg håber bare at de husker at opmande og udvide RH samt århus.
Jeg har prøvet et få patienter afvist som ellers ´skulle på RH, som så endte på Glostrup.

Årsagen, de var fyldt (2 patienter).

Jeg håber ikke at disse ændringer kommer til at påvirke patient sikkerheden.

mvh
svend

Nu siger du traumecentre - men mig bekendt behøver man da ikke nødvendigvis at have et traumecenter for at kunne håndtere et sådant.

Som jeg har forstået ligger problemet også blandt i at man ikke nødvendigvis kan lande med en helikopter lige ved siden af et traume uanset om det er dag eller nat (hvorfor en ambulance her kan være nødvendig til at transportere pt. til helikopteren) - omvendt kan man heller ikke være sikker på at helikopteren kan lande på, i hvert fald ret mange af de tilbageværende centralsygehuse, ved ikke engang om det er tilfældet i Århus - derfor ville en eventuel traume patient igen skulle flyttes fra helikopter til ambulance for at blive kørt det sidste stykke vej.

Noget helt andet er det at overvåge vitale funktioner i en helikopter - er det ikke også forbundet med en moderat mængde bøvl?

ved det ikke som jeg sagde indledningsvis føler jeg mig ikke i stand til at kunne diskutere emnet kvalificeret.

Der er intet problem at overvåge en patient i en helikopter.
Alt udstyr findes, som skal bruges, det skal bare først godkendes af SLV eller have en speciel ISO godkendelse for at have lov til at blive brugt i et fly/helikopter.

Men pladsen er ofte trang.