For meget kørende

Hej, jeg startede jeg på medicinstudiet på et universitet længere væk, hvor jeg blev glad for studiet/kammeraterne, men havde familien i tankerne (ikke på en sund måde), til jeg kunne overskue det, så jeg gik glip af noget af det sociale på studiet. Jeg valgte så at droppe ud af studiet, og ved ikke, om jeg skal tage et sabbatår (frygt for alder stiger, og jeg mister lysten til at læse, når det kommer til stykket), eller hvad jeg skal foretage mig under mit sabbatår, da jeg ikke har lyst til at blive boende hjemme. Desuden ved jeg ikke, hvilket uni jeg skal vælge næste år…

Kunne virkeligt godt bruge nogle råd.

Kære æble123.

Jeg er rigtig ked af at læse denne besked, mest af alt fordi jeg ved at du formentlig har gået på mit semester. Nu hvor du allerede (desværre) har meldt dig ud af studiet, er det for sent at forsøge at tage hånd om problemerne ifm. studiet i denne omgang. Ikke desto mindre, har du netop nu en masse erfaring om studiet, om at bo langt væk fra familien og starte på et studie.
Du nævner at du havde familien i tankerne, og jeg kan fornemme at der er mere i det end ‘blot’ savn og hjemve, for det har vi alle. Jeg er personligt et par hundrede kilometer hjemmefra og jeg har også tit min familie i tankerne - dog højest sandsynligt ikke på samme måde som du har.

Brug den erfaring, du har nu, til at træffe dine valg i fremtiden. Vælg et universitet tættere på din familie, hvis det er vigtigt for dig. Prioritér det sociale i starten af studiet, da det naturligvis vil gavne dig - du vil få knyttet bånd til personer, der vil stå ved din side når du har det hårdt og hjælpe dig igennem.
Hvis medicin er noget du virkelig brænder for, skal du ikke give op. Lav evt. noget, der er så tæt på studiet som muligt - fx praktikophold (evt. i Udlandet). Deltag i noget frivilligt arbejde for organisationer, der brænder for det samme som du gør - og søg ind igen næste år.

Jeg håber du kan bruge dette.

Vh

Har du gået på AAU? Hvis du har, foretrækker du så systemet på AAU eller SDU? Det lyder som om, du er optaget gennem kvote 2, så jeg håber, du vil svare oprigtigt på mit spørgsmål, da jeg godt kunne bruge en vurdering.

s